اخبار و مقالات مربوط به آموزش معماری

نقش آموزش های فنی و حرفه ای برای ارتقا کیفیت ساختمان در ایراننقش آموزش های فنی و حرفه ای برای ارتقا کیفیت ساختمان در ایران

واژگان کلیدی: معماری، آموزش، مهارت، نیروی انسانی، ساختمان
چکیده: زلزله هایی که در سالهای اخیر در کشور رخ داده است بیش از هر زمان دیگری عواقب سهل انگاری در امر ساخت و ساز را به تصویر کشیده است و ضرورت وجود ضوابط و مقررات لازم الاجرا و نیز حضور مجریان ذیصلاح برای احداث ساختمانها مطابق با اصول فنی را برای هر بیننده و شنونده آگاهی نمودار ساخته است.
سرمایه انسانی به معنی افزایش دانش، مهارت ها، ظرفیت ها و توانایی های همه مردم در یک جامعه می باشد. نیروی کار در ایران را می توان به سه دسته تقسیم کرد: 1- نیروی کار ساده 2- نیروی کار فنی 3- نیروی کار متخصص (کارشناس)

 
آموزش معماری از مدارس شروع شودآموزش معماری از مدارس شروع شود

حسين پور همت متولد 1326 مشهد، داراي مـــدرک کارشناس ارشد معماري و عضو هيئت‌امناي انجمن مفاخر معماري ايران، پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه شهيد بهشتي(ملي سابق) حدود يک سال و نيم با مهندس سيحون و معماران مطرح آن زمان همکاري کرد. وي ساخت چندين شهرک در سيستان و بلوچستان، مديريت پروژه‌اي در سرخس و اهواز، مديريت پايگاه نيروي هوايي در بوشهر و 7 سال مديرعاملي شرکت عمران قشم را در کارنامه دارد. در کنار کارهاي مديريتي و اجرايي، طراحي نماي فرودگاه مشهد طراحي،کارخانه نان قدس رضوي مشهد،نوسازي مدارس و دبيرستان‌هاي امام صادق و حوزه‌هاي علميه خواهران، طراحي هنرستاني در بم به‌صورت بشردوستانه نيز در ليست فعاليت‌هاي وي به شمار مي رود.

 
علی بن ...علی بن ...

558 ه . ق (540 ه . ش)
نام اثر: مناره جام یا جم افغانستان
کشف پایتخت غوریان توسط اِ – ناریک در سال 1975 یکی از رویدادهای مهم بوده است. این شهر که در دره ای دور افتاده در افغانستان واقع شده مرکب از خرابه های بسیار است و مناره های 60 متری در آن وجود داردکه طبق کتیبه آن در فاصله سالهای 1153-1203 میلادی ساخته شده است.

 
نگاهی به وضعیت آموزش در معماری ایراننگاهی به وضعیت آموزش در معماری ایران

آموزش خوب و بهينه معماري يکي از موارد مهمي است که مي‌تواند بر پيشرفت معماري در کشور ما تأثير داشته باشد. در حال حاضر آموزش معماري چه ضعف‌هايي دارد ، چگونه بايد باشد؟ آيا آموزش معماري بايد بتواند معماري ايران را نيز متحول کند؟در رابطه با آموزش معماري با چند تن از کارشناسان معماري گفتگويي کرده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد...

 
نگاهی به آموزش در معماری در ایراننگاهی به آموزش در معماری در ایران

نظام آموزشی جدید که بر مبنای هرم آموزشی شکل گرفته است و از آموزش همگانی شروع می شود تا به مقاطع دانشگاهی می رسد و طی یک برنامه منسجم افراد متخصص را برای تصدی کارها در جامعه آماده می کنند ...

 
نیاز های  آموزش معماری در ایران نیاز های آموزش معماری در ایران

بیژن علی آبادی : تاسیس دانشکده های معماری دراستانهای مختلف کشورمان درچند سال اخیر نشانگر توجه خاصی به هنر معماری ( معماری و شهرسازی ) گردیده که نتیجه آن ارتقاء این هنر در ایران و شناخت معماران ایرانی در جهان گردیده و خواهد گردید ...

 
درباره آموزش در معماریدرباره آموزش در معماری

نسیم ایران منش : به عنوان فردی که سابقه تدریس اش در رشته معماری به دهه دوم خود رسیده است ، این موضوع بهانه ای شد برای درد دل و حدیث شکایت !

 
نگاهی به تاریخچه آموزش در موزه ها (مقالات گذشته – پاییز 1381)نگاهی به تاریخچه آموزش در موزه ها (مقالات گذشته – پاییز 1381)

آموزش در حوزه مقوله ای است که در قرن گذشته مطرح شد. با وجود نو بودن موضوع، لزوم و ضرورت برنامه ریزی برای آموزش عمومی، روز به روز همه گیرتر شده است. بازنگری در اهداف موجب شده تا موزه ها نه به عنوان مکانی برای نگهداری و انبار اموال تاریخی – فرهنگی، بلکه محلی برای الهام گرفتن، آموزش، کشف و شهود و در نهایت یافتن گذشته مشترک با فرهنگ ها و اقوام دیگر باشد.

 
میرفندرسکی و تحولات آموزش معماریمیرفندرسکی و تحولات آموزش معماری

سید علیرضا قهاری :‌ چهل سال آموزش آکادمیک معماری در ایران که از 1319 در دانشکده هنرهای زیبا آغاز شد، به دلیل نداشتن جایگاه علمی و فلسفی متناسب با فرهنگ ایرانی و تقابل در مبانی فکری و نیز عدم ثبات فرهنگی کشور، نتوانست در تندباد جریانات اجتماعی دوام بیاورد و سالیان بعد نیز روش های آغازین و میانی آموزش معماری هیچکدام جایگزین قابل قبولی پیدا نکردند.

 
آموزش معماری و برخی از مسائل آن در ايرانآموزش معماری و برخی از مسائل آن در ايران

معماري در دنياي كهن به‌عنوان حرفه‌اي مطرح بود كه از يك‌سو از فني‌ترين حوزه‌هاي مربوط به‌ علوم ساختماني تا هنري‌ترين مباحث مربوط به زيبايي‌شناسي و از سوي ديگر از طراحي در مقياس كوچك يك عنصر تأسيساتي مانند يك آب‌انبار يا پل كوچك يا اصطبل تا طراحي يك محله و يك شهر را دربرمي‌گرفت و هرچند كه در هر يك از حوزه‌هاي فوق افرادي صاحب‌نظر و حرفه‌اي‌تر بودند و سلسله‌مراتبي نيز بين معماران گوناگون وجود داشت، اما در مجموع همة فعاليت‌هاي فوق در حوزة معماري قرار داشت...

 
12