لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

یکصد و هفتاد و دومین گفتمان هنر و معماری

ما هرگز قادر به درک تمامیت جهان اطراف نیستیم، تمام آنچه مغز ما از محیط پیرامون دریافت می دارد تا ما را از آن آگاه سازد، چیزی است به نام “پیام”. این پیام چه در قالب زبان گفتاری باشد، چه قابلیت های دیداری، دارای اجزائی به نام “نشانه” است. چارلز سندرس پیرس، دانشمند، فیلسوف و زبان شناس آمریکایی این نشانه ها را به سه دسته تقسیم بندی کرده است: شمایل ها، نمایه ها، نمادها. بعدها کارل گوستاویونگ روانشناس و متفکر سوئیسی، سمبل ها را نیز برای تشریح دریافت های سطح ناخودآگاه انسانی بر این دسته بندی افزود.

هر چیز از جمله معماری توسط این نشانه ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند. هرنوع علامت دریافت شده، بر گیرنده، نوعی اثر می گذارد. نشانه های تشکیل دهنده پیام، جزئی از یک حافظه هستند. تبادل اطلاعات بین یک فرستنده و یک گیرنده، زمانی انجام می پذیرد که علائم آن، مانند زبان گفتاری، هم در حافظه گیرنده باشد و هم در حافظه فرستنده، در غیر این صورت پیام برای مخاطب، بی معنا یا آزاردهنده است.

در این نشست، با ارجاع به نشانه شناسی یاد شده و تبیین آن در عرصه معماری، ضمن تشریح آثار شناخته شده معماری و پروژه هایی چند از سخنرانان، “زبان معماری” بازخوانی می شود و پیام آثار ترجمه می گردد تا به عنوان معمار دریابیم، ناخواسته یا خواسته در چه گفتگوئی با مخاطبان و شهروندان هستیم و چگونه می توانیم برای انتقال افکار و اهداف خود، از زبانی مشترک به نام “معماری” بهره گیریم.

در یکصد و هفتاد و دومین گفتمان هنر و معماری، آقای دکتر محمدرضا اصلانی زبان شناس و استاد دانشگاه، خانم دکتر پریسا علی محمدی معمار و استاد دانشگاه و خانم مهندس ساناز افتخارزاده، معمار و نظریه پرداز حوزه معماری به تبیین و بازخوانی زبان معماری می پردازند که با نمایش فیلم و پرسش و پاسخ همراه است.

زمان: چهارشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰
مکان: باغ موزه قصر ،‌ خیابان شریعتی ، خیابان مطهری شرقی
پارکینگ اتومبیل برای شرکت کنندگان در برنامه پیش بینی شده است.