لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

دویست و چهاردهمین گفتمان هنر و معماری

مطالعات و پژوهش های انجام شده در مورد کودکان، نشان می دهد که آموزش معماری در سالهای اولیه زندگی کودک، می تواند نقش به سزایی در رشد و شکوفایی استعدادهای وی ایفا نماید. زمانی که مغز او آماده یادگیری است و پتانسیل زیادی برای درک از محیط های معماری دارد.
در سنین پایین یک فرصت برای شکل دادن به محیط و خلاقیت کودکان وجود دارد. به عنوان مثال: شخص رفتار مسئولانه تری با محیط زیست خود دارد. او می تواند جهان را به روش های مختلف درک نموده و آگاهانه تر از محیط پیرامون خود استفاده نماید. کودکان با بازی و خلق آثار هنری و صنایع دستی، در طول فرآیند آموزش، احساس لذت می کنند. مشارکت کودکان، اصل اساسی در آموزش و پرورش خلاق است. آنان به صورت یک طرفه از معلم آموزش نمی بینند بلکه این آموزش به صورت مشارکت و کار گروهی است. این امر توانایی، خلاقیت و نو آوری در آینده را در هر( شرایطی) به ارمغان خواهد آورد.
اهداف کلی برنامه آموزشی  معماری کودک و نوجوان عبارتند از :

  • آگاهی برای حس کردن فضاهای خصوصی و عمومی، خارجی و داخلی که کودکان در آنجا زندگی و حرکت خواهند کرد.
  • آگاهی از قوانین، حقوق و مسئولیت های لازم برای ساخت محیط اطراف
  • قدردانی از میراث معماری و معماری معاصر
  • آگاهی از اقلیم هر منطقه و چگونگی ارتباط ساختمان ها با فرهنگ هر جامعه
  • فراگیری و تجزیه و تحلیل جهت کشف و ایده پردازی برای روند توسعه و پیشرفت سالم تر محیط زیست
  • توانایی فعالیت گروهی برای شناخت مشکلات و یافتن راه حل های خلاقانه تر
  • فرصت آزمایش و پیداکردن تجربه با تکنیکهای کاربردی فرم و مواد
  • توانایی تمرین برای تمرکز، تخیل، ایده پردازی، انتقاد و قضاوت
  • کشف اینکه معماری یک کار فکری و خلاقانه است و مطابق با فرهنگ،میراث طبیعت، سیاست و غیره … عمل می کند.

در دویست و چهاردهمین گفتمان هنر و معماری که به معرفی آکادمی معماری کودکان و نوجوانان می پردازد، خانم ها رویا رنجبری و شیوا مهنام و آقایان سید کاظم سید مراد، مجید طهرانیان، کارلین عیشو نژادیان و محمدمهدی محمودی سخن می گویند و خانم پرستو غیاثوند دبیر پنل گفتگو می باشند.

زمان: چهارشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
مکان: موزه هنرهای آئینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵