تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :577

دوري از سبک زندگي ايراني بر شهرمان تاثير سوء گذاشته است

خبرگزاري آريا-بافت تاريخي اي زنده است که همچنان زندگي در آن جريان داشته باشد ما بايد کاري کنيم که روح زندگي در بافت‌هاي تاريخي‌مان جاري شود و استمرار داشته باشد
مراسم رونمايي از کتاب جشنواره عکس بافت تاريخي ˝ته‌ران˝ با حضور مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر، محمد حقاني، عضو کميسيون سلامت شوراي شهر، دکتر جمال کامياب، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، دکتر بهشتي، مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي، محيط طباطبايي، هيات داوران و برگزيدگان جشنواره در باغ نگارستان برگزار شد.
به گزارش آريا، در ابتداي اين مراسم سعيد عسگري دبير اجرايي جشنواره عکس ته‌ران گفت: 3سال پيش نشستي در کميته پيگيري خانه‌هاي تهران برگزار شد و در اين نشست موضوع برگزاري جشنواره عکاسي از بافت قديمي تهران مطرح و با استقبال روبرو شد. فعاليت اين جشنواره نيز رسما از سال 1391 آغاز و سال گذشته نمايشگاه اين جشنواره در خانه هنرمندان ايران با توجه ويژه‌اي روبرو شد.
او با اشاره به انتقادهايي که براي نام گذاري اين جشنواره صورت گرفته است گفت: براي نام گذاري جشنواره سعي کرديم به تمام اسناد قديمي درباره تهران رجوع کنيم و ته ران يکي از قديمي‌ترين نام‌هاي تهران کنوني بوده و ته ران به معناي جاي گرم است.
عسگري ادامه داد: براساس برخي تقسيم بندي‌ها بنايي که 100 سال از عمر آن بگذرد تاريخي خوانده مي‌شود، اما با اينکه شايد کمتر از 50 سال از تاسيس مجموعه اکباتان نگذشته است نمي‌توان اين مجموعه و شيوه و سبک زندگي که با خود آورده را تاريخي نخواند.
به گفته عسگري؛ امروز بايد به ديدگاهي برسيم که تمام بنا‌ها و مکان‌هاي تهران را تاريخي قلمداد کنيم و زمينه‌اي را براي نگهداري از اين بافت‌ها را فراهم کنيم. براي اينکه بتوانيم به شهر و خانه‌مان احترام بگذاريم؛ بايد همه احساس مسوليت کنند و نبايد منتظر باشيم که مثلا مسولان براي شهرمان کاري کنند و خودمان بي‌اعتنا به مسائل و معضلات شهريمان باشيم.
او افزود: حدود 4 هزار عکس به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد که از ميان آن‌ها 120 عکس توسط هيات داوران شامل مهرداد اسکويي، سعيد محمودي ازناوه، مجيد ناگهي، سيداحمد محيط طباطبايي، ساعد نيک‌ذات، عليرضا قهاري و احسان اسعدي (به عنوان کار‌شناس و مشاور معماري) به نمايشگاه نهايي راه يافتند و اکنون اين آثار برگزيده در قالب کتاب مصوري به چاپ رسيده است.
به گفته عسگري 58 درصد عکس‌هايي که به دبيرخانه جشنواره ارسال شد از سوي جوانان بود و اين نشان مي‌دهد که جوانان نسبت به شهر خود احساس مسوليت مي‌کنند و نيما رعد پارسا، حسين مهرابي، ابراهيم سيسان، حسين قشمي و جاويد تفضلي از سوي کميته داوران به عنوانبرگزيدگان اين جشنواره معرفي شدند. همچنين در اين جشنواره از نگار منصوري، سيد مرتضي يوسفي و آذين حقيقي تقدير شد.
دبير اجرايي جشنواره عکس ته ران يادآور شد: با بررسي عکس‌هايي که از سوي شرکت کنندگان ارسال شد به خوبي شاهد و جنب و جوش در محله‌ها)، اميد و عشق به زندگي در محلات قديمي تهران، معرفي جاذبه‌هاي تاريخي- گردشگري، حفظ آثار تاريخي در بافت قديم، نگاه مسئولانه مردم و مديران در قبال پاسداشت بافت تاريخي تهران، اثربخشي بافت تاريخي در هويت دادن به جامعه، نمايش جلوه‌هاي معماري در بافت تاريخي تهران، نگاه به مرمت‌ها و تخريب‌ها، آسيب‌شناسي بافت‌هاي فرسوده و نگاه به آسيب‌رساني به بافت‌هاي تاريخي هستيم.
بهشتي مشاور سازمان ميراث فرهنگي گفت: در سال 86 برنامه در خانه هنرمندان در حال برگزاري بود و من در اين برنامه نويد دادم که پس از يک زمستان طولاني بهار شهرنشيني تهران در راه است؛ اما همه نوع نگاه من را به موضوع شهرنشيني در تهران مورد انتقاد قرار دادند اما امروز خوشحالم که همه دارند به اين نتيجه مي‌رسند که بهار شهرنشيني در تهران در حال برگزاري است.
او ادامه داد: ما در دهه‌هاي گذشته عملا تهران را نمي‌ديديم و همين موضوع موجب شد که هر بلايي که مي‌خواستيم سر اين شهر تاريخي بياوريم اما برپايي جشنواره مختلف عکاسي موجب مي‌شوند که ما دوباره تهران را ببينيم. در دهه‌هاي پيش آن قدر در تهران نماهاي زشت ديده بوديم که برايمان اهميت نداشت اما حالا وضيعت فرق کرده است. مثلا در دهه‌هاي پيش همه از بالکن‌هاي خانه‌شان به عنوان حيات خلوت استفاده مي‌کردند و در آن چهارپايه شکسته، دبه ترشي و اين چيزها را مي‌گذاشتند و کسي هم اصلا نمي‌ديد اما حالا اگر کسي چنين کند صداي همه در مي‌آيد و همه معتقدند که شهر زشت شده است. چنين اتفاقي خوشايند است چون نشان مي‌دهد بلاخره ما داريم شهرمان را مي‌بينيم.
به گفته بهشتي عکاسان چشم مردم هستند و به نوعي آن چيزهايي که از چشم ما دور مانده را به ما نشان مي‌دهند. اتفاق بدي که در تهران رخ داد اين بود که چند نسل تهران را نديده‌اند اما من خوشحالم که ما پدر و مادر خوبي نبوديم و نتوانستيم بچه‌هايمان را شبيه خودمان تربيت کنيم؛ چون بالاخره نسلي از راه رسيد که نسبت به تهران احساس مسوليت مي‌کند و مي‌خواهد از بافت تاريخي و فرهنگ تهران محافظت کند.
او افزود: نسل‌هاي پيش گاوخوني، درياچه اروميه، زاينده رود و بسياري از شهر‌ها را به ما صحيح و سالم تحوبل دادند اما ما چه بر سر اين فضا‌ها و امکانات آورديم و چه چيزي قرار است به نسل‌هاي بعد تحويل بدهيم.
بهشتي با اشاره به فيلم رم شهر بي‌دفاع گفت: ما بايد به اهميت تهران پي ببريم و بايد تهران را همچون فلورانس و رم بدانيم و کمک کنيم تا شهرمان دوباره آباد شود. درست است آسيبي که ما به شهر تهران زده‌ايم اصلا قابل مقايسه با آسيبي که اروپايي‌ها به شهر‌هايشان زده‌اند، نيست و چندين برابر است، اما ما هم مي‌توانيم از تهران و ساير شهر‌هايمان غبار روبي کنيم و هويت فراموش شده آن‌ها را بازگردانيم.
او ابراز اميدواري کرد که در آينده جشن 70 سالگي جشنواره‌هايي چون ته ران گرفته شود و گفت: برگزار کردن اولين‌ها اهميت چنداني ندارد و مانند کاشتن بوته گوجه فرنگي است اگر ما بتوانيم درخت گردو بکاريم و آن را 70 ساله کنيم آن وقت است که کاري کرده‌ايم.
دکترجمال کامياب، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در اين مراسم، گفت: بافت‌هاي تاريخي سرمايه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما هستند و بايد اين بافت‌ها را حفظ کنيم. توجه به بافت‌هاي تاريخي تنها از جنبه نگاه معمارانه قابل اهميت نيست بلکه بايد کار ي کنيم که روح زندگي در بافت‌هاي تاريخيمان جريان داشته باشد.
او افزود: کساني که روي سنگ فرش خيابان‌ها قدم مي‌زنند تنها با آن فضا درگير نمي‌شوند بلکه به نوعي با تاريخ و تمام اتفاقاتي که در آن منطقه رخ د اده درگير مي‌شوند. عکس نشان مي‌دهد که چه تاريخي از سر ما گذشته است و نگاه هنرمندان براي نشان دادن لايه‌هاي پنهان شهر بسيار مهم است چون آن‌ها جهان را از زاويه ديگري مي‌بينند از اين رو ساخت فيلم‌ها و نگارش کتاب و برگزاري جشنواره متعدد عکس در اين زمينه مي‌تواند ارزشمند و تاثيرگذار باشد.
مرتضي طلايي، عضو شوراي شهر تهران گفت: با اينکه من را از سوي سازمان زيباسازي براي حضور در اين برنامه دعوت کردند اما من به دليل دعوتي که از سوي سازمان‌هاي مردم نهاد براي شرکت در اين برنامه شد، در اين مراسم شرکت کردم و براي من بسيار قابل احترام و مهم است که نهادهاي مردم نهاد نسبت به سرنوشت شهر تهران نگران و در پي انجام کاري باشند.
 
او افزود: من به نمايندگي از شوراي شهر تهران؛ اميدوارم شرايطي فراهم شود که بتوانيم از بافت‌هاي تاريخي‌مان نگهداري کنيم و در برنامه بودجه 93 شوراي شهر هم تلاش کرده‌ايم زمينه‌اي براي اجراي اين موضوع را فراهم کنيم.
طلايي گفت: در ايران بيش از يک ميليون بنا و بافت تاريخي وجود دارد که ما تنها توانسته‌ايم 30 هزار تاي آن را ثبت کنيم و به مرور باقي اين بنا‌ها اگر نسبت به آن‌ها احساس مسوليت نکنيم از بين خواهند رفت.
او افزود: براي حفظ نگهداري و ترميم بافت‌هاي تاريخي تنها نبايد منتظر بود که دولت دست به کار شود و به نظر من بايد بخش‌هاي خصوصي را نيز درگير اين ماجرا کرد.
به گفته طلايي يکي از بزرگ‌ترين معضلاتي که جامعه ايراني با آن دست و پنجه نرم مي‌کند دور شدن از سبک زندگي ايراني است و اين موضوع نه تنها در رفتار و منشمان بلکه در شهرمان نيز تاثير سو و نابه هنجاري گذاشته است.
در ادامه احمد محيط طباطبايي گفت: وقتي نام ته ران مي‌آيد ما با دو تصوير از تهران روبرو مي‌شويم تهران با بافت تاريخي و تهراني که تغيير شکل داده و به 22 منطقه شهري تقسيم مي‌شود. نگاه ما بايد به جايي که در زندگي مي‌کنيم تاريخي باشد. ايران يک کشور تاريخي و سرنوشت ساز بوده و هست و نمي‌توان تاريخ را از آن گرفت. حتي در کوير لوت هم تاريخ و زندگي جريان دارد.
او با مقايسه تهران با پاريس و فلورانس گفت: بايد به ذهنيتي برسيم که از تهران و ساير شهر‌هايمان همچون اين دو شهر مراقبت کنيم و امکاني را بوجود آوريم که تاريخ و فرهنگ شهر‌هايمان به عنوان سرمايه شهر‌هايمان درآمد زا باشند و از‌‌ همان درآمد‌ها از شهر‌هايمان مراقبت کنيم.
احمد محيط طباطبايي ادامه داد: بافت تاريخي زنده است که همچنان زندگي در آن جريان داشته باشد ما بايد کاري کنيم که روح زندگي در بافت‌هاي تاريخي‌مان جاري شود و استمرار داشته باشد.
محمد حقاني، عضو شوراي شهر تهران گفت: مابايد بررسي کنيم که از قرن‌هاي بسيار دور چه بر سر تهران آمده است و چرا تهراني که روزگاري نه چندان دور يک باغ شهر بوده است، امروزه چنين شکل و شمايلي به خود گرفته است.
او افزود: همواره وقتي صحبت‌هايي که درباره آسيب‌هايي که به شهر تهران زده شده به ميان مي‌آيد، حرف انتقال پايتخت پيش کشيده مي‌شود اگر پايتخت را به شهر ديگري منتقل کنيم با 10 ميليون ساکنان اين شهر چه کنيم و يا اصلا با انتقال پايتخت سرنوشت ساير شهرهاي بزرگ چه مي‌شود.
او درپايان سخنانش گفت: اميدوارم از سرمايه‌هاي شهرمان مراقبت کنيم و اجازه ندهيم به جاي شنيدن چهچه بلبل در شهرتهران صداي زاغ و کلاغ بشنويم.
در ادامه ساعد نيک ذات يکي از داوران جشنواره عکس ته ران گفت: همواره عکاسان در ايران نامحرم بوده‌اند و چون عکاسان نامحرم تلقي شده‌اند به آن‌ها اجازه داده نمي‌شود که وظيفه خود را انجام دهند. زندگي و تاريخ در همه جاي ايران حضور دارد و حتي در کوير لوت هم مي‌توانيم تاريخ را جستجو کنيم.
او در سخنانش به اشاره به عکس‌هايي که براي شرکت در اين جشنواره ارسال شده بود گفت: عکس‌هايي که در اين جشنواره داوري کرديم با بسياري از جشنواره عکاسي متفاوت بود و خوشبخانه اين جشنواره فرصتي شد تا عکاسان جوان با فضاهاي عمومي آشتي کنند و به جاي اينکه شهر خود را از پشت پنجره عکاسي کنند به فضاهاي عمومي بيايند.
در حاشيه اين برنامه کتاب جشنواره عکاسي "ته‌ران" به برگزيدگان و همچنين تمامي عکاسان راه‌يافته به نمايشگاه اهدا شد. اين مراسم با يک ساعت تاخير بر گزار شد.
به نقل از خبرگزاری آریا


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید