تاریخ آخرین ویرایش : سه شنبه،4-4-1398
تعداد بازدید :272

نسل جدید قطارهای گلوله‌ای ژاپن در راه است!

نسل جدید قطارهای گلوله‌ای ژاپن در راه است!

سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸
 

قطارهای «شینکانسن» ژاپنی که به «قطارهای گلوله ای» معروف هستند را شاید بتوان بهترین خطوط ریلی منطقه ای در جهان به حساب آورد. 
قطار گلوله ای ترجمه واژه ژاپنی dangan resshaاست. این نام زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که پروژه ساخت این قطارها برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ مطرح شد و همچنان باقی ماند. علت نامگذاری، شباهت نخستین سری شینکانسن ها به گلوله ای است که با سرعت زیاد هوا را می‌شکافد و پیش می‌رود. 
قطارهای گلوله ای نماد پیشرفت ژاپنی ها در صنعت حمل و نقل ریلی هستند و در شکل گیری ماهیت امروزی کشور ژاپن نقش برجسته‌ای
ایفا کرده اند. در واقع ژاپن نخستین کشوری است که خطوط ریل آهن ویژه برای قطارهای پرسرعت ساخته است.
ژاپنی ها با دست یابی به فناوری های تازه تر همواره محدودیت های مسافرت با قطار را کمتر و کمتر می‌کنند. هر نسل جدید از قطارهای شینکانسن نسبت به مدل های قبلی طراحی خیره کننده تری دارد. نمونه بارز و نوظهور آن قطار ده واگنه «آلفا ایکس» (ALFA-X)است. آلفا ایکس سریع ترین قطار شینکانسی است که تا به حال ساخته شده است.در حال حاضر مرحله آزمایش این قطار آغاز شده است و هفته ای دو بار در شب آزمایش های لازم روی آن انجام می‌شوند. این روند سه سال ادامه خواهد داشت. آلفا ایکس (ALFA-X)شکل کوتاه شده عبارت "آزمایشگاه های پیشرفته برای فعالیت های پیشرو در آزمایش های ریلی" است. 
آلفا ایکس متعلق به «خط آهن شرق ژاپن»(JR East) است و ساخت آن را دو کارخانه هیتاچی و صنایع سنگین کاوازاکی بر عهده دارند. این قطار رکورد شکن می‌تواند با حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش سرعت آلفا ایکس، کاهش وزن قطعات آن است.
در واقع آزمایش های اولیه با این میزان سرعت روی آن پیاده می‌شوند، اما پس از راه اندازی با سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت مسافران را جا به جا خواهد کرد. در حال حاضر سریع ترین قطار گلوله ای با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. ایمنی، رفاه دو مؤلفه هستند که به موازات سرعت بیشتر در ساخت آلفا ایکس لحاظ می‌شوند.
قرار است آلفا ایکس سریع ترین قطار تجاری جهان باشد، گرچه قطار مگلو در شانگهای که البته از فناوری دیگری بهره مند است با سرعت بیشتری (۴۳۱ کیلومتر در ساعت) مسافران را به مقصد می‌رساند.
علی رغم این که با ظهور آلفا ایکس، ژاپن در فناوری قطارهای گلوله ای باز هم یک گام جلوتر می‌رود، رقیب مغناطیسی آن یعنی قطار مگلِو که نیروی محرکه آن انرژی الکترومغناطیسی است سرعت مفید بیشتری دارد و از این لحاظ بر آن 
برتری دارد.
در نتیجه این احتمال وجود دارد که آلفا ایکس با راه اندازی قطار مگلِو خط توکیو- ناگویا در سال ۲۰۲۷ میدان را خالی کند. این قطار شناور مغناطیسی بیشتر درون تونل های عمیق و با حداکثر سرعت ۵۰۵ کیلومتر در ساعت طی مسیر خواهد کرد.
آلفا ایکس در سال ۲۰۳۰ به طور رسمی‌حمل و نقل مسافران را آغاز خواهد کرد، در حالی که مگلو نسل جدید سه سال زودتر وارد خطوط ریلی می‌شود. ۱۱ سال برای ساخت یک قطار مدت زیادی است، اما قطعاً باید دلیلی برای این تأخیر
وجود داشته باشد. با توجه به ویژگی های آلفا ایکس وارد کردن آن به چنین سیستم ریلی پیچیده ای کار راحتی نیست. طول آلفا ایکس ۱۶ متر است، یعنی از قطارهای کنونی که ۱۵ متری هستند طول بیشتری دارد. ویژگی متمایز این قطار دماغه آیرودینامیک ۲۲ متری آن است. 
مهندسین سازنده آن را به صورت آزمایشی این گونه طراحی کرده اند تا ببینند آیا با اعمال این تغییر، قطار هنگام ورود به تونل کم صداتر می‌شود یا خیر. 
علاوه بر این، ژاپن به طور کلی در صدد است قطارهای شینکانسن خود را پیش از شروع بازی های المپیک ۲۰۲۰ ارتقاء دهد. توکیو به خودی خود یکی از شلوغ ترین شهرهای دنیا است، اما بدون شک این رویداد ورزشی آن را به مراتب پرهیاهوتر از پیش خواهد کرد. بنابراین ارتقای کیفی قطارها اقدامی‌مؤثر در کاهش آلودگی صوتی خواهد بود. 
شرکت JR East، آلفا ایکس را یک سکوی آزمایشی در نظر می‌گیرد تا پژوهش و پیشرفت را مورد ارزیابی قرار دهد. آلفا ایکس در واقع یک قطار شینکانسن آزمایشی مدل E956است. این قطار هم با دماغه ۱۶ متری و هم با دماغه ۲۲ متری آزمایش شده تا روشن شود کدام نوع در کاهش صدا بهتر عمل می‌کند.
علت انتخاب این طراحی این است که با این ساختار امواج فشاری که به هنگام ورود قطار به تونل با سرعت بالا ایجاد می‌شوند کاهش پیدا کنند. در صورت تأیید شدن آن، نسل بعدی قطارهای گلوله ای رکورد بلندترین دماغه را در تاریخ صنعت قطارسازی 
خواهند شکست. 
صدای تولید شده از قطارهای شینکانسن یک اشکال مکرر است که مهندسین هنوز راهی برای برطرف کردن آن پیدا نکرده اند. این مشکل اکنون که خطوط ریلی پرسرعت گسترده تر شده اند و از میان مناطق روستایی و آرام تر عبور می‌کنند برجسته تر می‌شود. تا زمانی که راه حلی برای تطبیق دادن آن ها با شرایط موجود پیدا نشود، ساختن قطارهای پرسرعت تر فقط مشکل را تشدید 
خواهد کرد.از ویژگی های فنی آلفا ایکس می‌توان به حسگرهای ارتعاشی و گرمایی، اضافه شدن ترمزهای هوا در سقف علاوه بر ترمزهای متداول، صفحه های مغناطیسی نزدیک به ریل و برخورداری از تجهیزات تخصصی برای کاهش تأثیر لرزش های ناشی از زمین لرزه اشاره کرد. مجهز کردن آلفا ایکس به تعدیل کننده های ضد زلزله در کشوری مثل ژاپن که باید مدام با خطرات زمین لرزه دست و پنجه نرم کند ضروری است.
این تعدیل کننده ها در واکنش به تکان های شدید زمین فعال می‌شوند تا حرکت قطار به حالت موازنه درآید و از واژگون شدن یا خارج شدن قطار از ریل جلوگیری شود.
با این که قطارهای گلوله ای با شروع لرزش ها در نزدیکی خود به طور اتوماتیک و بلافاصله ترمز می‌کنند، وجود تعدیل کننده ها در برقراری توازن آن ها هم در حین حرکت و هم در لحظه ای که به طور کامل از حرکت باز می‌ایستند مفید
واقع می‌شود.

برگرفته از روزنامه اطلاعات



نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید