اللهیاری در ادامه سخنانش به ظرفیتهای فرهنگی اصفهان و سمرقند اشاره کرد و گفت: «در باب ارتباطات فرهنگی این دو شهر تاریخی همین بس که در طول سدههای هشتم تا دهم هجری قمری فرهنگ و تمدن و بهویژه هنر به ترتیب در مناطق فرهنگسازی همچون سمرقند، هرات، تبریز و سپس اصفهان بهویژه در عصر صفوی به ترتیب زمانی رونق گرفت و این نکته منجر به مبادلات ارزشمند فرهنگی و تاریخی میان این شهرها شد؛ به گونهای که برخی بناهای تاریخی در این شهرهای تاریخی، یادگاری ارزشمند از تلاشهای نخبگان فرهنگی در راستای بسط و گسترش و سپس انتقال فرهنگ و تمدن در این دوران هستند.» در ادامه این دیدار شاهعظیم منوروف، رئیس مرکز تمدن اسلامی کشور ازبکستان نیز با ابراز خرسندی از سفر خود و همکارانش به اصفهان تصریح کرد: «من در بازدید یک روزه خود از اصفهان عاشق شهر شما شدم و آنچه برایم جالب بود این بود که کالبد بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان و سمرقند از شباهتهای فراوانی با یکدیگر برخوردارند و همین نکته باعث میشود تا بتوانیم تعاملات فرهنگی خوبی میان یکدیگر برقرار کنیم.» رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان گفت: «ما از آمادگی لازم جهت تعریف محور گردشگری سمرقند و اصفهان برخورداریم، با این وصف اطلاعات ارزشمندی که از اصفهان بهدست آوردهایم را در بازگشت به آژانسهای مسافرتی خود منتقل میکنیم زیرا معتقدیم مردم ازبکستان در عصر حاضر باید دوباره اصفهان را پیدا کنند.»
تعداد بازدید :246
آمادگی برای تعریف محور گردشگری سمرقند و اصفهان
مدیرکل میراثفرهنگی استان اصفهان در دیدار
شاهعظیم منوروف، رئیس مرکز تمدن اسلامی کشور ازبکستان تاکید کرد:
«توسعه ارتباط میان ایران و ازبکستان با گسترش گردشگری میان اصفهان و
سمرقند محقق میشود.» فریدون اللهیاری ضمن ابراز خرسندی از سفر
مسوولان فرهنگی کشور ازبکستان به اصفهان ادامه داد: «بدون شک ایرانیان
از دیرباز تاکنون با مردمان منطقه آسیای میانه دارای پیوندهای کهن
فرهنگی بودهاند.» او ضمن تاکید بر اشتراکات کهن فرهنگی دو ملت ایران
و ازبکستان در گذشته از نبود ارتباطات گسترده فرهنگی میان دو ملت در
دوران اخیر انتقاد کرد و گفت: «اگرچه این پیوندها در گذشته بسیار عمیق
بوده، اما هماینک و در عصر انفجار تکنولوژی ارتباطات، ارتباطات
فرهنگی ما و مردم خطه فرهنگ خیز آسیای میانه، آن طور که شایسته است،
گسترده نیست، بنابراین هم اینک بیش از هر زمان دیگر لازم است به واسطه
تاریخ و فرهنگ مشترک، ارتباطات خود را بهویژه در حوزه گردشگری افزایش
دهیم.»
برگرفته از دنیای اقتصاد