تاریخ آخرین ویرایش : شنبه،1-4-1398
تعداد بازدید :319

مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد؟

یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد
دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد
کس نمی‌گوید که یاری داشت حق دوستی
حق‌شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد
لعلی از کان مروت برنیامد سال‌هاست
تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند
کس به میدان در نمی‌آید سواران را چه شد
صدهزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست
عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد
زهره سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت
کس ندارد ذوق مستی میگساران را چه شد

این روزها سخنان زیادی می­‌شنویم با این مضمون که نسل ما چنین است و فلان نسل چنان بود و نسل­‌های دیگر چگو‌نه‌اند! با خود می‌­اندیشم این نوع سخن گفتن برای بیان چه منظوری است؟ و مقصود گویندگان چه می‌تواند باشد؟ هر چه بیشتر می­‌اندیشم، بیشتر در هزارتوی پیچیدگی‌­ها
‌و گرفتاری­‌های خودمان و فرزندانمان فرو می­‌روم. به نظر می­‌رسد که این یک درنگ و توقف روحی و روانی است که برای بیرون افکندن برخی بغض­‌ها یا فرو خوردن آن­ها بیان می­‌شود. اما سوای از این مسائل و سخنان، برخی تکیه کلام‌­ها و جملات هستند که واقعا مخصوص یک نسل خاص‌اند و برای گروه­‌های سنی دیگر بی­‌معنا به نظر می‌رسند، از جمله تکیه کلام­‌های میهن‌پرستانه و باستان­گرایانه که چندسالی است مجال رواج یافته و به شکل­‌های مختلف در حال گسترش‌اند. کسانی هستند که می­‌خواهند با تکیه بر چنین کلمات و مضمون­‌هایی نظرات متمایز خود را بیان کنند یا انتقادات و تفاوت رأیشان را با وضع موجود و ادبیات مسلط به نمایش بگذارند. شاید هم محصول آموزش­‌هایی باشد که نخبگان و نویسندگان و متفکران ما در سال­‌های اخیر بر آن­ها تکیه کرده‌­اند .
از سوی دیگر حرکات و رفتارهای برخی دولتمردان متظاهر را به خاطر می‌­آورم که چگونه عقل از سر باز کرده بودند و در هاله‌های نور غلت می‌زدند و هر روز این سرزمین کهن و مردمانش را بیشتر و بیشتر در باتلاق وهمیات و خرافات فرو می‌­بردند اما برای فریب افکار عمومی چفیه به گردن کورش کبیر می‌­انداختند و بساط هفت‌سین می‌گستراندند و از همین تکیه‌کلام‌ها برای همراهی مردم سود می‌جستند. این نوع فریب‌ها و نعل وارونه زدن‌ها اگر هیچ معنایی نداشته باشند، این حقیقت را بیان می­‌کنند که مردم ایران از پیر و جوان به این وطن و آب و خاک و تاریخ و فرهنگش عشق می­‌ورزند و هر که از در درآید و حاکم شود و بخواهد حکومتش ادامه یابد، حتی به تظاهر، می­‌باید به تاریخ این مردم و علایق و ارزش­‌هایشان احترام بگذارد. ۲۶۰۰ سال پیش شاعر خردمند نابینای یونان باستان، هومر، گفته بود: «فاتحان نجات می‌­یابند اگر به معابد و عقاید سرزمینی که بر آن حکومت می­‌کنند احترام بگذارند.» 
اما معنای این همه سخن‌­فرسایی چ رسانه‌های اجتماعی 
آیینه عملکرد مسئولانرتاج‌محمد کاظمی

یکی از کارکردهای مثبت رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی این است که مردم بدون واسطه با مسائل، تحولات و

جریان‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آشنا می‌شوند و رابطه آنها با مسئولان از یک

ارتباط یک سویه کنترل شده عمودی از بالا به پایین به یک ارتباط چند سویه آزاد افقی و تعاملی تبدیل می‌شود.
این نوع ارتباط به‌طورطبیعی وظایف، کارکردها، هنجارها و تعهدات خاص را برای همه کسانی که در این ارتباط به شکلی

سهیم هستند، تعریف می‌کند.
به عبارت دیگر همه بازیگران در صحنه این ارتباط بایستی قواعد بازی را نه تنها یاد بگیرند بلکه ملزم به رعایت این

قواعد هم هستند.
بدیهی است در چنین شرایطی کسانی که به هر دلیلی به ارتباط به شیوه سنتی گذشته دلبسته‌اند و به بهره‌برداری از

مواهب ارتباط یک سویه عمودی عادت کرده‌اند، با گسترش و توسعه رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی مخالف

خواهند بود.
اما چرا این پدیده به مذاق این گونه افراد چندان خوش نمی‌‎آید و دوست دارند که موانعی در مسیر گردش روان، آسان و

ارزان اطلاعات ایجاد شود تا آنها بتوانند همچنان در فضای غیرشفاف از مواهب بی‌شمار این فضا بهره‌برداری کنند؟
نگاهی به جنس اطلاعات درحال مبادله در فضای مجازی نشان می‌دهد که بیشترین کارکرد این رسانه‌ها در حوزه خبر

است(طبق آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)، همان حوزه‌ای که رسانه‌های جمعی سنتی با در اختیار گرفتن آن در

دهه‌های گذشته جامعه را به وضعیت فعلی رسانده‌اند.
در میان میلیون‌ها واحد اطلاعات که در فضای مجازی در قالب خبر بین میلیون‌ها کاربر به اشتراک گذاشته می‌شوند،

خبرهایی به چشم می‌خورد که شاید انتشار آنها برای عموم، با توجه به کثرت و استمرار این نوع اخبار، چندان هم جالب

و جذاب نباشد، اما برای کسانی که موضوع خبر هستند، از هر تهدیدی خطرناک‌تر و کابوس آن برای این افراد

وحشتناک‌تر است.
نمونه برای این دست اخبار، اطلاع‌رسانی درباره اختلاس‌های چندهزار میلیاردی، کلاهبرداری‌های محیرالعقول،

استفاده‌های نامشروع از مقام‌ها و پست‌های حکومتی و دولتی، دریافت حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی و ده‌ها موارد این

چنینی است که همه روزه در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و در گذشته کمتر در رسانه‌های جمعی سنتی منتشر

می‌شد ولی امروزه به دلیل نفوذ آنها در افکار عمومی به پای ثابت خبرها در رسانه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های جمعی

برگرفته از روزنامه اطلاعات 

 



نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید