تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :1435

برگزیدگان ششمین جایزه معماری میرمیران

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ششمین جایزه معماری میرمیران شامگاه سوم اردیبهشت ماه همزمان با روز معمار و سالروز تولد شیخ بهائی با حضور جمعی از معماران و دانشجویان این رشته در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به كار خود پایان داد.

در این مراسم غلامرضا میثاقیان ـ مدیر كل دفتر معماری و طراحی شهری ـ پیام علی نیكزاد، وزیر مسكن شهرسازی را قرائت كرد.
سپس ایرج اعتصام، مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران و رییس هیات داوران این جایزه با مرور اهداف و فعالیت‌های این بنیاد عنوان كرد: زنده یاد سیدهادی میرمیران كه بنده افتخار معلمی ایشان را در دانشگاه تهران داشتم و تا قبل از فوت نابهنگام او افتخار همكاری با این معمار بزرگ را تجربه كرده بودم به كرات درباره آینده معماری و تربیت نسل جوان صحبت می‌كرد.

او ادامه داد: دغدغه زنده‌یاد میرمیران فقدان تشكیلات و سازمانی بود كه به لحاظ تئوری و عملی بتواند معماری را ساماندهی كند. در واقع او در زمان هیات به دنبال تشكیل NGO و سازمانی غیردولتی برای ایجاد دوستی و تبادل نظر حرفه‌ای و به روز كردن مسائل معماری بود و این دغدغه همواره برایش وجود داشت و حتی تا آخرین روزهای عمرش از این فكر غافل نشد.

اعتصام با اظهار خرسندی نسبت به تشكیل بنیاد معماری میرمیران بعد از درگذشت این معمار گفت: خوشبختانه نظر ایشان با تشكیل این بنیاد عملی شد و ایجاد آن را در روز تشییع پیكر ایشان اعلام كردیم و متقاعبا بنیاد با تشكیل هیات امنا و هیات مدیره كار خود را آغاز كرد و در تمام این سال‌ها علاوه بر برپایی شش دوره از جایزه معماری میرمیران‌، همكاری های متعددی با سازمان‌های متعدد‌، مسابقات معماری و همایش‌های متعدد داشت.

این معمار برگزاری مسابقات معماری میرمیران را كه به صورت سالانه است،‌ یكی از دغدغه‌های اصلی این بنیاد دانست و افزود: افزایش چشمگیر تعداد شركت‌كنندگان در هر دوره نشان‌دهنده‌ی موفقیت این جایزه است و خوشبختانه بنیاد در نظر دارد تا دوره جدید مسابقه را به صورت بین‌المللی برگزار كند كه قطعا پس از بحث و تصمیم گیری درباره موضوع مسابقه زمان و محل برگزاری آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اعتصام همچنین به حضور دكتر گلاب‌چی كه كرسی معماری یونسكو را عهده‌دار است اشاره كرد و افزود: امیدواریم با حضور ایشان بتوانیم این همكاری بین‌المللی را با یونسكو برقرار كنیم و به معنای واقعی كلمه بتوانیم یك مسابقه بین‌المللی معماری را بعد از پنج دوره داخلی داشته باشیم.

او تصریح كرد: بنیاد در راستای فعالیت‌های خود قراردادی با بنیاد شمس و مولانا برای طراحی آرامگاه شمس در خوی منعقد كرده است كه خوشبختانه تاكنون استقبال بی‌نظیری از این فراخوان شده است و دو هزار شركت كننده آثار خود را ارائه كرده‌اند كه این استقبال نشان‌دهنده احترام و علاقه معماران ایرانی به شمس است.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری برنامه «شب معمار» طی چهار دوره متوالی اشاره كرد و افزود: گروه جوانان بنیاد معماری میرمیران به طور فعال در این برنامه حضور دارند و سرپرستی آن را مهندس بهمنی برعهده گرفته است كه طی آن به دوستی و تبادل نظر میان معماران می‌پردازیم و بحث‌های تخصصی در حوزه بررسی معماری و شهرسازی معاصر ایران را مرور می‌كنیم.

او سپس به همكاری بنیاد در تاسیس كتابخانه الكترونیكی با موضوعات هنر و شهرسازی اشاره كرد و افزود: این كتابخانه با مدیریت انوشه منصوری فعالیت خود را آغاز كرد و بنیاد معماری میرمیران عضو هیات امنای آن محسوب می‌شود كه قطعا ایجاد و گسترش این فعالیت كار بسیار دشواری است كه امیدواریم ادامه پیدا كند.

اعتصام توجه به بحث آموزشی و پژوهشی را از دیگر برنامه‌های بنیاد دانست و خاطرنشان كرد: برنامه‌های وسیع كوتاه مدت میان مدت و بلند مدتی را با توجه به محدودیت‌های مالی طراحی كرده‌ایم و به دنبال ترجمه فعالیت‌های معماری ایران در خارج از ایران هستیم.

***

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این مراسم محسن حبیبی ـ رییس سابق پردیس هنرهای زیبا ـ درباره اهمیت جایزه معماری میرمیران و شش دوره سپری شده سخنرانی كرد.

او گفت: در شورای سیاست گذاری بنیاد زمانی كه بحث برگزاری مسابقات معماری پیش آمد،‌ درباره انتخاب موضوعات بحث‌های متعددی صورت گرفت و بنده به شخصه اعتقاد داشتم كه چون خود زنده یاد میرمیران درباره معماری و شهرسازی ایران و آنچه كه از نیاكانمان به سنت به دست ما رسیده است تاكید دارد، چه بهتر كه چهار عنصر آب،‌ خاك،‌باد‌، گیاه و نور را مورد بحث قرار دهیم كه خوشبختانه این موضوع با موافقت شورا انجام شد.

این معمار و شهرساز خاطر نشان كرد: از روزگاران كهن وقتی به معماری ایرانی نگاه می‌كنیم و یا معماری جهان ایرانی را به شكل وسیع‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شوید كه چهار عنصر زمینی و یك عنصر ازلی با حكمت درهم آمیخته‌اند به طوری كه بعد از ظهور اسلام نیز تجلی این نگاه را در حكمت اشراق می‌توانیم دنبال كنیم.

حبیبی تصریح كرد: این حكمت و بازنمود آن در معماری در هر زمینه تعریف جداگانه‌ای داشت و شما همین امروز هم اگر به معماری پیش رویتان نگاه كنید این چهار عنصر را می‌بینید كه چگونه با نور در هم آمیخته و معماری ایرانی را شكل داده است.

به گفته او این آمیختگی بسیار روش دیده می‌شود و گاه بسیار تمثیلی است و بستگی دارد كه تا چه حد به این معماری دل داده باشید از این رو این معماری واقعی و همساز با اقلیم است و در سازگاری با محیط پیرامون خود به سر می‌برد و به نوعی شعری از آب‌،باد،خاك،گیاه و سنگ است كه در بارشی از نور دیده می‌شود. و از عشق زندگی و حیات سخن می‌گوید.

رییس سابق پردیس هنرهای زیبا درادامه سخنان خود یادآور شد: این معماری با ترنم آب‌،نجوای باد ‌،حجم خاك و سنگ‌، رنگ‌،بو و طعم گیاه و تراوش نور ازلی نمود پیدا می‌كند به طوری كه معماری در خاك فرو می‌رود و از خاك بیرون می‌آید و با آب روح مكان را در هم می‌آمیزد و معماری جهان ایرانی سرشار از این كند و كاو مجاز و واقع است.

به گفته‌ی این معمار و شهرساز،‌ این چهار عنصر زمینی با آن عنصر ازلی آمیخته می‌شود و می‌بینیم كه چگونه معماری در زمان پایدار می‌ماند اگر آن را باور كنیم، این معماری جایی می‌شود كه آب، نور‌، گیاه، خاك و باد در آن سخن می‌گوید و وقتی به آن نگاه می‌كنیم ماده چیزی متفاوت است كه ذهن معمار ایرانی را به خود مشغول كرده و هیات را می‌سازد و بدین گونه تمثیلی در بهشت دربرابر چشمان ما قرار می‌گیرد.

حبیبی در پایان سخنان خود عنوان كرد: معماران جهان ایرانی نشان داده‌اند كه موفق شده‌اند این موضوع را به بهترین شكل مطرح كنند اما باید اهل دل بود تا این معماری را آموخت و فهمید و امیدوارم شما نیز معمارانی باشید كه كارتان را با این چهار عنصر تعریف می‌كنید.

***

داراب دیبا به نمایندگی از هیات داوران بیانیه ششمین جایزه معماری میرمیران را قرائت كرد او پیش از قرائت این بیانیه گفت: هر سال و هرگاه می‌توان از خلال این جایزه چیز جدیدی آموخت كه به شخصه برای بنده فوق‌العاده است.

او سپس از چهره هایی همچون محسن حبیبی ، دكتر ماجدی‌، محمود گلابچی‌، ایرج اعتصام‌‌، علیرضا قهاری و ... برای كوشش‌هایی كه در عرصه حفظ و ارتقاء معماری داشته‌اند تقدیر كرد و افزود: متاسفانه ما خیلی مظلوم هستیم و چهره خوبی در جهان نداریم اما علیرغم آن هرگاه یك ایران به محافل بین‌المللی حضور پیدا كرده آنها در تعجب می‌روند كه چطور چنین جامعه مدنی در ایران وجود دارد.

او سپس به یكی از معتبرترین مجلات معماری جهان اشاره كرد كه در تازه‌ترین شماره خود را به ویژه نامه‌ای درباره معماری ایران اختصاص داده و گفت: این شماره از مجله كلا به هنرمندان و معماران ایرانی اختصاص دارد و اختصاصا یك مقاله درباره زنده یاد سید هادی میرمیران در آن به چاپ رسیده است.

داراب دیبا با یادكردن از جایگاه ویژه سیدهادی میرمیران در عرصه معماری گفت: چهل سال است كه به شخصه معماری معاصر ایران را دنبال می‌كنم و معتقدم در این سه دهه بعد از انقلاب جایگاه میرمیران استثنایی است.

او اضافه كرد: به شخصه آدم پركاری نیستم اما با اشتیاق كارهای میرمیران را دنبال كردم و دیدم كه چگونه میراث جاویدان فرهنگی ایران را گرفت و با بیانی جدید در چارچوب جهانی عرضه كرد و به حق در این شمار جای پرداختن به او وجود داشت و دیدیم كه باید یك تشكر ویژه از او شود؛ هرچند كه معماران بزرگ دیگری در این مجله مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این هنرمند معمار در ادامه سخنان خود به ضرورت بین‌المللی شدن مسائل معماری ایرانی اشاره كرد و افزود: خوشحالم كه جناب اعتصام فكر بین‌المللی كردن این جایزه را مطرح كرد تا نشان دهیم كه در عرصه‌ی بین‌المللی چیز ویژه‌ای برای ارائه داریم و جایگاه ما استثنایی است اما متاسفانه تبلیغات پیرامون معماری ایران ضعیف است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ششمین جایزه معماری میرمیران و هنرمندان شركت‌كننده در آن پرداخت و خاطر نشان كرد: همچون دوره های قبل از آثار معماران در این دوره بسیار لذت بردم و بار دیگر تاكید می‌كنم كه اندوشه مقدم بر خط است زیرا بسیاری از نوشته‌های این جوانان زیر آثارشان اهمیت ویژه‌ای دارد و قطعا هركدام از این مطالب یك رساله محسوب می‌شود كه با گذشت سه دهه هیچ گونه تقلیدی در آن دیده نمی‌شود.

دیبا از اعضای هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران تقاضا كرد تا گزیده‌ای از این نوشته‌ها و تصاویر را در قالب یك كتاب منتشر كنند و گفت: امسال 270 اثر به دست ما رسید كه هر كدام كار فوق‌العاده‌ای بود و هیات داوران حتی اگر در مورد یك اثر به یك نظر مثبت می‌رسید آن را نگه می‌داشت و مورد ارزیابی قرار می‌داد.

او همچنین به نگاه متفاوت و منصفانه اعضای هیات داوری اشاره كرد و افزود: عباس كیارستمی با نگاهی جدید آثار را مورد داوری قرار داد و به نو بودن عقاید توجه داشت. كاتوزیان وسواس زیادی روی شهر داشت و مهندس جواهریان بر عناصر جاویدان تاكید ویژه داشت و هر كدام از ما از دریچه متفاوت این كارها را ارزیابی كردیم و بعد از هر جلسه چیز جدیدی آموختیم.

دیبا تصریح كرد: تلاش كردیم خوب رفتار كنیم به ویژه اینكه هیچ كدام از ما این جوانان را نمی‌شناختیم و دكتر اعتصام با عدالت بسیار جریان داوری را هدایت كرد تا به این 10 طرح منتخب و شش اثر برگزیده رسیدیم.

او در پایان گفت: این جایزه نشان ویژه‌ای در كشور ما دارد زیرا با یك نظر، رساله و اندیشه شروع شده است و حركت بسیار جذابی است.

***

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم با حضور ایرج اعتصام‌، داراب دیبا‌، سیدعلیرضا قهاری‌، حمید میرمیران‌‌، ماجدی‌، محسن حبیبی و فریار جواهریان جوایز برگزیدگان اهداء شد.

در بخش «معماری و خاك»‌، طرح مشترك بهار بنیادی و صبا خوانساری اثری از حامد سلطانی‌، هیربد نوروزیان پور،‌ میثم كفاش‌نیا‌ و طرح مشترك پویان بیزه، دلارام زرنگار،‌ ستار صدقی و روژین هشترودی به عنوان آثار منتخب معرفی شد.

همچنین رتبه سوم این بخش به منوچهر پازكی، رتبه دوم به طرح مشترك امیرحسین رضایی و ایمان یوسفی و رتبه اول به محمدرضا عباس‌پور رسید.

در بخش مسابقه معماری و باد نیز طرح منتخب حامد كی‌خواه‌، طرح مشترك البرز امیری و سمانه مظفر و طرح سید مهدی طبائیان نژاد‌، محسن زنگنه و بهنام جیحانی معرفی شد.

رتبه سوم این بخش به گروه معماری كانسپت با حضور اشكان قشقایی،‌ سمانه متقی‌پیشه‌، روح‌الله قادری و پویا رنجبر‌، رتبه دوم به طاها محمود آبادی و رتبه اول به آلاله سخایی‌فر، محسن خان‌محمدی و مهدی قطبی رسید.

در این مراسم فرهاد دانشجو (رییس دانشگاه آزاد اسلامی)، سید مهدی هاشمی(رییس سازمان نظام مهندسی)، منوچهر فخرصمدی، سیدعلیرضا قهاری(رییس انجمن مفاخر معماری)، فرزانه عطاالهی(كانون مهندسان معمار دانشگاه تهران)، ریاست دانشگاه هنر معماری دانشگاه آزاد، دبیر انجمن معماران ایرانی مقیم پاریس، دبیر فرهنگی جامعه معماری ایران، موسسه تهران و مطالعات كلان شهر و... به این دوره از جایزه معماری میرمیران پیام دادند.

ایسنا 4 اردیبهشت 91

عضو مرتبط : سید هادی میرمیران  


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید