تعداد بازدید :1745
میرفندرسکی به معماری به مثابهی جامعترین برنامهی زندگی بشر مینگریست
سومین گردهمایی «سالروز گفتمان معماری» به مناسبت هشتادمین سالروز تولد زندهیاد محمدامین میرفندرسكی در خانهی هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم شامگاه گذشته ـ 7 آذر ماه ، ـ سیروس باور ـ مدیر دفتر فنی دانشكده هنرهای زیبا ـ دربارهی فعالیتهای زندهیاد میرفندرسكی در عرصه معماری گفت: اقدامات و فعالیتهای میرفندرسكی متاسفانه در جایی ثبت نشده اما همیشه در حافظهی ما میماند.
او فعالیتهای میرفندرسكی را به سه دستهی اجتماعی، سیاسی،آموزش و حرفهای تقسیم كرد و افزود: از وقتی وارد دانشكدهی هنرهای زیبا شدم به یاد دارم كه میرفندرسكی به خاطر ماجراجویی و سخنوریاش همیشه انگشت نما بود. او همواره دربارهی پروژههای با ارزش و در زمینهی مسائل انسانی بحث و گفت وگو میكرد.
باور معتقد است: میرفندرسكی تنها كسی بود كه آن زمان آموزشهایش
با رفتار انسانی همراه بود.
این استاد دانشگاه بیان كرد: دانشجویان همیشه به دنبال میرفندرسكی
میگشتند تا از او سوال بپرسند و او پیوسته مشكلات دانشجویان را حل
میكرد.
باور دربارهی اندیشههای میرفندرسكی توضیح داد: او دانشكده را
فضایی مناسب برای معرفی ایدهها میدانست و به معماری به مثابهی
جامعترین برنامهی زندگی بشر مینگریست.
به عقیدهی این مهندس معمار، میرفندرسكی در جایگاه روشنفكرانی قرار
دارد كه هنگام آموزش ،تفكر اجتماعی را مبنا قرار میدهند.
او در همین رابطه اضافه كرد: میرفندرسكی انسان كمالگرایی بود
كلاسهای درسش گاهی خسته كننده میشد، اما آنقدر جامع و كامل توضیح
میداد كه نمیشد هیچ ایرادی از او گرفت. بدون شك او یكی از مطرحترین
چهرههای دگرگون ساز آموزش هنرمعماری را ایران است.
باور تلاشهای میرفندرسكی را در نظام آموزش هنری بینظیر دانست و
خاطر نشان كرد: میرفندرسكی به آموزش هدفمند اعتقاد داشت و در این
زمینه موفق به تشكیل گروههای علمی ـ هنری شد و بدین منظور هنرجویان
موسیقی،سینما،تئاتر و تجسمی را جهت رسیدن به وحدت گردهم جمع كرد.
او پروژههای طرح جامع شیراز و طرح جامع یزد را از دیگر فعالیتهای
زندهیاد میرفندرسكی برشمرد و تاكید كرد: تمام این پروژهها با یك
استاد و تعداد زیادی دانشجو در دفتر فنی دانشكده انجام میشد. به طوری
كه دفتر فنی به عنوان قطبی مشخص شده بود تا دانشجویان و استادان با
یكدیگر همفكری كنند.
این مدرس معماری با بیان خاطرهای مطرح كرد: میرفندرسكی در نقد
فیلمهای سینمایی نیز دستی داشت. آن زمان وقتی برای فیلم دیدن به
سازمان فرهنگی میرفتیم بیش از اینكه زمانی را به فیلم دیدن اختصاص
دهیم، نزد او مینشستیم و دربارهی فیلم با یكدیگر تبادل نظر
میكردیم.
باور با اشاره به نظارت دقیق میرفندرسكی بر امور دانشكده افزود: برای اولین بار او یكی از مشكلترین دروس دانشكده را تدریس كرد و كلاسهای او در سالن آمفی تئاتر آنقدر پر جمعیت بود كه گاهی در را به روی كسی باز نمیكردند.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست،علیرضا قهاری ـ رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ـ با موضوع «مبانی نقد معماری» و فرخ زنوزی درباره «باز تولید ارزشهای اصفهان در اندیشهی دكتر میرفندرسكی» صحبت كردند.
به گزارش ایسنا،محمدامین میرفندسکی فارغ التحصیل دانشکده معماری دانشگاه دولتی فلورانس ایتالیا بود و تجربه آموزش در دانشکدههای انگلستان، ایتالیا و ایران را در دورههای متناوب با خود داشت و بهعنوان موثرترین شخص در تحول آموزش معماری ایران شناخته میشود.
بنا به نظر کارشناسان آموزش معماری ایران، تغییر روش آموزشی
دانشگاهی معماری ایران قبل از دهه پنجاه به روش نوین مدیون تلاشهای
اوست.
فعالیتهای میرفندرسکی در مرمت آثار معماری باستانی نظیر ارگ بم و
تاریخ و نظریههای هنر نیز قابل ملاحظه است.
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران