تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :378

تهران شهر بی‌هویت است

تهران شهر بی‌هویت است/ وهابی‌ها هم اینگونه تخریب نمی‌کردند
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر گفت: اگر وهابی‌ها می‌خواستند این خیابان را خراب کنند، آن‌طور که شهردار سابق منطقه ۱۲ دست به تخریب زد، این کار را انجام نمی‌دادند.»
به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی اظهار کرد: برخی خیال می‌کنند تهران از ۱۱۹۳ شمسی ایجاد شده است، در حالی که این شهر با توجه به آثار تاریخی که در محله‌هایی مانند دروس و قیطریه به دست آمده‌اند، از هزاره دوم پیش از میلاد وجود داشته است.

وی که شب گذشته (شنبه ۱۳ تیر) در مراسم رونمایی از کتاب «امامزاد‌ه‌های دارالخلافه» در سرای کاظمی در محله امامزاده یحیی سخن می‌گفت، اظهار کرد: شاید بیش از ۱۰ هزار نفر از خاندان پیامبر در طول دوران اسلامی به ایران آمده‌اند و به قول تاریخ مانند برگ درخت در ایران ریخته شدند، به همین دلیل امامزاده‌های زیادی در سراسر کشور داریم.

او نقطه مرکزی تهران را در بازار تهران دانست و گفت: امامزاده‌هایی مانند «سیداسماعیل»‌، «چهل تن»‌، «زید»‌، «زینعلی و عینعلی»‌، «چیذر» و «یحیی» محورهایی بوده‌اند که در طول سال‌ها باعث شکل‌گیری محله‌های مختلف در اطراف خود بوده‌اند.

وی با اشاره به وجود محلاتی مانند «چاله میدان»‌، «اودلاجان»‌، «سنگلج»‌ و «بازار» که هر کدام در محدوده یک امامزاده شکل گرفته‌اند، بیان کرد: بازار تهران نیز در محدوده «مسجد جامع تهران» شکل گرفت، محدوده‌ای که جایگاه مبارزاتی مردم تهران مانند قیام تنباکو، قیام مشروطه، قیام ۱۵ خرداد‌، آزادی امام (ره) یا تبعید امام را شکل داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی تهران را شهری بی‌ریشه دانست و خطاب به عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ تهران اظهار کرد: خانه من در همین منطقه قرار دارد؛ در کوچه‌ای که خانه «حاج امین الاضرب»، جایی که پیام مشروطه در آن خوانده شد و مدرسه «علوی» جایی که شهید نواب صفوی در آن جا تحصیل می‌کرد، قرار دارد. اما امروز همان خیابان تبدیل به مکان دلال‌های «کره جنوبی» شده، جایی که تلویزیوین‌های خارجی می‌فروشند و نقشه‌ی تخریب بناهای قدیمی را می‌کشند.

وی افزود: اگر وهابی‌ها می‌خواستند این خیابان را خراب کنند، آن‌طور که شهردار سابق منطقه ۱۲ دست به تخریب زد، این کار را انجام نمی‌دادند.»

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر افزود: وقتی به این خیابان و حتی به قبرستان «ابن بابویه» می‌روم گریه می‌کنم،‌ وضعیت کنونی به هیچ عنوان حق این محوطه‌های تاریخی نیست! در ابن‌بابویه دهخدا و آدم‌هایی آرامیده‌اند که تهران به نام آنها تهران شده‌اند، اما حالا وضعیت‌شان از هر جای دیگر تهران بدتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به حضورش در لندن در سال‌های گذشته گفت: یک قبرستان در انگلیس وجود دارد که قبر تعدادی از اندیشمندان انگلیسی مانند «مارکز» در آنجاست، کسانی که دوست دارند قبر مارکز را ببینند باید سه پوند برای رفتن بر سر قبر او پرداخت کنند، حتی براساس پرس‌وجوهایی که داشتم متوجه شدم، سالانه چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر برای دیدن قبر مارکز به این قبرستان می‌روند. آن قبر به آن صورت احترام می‌شود و قبرستان «ابن بابویه» این گونه مورد بی‌احترامی است. به گونه‌ای که هیچ‌کس دوست ندارد پایش را آنجا بگذارد.

نماینده ولی‌فقیه در هلال احمر تاکید کرد: به خاطر وضعیتی که تهران امروز دارد من نام این شهر را «تهران‌، شهر بی‌هویت» می‌گذارم. ما مانند برزیل و مکزیک شده‌ایم، ساختمان‌هایمان سر به آسمان گذاشته‌اند و حتی نمی‌توانیم آسمان کوچه‌ی بغلی را ببینیم.

او در ادامه به شوخی به احمد مسجد جامعی اشاره کرد که باید «جعفر شهری» هم برای حضور در این مراسم دعوت می‌کردیم او نیز حتما حرف‌های زیادی برای گفتن درباره‌ی «تهران قدیم» داشت.

خط آسمان شهری در تهران دیگر نیست
به گزارش ایسنا‌، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران که از حدود دو سال گذشته برنامه‌های تهران گردی را در روزهای جمعه راه اندازی کرده و تاکنون توانسته است بخش‌های ناشناخته‌ای از کلانشهر تهران را معرفی کند، نیز اظهار کرد: در عکس‌هایی که در کتاب امامزاده‌های دارالخلافه توسط حمید فروتن گرفته شده، خط آسمان در شهرسازی بسیار زیباست؛ نه تنها فضای یک دست در حوزه معماری به چشم می‌خورد، بلکه به نظر می‌رسد در گذشته‌ای خیلی دور تهران این‌گونه بوده است.

او افزود: اگر «میدان کهنه» یا «چاله میدان» را داریم به خاطر محور «امامزاده اسماعیل (ع)» یا اگر محله «اودلاجان» هنوز هست به خاطر محور «امامزاده یحیی (ع)» است، چون حول این محوریت‌ها مناسبات فرهنگی شکل گرفته‌اند؛ حتی رفت و آمد زیاد مردم به این مراکز باعث مناسبات تجاری شد.

مسجدجامعی بیان کرد: در گذشته مردم این سنت را داشتند که هیچ‌گاه خانه‌هایشان را بالاتر از خط آسمانِ بناهای امامزاده‌ها نمی‌ساختند، اما امروز تنها نقطه‌ی پایینی که در هر شهر می توانیم ببینیم سرگنبد یک امامزاده یا مسجد است. امروز مال می‌سازیم و آسمان خراش‌ها روبه آسمان بالا می‌روند، اما در گذشته ساخت و سازها در بازار تهران خود را با طبیعت تنظیم می‌کردند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: چون تهران از نظر شرایط اقلیمی جای بسیار گرمی بود بازار را سرپوشیده کرده بودند تا نور و جریان گرما و سرما تنظیم شود، اما "مال‌"های کنونی که هزینه‌های زیادی برای آنها صرف می‌شود، هیچ کدام خاصیت‌های گذشته را ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مناسبات سرمایه‌گذاری در هر محله را به خاطر خرید و فروش‌ها ایجاد می‌کنیم. به همین دلیل است که مناسبات شهری در همه‌چیز به هم ریختگی ایجاد می‌کند اگر شهر انضباط نداشته باشد اقتصاد و مناسبات اجتماعی هم انضباط ندارند.

مسجد جامعی با اشاره به از بین رفتن هویت امامزاده‌های تهران نیز گفت: دور گنبد امامزاده اسماعیل شعری نوشته شده است که مشخص است این گنبد و این امامزاده از ابتدا در همین منطقه بوده است، اما اکنون روی همه گنبدها و مناره‌ها در سطح تهران فقط یک شعر نوشته‌اند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» این شعر یک هویت ملی است که استعدادها و خلاقیت‌های محلی را نادیده گرفته است، در همه امامزاده‌ها این اتفاق بیداد می‌کند.

او افزود: در جایی مانند شهر ری زبان فارسی فرهنگ عامه، ادبیات و باورهای دینی حضور دارند نقاطی هویتی که امروز خیلی کمتر در تهران می‌بینیم.

مسجد جامعی در انتها به اقدامی که در سال ۸۹ برای محله «اودلاجان» انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت: در آن زمان ستادی تشکیل دادیم و اسنادی را جمع آوری کردیم تا بتوانیم الگوی بازسازی یک محور را براساس استعدادهای محلی نه بیرونی طراحی کنیم، قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته شد اما مانند اکنون این قضیه هنوز مد روز نشده بود.

در پایان این مراسم از کتاب «امامزاده‌های دارالخلافه» با تصاویر حمید فروتن رونمائی شد.

 



نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید