لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

نهاوند از شهرهای تاریخی ایران، در جنوب غربی استان همدان قرار دارد و توسط رشته کوه های زاگرس احاطه شده است. زبان گفتاری مردم “نهاوندی” و باقیمانده زبان های کهن ایران می باشد که از گویش پهلوی برآمده است. اما از منظر تاریخی، نهاوند ریشه در ژرفای تاریخ ایران دارد. این شهر شاهد صعود و سقوط تمام سلسله های تاریخی ایران و حتی پیش از آن بوده است، چه سفالینه هایی که از تپه گیان بدست آمده، مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است، یعنی زمانی که هنوز هیچ یک از سلسله های دوره تاریخی ایران بر مسند قدرت ننشسته بودند.

این منطقه با داشتن منابع آب فراوان و خاک حاصلخیز از لحاظ جغرافیایی و طبیعی یکی از بهترین زیستگاه ها با توجه به فراهم بودن شرایط اولیه و طبیعی زندگی به شمار می رود. به همین خاطر نهاوند جزو اولین نقاطی است که ساکنین فلات ایران آنرا برای زندگی انتخاب کرده اند.

آثار هنری و مکتوبات به جا مانده از دوره پیش از تاریخ ایران، تاریخ ایران باستان و تاریخ ایران دوره اسلامی در مورد حضور نهاوند در هنر و تاریخ ایران، بیانگر رازهای نهفته بسیاری است. معبد لائودیسه در شهر نهاوند با کتیبه ای از آنتیوکوس سوم و نیز مجسمه های برنزی خدایان یونانی که در کاوش های شهر نهاوند به دست آمده است گوشه ای از این آثار قلمداد می شود.

معرفی نهاوند در مجموعه نشست های استان همدان و در نهمین گفتمان هنر و معماری، در موزه هنر امام علی (ع) با حضور اندیشمندان معماری و تاریخ شناسان صورت می گیرد.

در این نشست علاوه بر معرفی نهاوند، موضوع “سلوک اقوام ایرانی” و رمز یگانگی و وحدت میان ایشان به بحث و بررسی گذاشته می شود. استان همدان از جمله استان های کشور است که مردمی از اقوام لر، کرد، ترک و فارس در کنار هم زندگی با قدمت هزاران ساله دارند.

آغازگر نشست خانم ها خوبچهر کشاورزی، ثریا بیرشک و آقایان پرویز طلایی، نادر ناصرالمعمار، شهریار سیروس، فرخ باور وداریوش زمانی خواهند بود.

زمان: چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵
بن کتاب راس ساعت ۱۶ توزیع می گردد.

انجمن مفاخر معماری ایران