تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :338

ساخت مدارس در ایران بی‌برنامه و پراكنده است

 به گفته‌ی پرویز مختاری، معماری مدارس یكی از اهدافی است كه این انجمن دنبال می‌كند و خواستار آن است تا در جامعه توجه بیش‌تری به آن شود. 
این عضو هیات امنا و دبیر كمیته معماری مدارس و فضاهای آموزشی انجمن مفاخر معماری ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ در خوزستان، اظهار كرد: كوشش‌هایی كه در جوامع بشری وجود داشته و دارد منجر به این می‌شود تا نیروی كار و اندیشه ماهری را كه هر كشوری وجود دارد، به‌دست آورد؛ در واقع نیروی انسانی هر كشور ارزش آن جامعه را مشخص می‌كند. 
وی افزود: نیروی جوان از دبستان تا دانشگاه از كانال فضاهای آموزشی گذر می‌كند و این فضاها آن چنان اثر بخش هستند كه ماندگاری خاطرات را در ذهن شخص ایجاد می‌كند و سبب می‌شود آن خاطرات در تمام طول زندگی فراموش ناشدنی شوند. 
مختاری خاطرنشان كرد: هر كوشش بشری به سویی سوق پیدا می‌كند كه می‌خواهد نارسایی‌ها و مشكلات پیش‌ رو را از جلو بردارد و به عبارت دیگر وضع موجود را به مطلوب تبدیل كند. 
او اضافه كرد: در حال حاضر اگر ما به جامعه خود نگاه كنیم، می‌بینیم آن چنان كه باید با آن پیشینه ارزشمندی كه داریم، نمی‌توانیم جایگاه واقعی خود را در جهان داشته باشیم و عمده‌ترین دلیل آن شاید این است كه یا نیروی ماهر و اندیشمند ما متناسب با جامعه امروز پرورده نشده و یا اگر هم پرورده شده از كشور خارج شده كه هر ساله شاهدیم تعداد زیادی از نخبه‌گان از كشور خارج می‌شوند.
دبیر كمیته معماری مدارس و فضاهای آموزشی انجمن مفاخر معماری ایران، با اشاره به ساخت و سازهای معماری شهرهای و روستاها تصریح كرد: عمده‌ترین ساختمان‌های عمومی در شهرها و روستاها متعلق به فضاهای آموزشی و مدارس است و این فضاها نه تنها اثر خود را در دوران تحصیل بر نوجوانان و جوانان ما می‌گذرد بلكه سیمای شهر و روستای ما را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. 
او یادآوری كرد: در گذشته برای معماری مدارس از فرهنگی غنی و ارزنده‌ای برخوردار بوده‌ایم كه بر جهان اثر گذاشته است. نمونه‌اش از دوره هخامنشی و ساسانی دانشگاه جهانی جندی‌شاپور، از دوره سلجوقی نظامیه‌ها و از عصر حاضر دارالفنون را داریم. دارالفنون معماری مدرن و جدید در ایران شناخته می‌شود ولی آن چنان كه باید تا امروز پی گرفته نمی‌شود و مدارس ما هم‌اكنون از هیچ شاخصه امروزی برخوردار نیستند و با تحولاتی جهان امروز رشد فن‌آوری مدارس ما هنوز به شیوه‌های كاملا قدیمی از دوره مدرن هم عقب‌ترند ساخته می‌شود و مدارس ما از فضای معماری شایسته‌یی برخوردار نیستند. این در حالی است كه سرمایه و بودجه‌های عظیمی از سوی دولت و خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس هزینه می‌شود. 
وی افزود: خواسته ما این است تا توجه دولت، مسؤولان آموزش و پرورش به این سو رود تا با دید معمارانه به ساخت و ساز مدارس توجه كنند و به نظر می‌رسد این امر می‌تواند برای آینده ما راه‌گشا و موثر باشد. 
مختاری عنوان كرد: امسال اولین سالی است كه به همت انجمن 24 مهرماه و روز پیوند اولیا مربیان به عنوان روز معماری مدارس و این هفته به نام هفته معماری مدارس مطرح شده است و توجه به ساخت و ساز مدارس و كیفیت ساختمان مدارس جلب شده است. 
وی به‌عنوان نمونه متذكر شد كه چندی پیش شاهد بودیم كه دستور تخریب حدود 120 مدرسه تاریخی خوزستان از سوی استانداری صادر شد كه بسیار مورد اعتراض قرار گرفت و ما به امروز نمی‌دانیم تا چه حد این كار مورد توجه قرار گرفت و این در حالی است كه این مدارس ارزش بسیار زیادی از لحاظ معنوی و معماری دارند و شناسنامه مردم و كشور به حساب می‌آیند. 
مختاری تاكید كرد: مدارس ما در گذشته به عنوان نمونه و الگو در جهان اثر داشته و متناسب با آن امروز نیز مدارس ما باید در جهان آن اثر گذاشته را داشته باشند. 
وی ابراز كرد: فضا و تجهیزات مدارس امروز ما باید متفاوت و با تكنولوژی روز دنیا متناسب باشد و امید است ساخت مدارس از این حالت به بی‌برنامه‌گی و پراكندگی خارج شود.

 

 

 

منبع: سایت ایسنا- یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی

 

 

عضو مرتبط : پرویز مختاری  


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید