تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :393

روح معماری مدارس مورد غفلت قرار گرفته است در تمدن اسلامی ما هیچ مسجدی و عبادتگاهی نیست كه از آموزش و پرورش جدا باشد

به گمان رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، مسؤولان و متولیان آموزش و پرورش كشور باید پی به این مساله ببرند كه بچه‌های ما ضروری است در فضاهایی آموزش داده شوند و رشد كنند تا بتوانیم در آن فضاها افرادی چون ملاصدرا، ابن سینا، زكریای رازی و ... را پرورش دهند. 

سیدعلی‌رضا قهاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان اظهار كرد: فرزندان ما معمولا در فضاهایی نامانوس كه برای رفع نیاز فضای آموزشی ساخته می‌شوند، آموزش می‌بینند؛ درحالی‌كه سرمایه‌های ملی صرف ساخت مراكز آموزشی می‌شود. 
او معتقد است: راه صحیح شاید این باشد تا از صاحب‌نظران و معماران دعوت شود تا به‌صورت فعالانه و جهادگونه برای رفع این معضل و نیز به‌وجود آوردن مفهوم در معماری متعالی این عرصه تلاش كنند. 

وی افزود: ضرورت دارد كه متناسب با مقتضیات فرهنگی و اقلیمی هر استانی نسبت به طراحی مدارس اقدام شود و قطعا مدارس شمال ایران با خوزستان، یزد، كردستان و ... از لحاط اقلیمی و فرهنگی تفاوت باید داشته باشند. 
قهاری تصریح كرد:‌ اكثر مدارس در سراسر كشور معماری یك‌سانی دارند و به‌ندرت فضای خاصی برای آن فرهنگ اقلیم خاص احداث می‌شود. 

رییس انجمن مفاخر معماری ایران از خیرین مسكن‌ساز درخواست كرد كه درباره‌ی این طراحی‌ها و معماری مدارس و فضاهای آموزشی حساسیت بیش‌تری نشان دهند و از صاحب‌نظران این رشته (معماری و شهرسازی) خواست تا در این زمینه كمك و هم‌كاری كنند. 

وی گفت: فضاهای آموزشی در فضاهای جدید شهری نیاز شدید به مكان‌یابی صحیح دارد به خصوص برای دانش‌آموزان ابتدایی این مكان‌یابی بسیار حایز اهمیت است. ارزش‌هایی كه در كالبد معماری و شهرسازی تجسم یافته از سده‌های بسیار گذشته به‌ ما رسیده و از بارزترین این ارزش‌های فرهنگی - تاریخی معماری مدارس است و معماری مدارس و فضاهای آموزشی و پرورشی از ابتدایی‌ترین جوامع تا امروز فضاهای عبارت و معنویت، اندیشه و هنر و یاری‌دهنده خلاقیت و پیشرفت بوده است. 
قهاری اضافه كرد: در تمدن اسلامی ما هیچ مسجدی و عبادتگاهی نیست كه جدا از آموزش و پرورش - تعلیم و ترتبیت - باشد بلكه عمده‌ی هدف‌های دین مبین، تزكیه نفس، تعالی روح و روان و ارتقای آگاهی‌های انسانی بوده و خواهد بود. همچنان كه كوشندگان علوم انسانی و اندیشمندانی كه شناخت شخصیت و شكل‌گیری اندیشه هر فرد را دغدغه خود قرار داده‌اند، اذعان دارند كه شخصیت و سیستم اندیشیدن هر فرد از تاثیر و تاثرهای دوران طفولیت و نوجوانی شكل می‌گیرد و شناخته می‌شود. 

وی عنوان كرد: آیا مدارس امروز گذرگاه شایسته‌یی برای نونهالان كشور است تا بتوانند روح و روان خود را تلطیف كنند و از پشتوانه فرهنگی گذشته‌گان مدد بگیرند و توان آن را بیابند تا در برابر ناملایمات كه هر روز و هر ساعت فراروی انسان امروز قرار می‌گیرد، راه‌گشا باشد؟ بدیهی است عوامل چندی تعیین كننده این مقصود است اما در این جا یكی از عمده‌ترین و ناگریزترین این عوامل تاثیرگذار و ماندگار در جسم و جان ما كه فضای زندگی است معماری مدارس است. 

این كارشناس معماری در ادامه تاكید كرد كه مدرسه و مدرسه‌سازی از فكر هیچ پدر و مادری دور نمی‌شود و هیچ مسؤول امور اجتماعی - عمومی به مدرسه و مدرسه‌سازی بی‌عنایت نیست به‌خصوص مسؤولان آموزش و پرورش و برنامه‌سازان آموزش عالی و استراتژیك به اهمیت آن بی‌توجه نیستند و آن‌چه كه به‌نظر می‌رسد به‌عهده‌ی تغافل درآمده، روح معماری مدارس است. 
رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، هم‌چنین با گرامی‌داشت 24 مهر، روز پیوند اولیا و مربیان و هفته معماری مدارس، گفت: از همه‌ی كسانی كه خود را در ایجاد فضای تحصیلی سهیم و مسوول می‌دانند معماران، مسؤولان آموزش و پرورش، مسؤولان آموزش عالی، وزارت مسكن و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان به امور آموزشی كشور، شهرداری‌ها و خیرین مدرسه‌ساز و همه و همه متواضعانه دعوت می‌كنیم تا دست یاری ما را بفشارند و ما را در این راه پر فراز و نشیب یاری دهند. 

 

منبع: سایت ایسنا- چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی

عضو مرتبط : سید علیرضا قهاری  


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید