تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :694

دو مقام دولتي افشاگري كردند: پشت صحنه آلودگي هوا

در حالي که روز گذشته هواي پايتخت دوباره ناسالم شد، دو مقام دولتي، در يک همايش، درباره کم کاري و سياسي کاري هايي که در برخورد با موضوع آلودگي هوا صورت مي گيرد، افشاگري کردند. وزير بهداشت در اين همايش با تاکيد بر لزوم انتقال سکان «هواي تهران» به گروه هاي دانشگاهي و استفاده از تجربيات جهاني براي اين منظور اعلام کرد: مسوولان به جاي استفاده از راهکارهاي موثر که هزينه هاي اقتصادي-اجتماعي دارد، به ساده ترين ابزار که همان پاس کاري مسووليت ها است، پناه برده اند.
    گروه مسکن: چهارمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا روز گذشته با مشارکت 3 ضلع تصميم ساز، سياست گذار و مجري در بحث آلودگي هوا (دانشگاه، دولت و شهرداري) برگزار شد بدون آنکه راهکار مشخصي براي بحران زيست محيطي تهران و کاهش ذرات آلاينده ارائه شود و تنها به کلي گويي و وعده هاي مبهم ختم شد. در اين همايش معاون رئيس جمهوري به کم کاري در بحث آلودگي هوا در 2 بحث توسعه حمل و نقل عمومي و خارج کردن خودروهاي فرسوده از شهر اشاره کرد و دليل آن را کمبود منابع مالي دولت در اين سال ها دانست. همچنين وزير بهداشت نيز به سياسي کاري هايي که در همه اين سال ها و حتي در حال حاضر در مواجه با آلودگي هوا مي شود، اعتراف کرد.
    معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اين همايش رمز موفقيت برنامه هاي کاهش آلودگي هوا را استمرار در اجراي آنها دانست و از وقفه 8 ساله در برنامه هايي که مي توانست پس از 15 سال تهران را از بحران کنوني نجات دهد گفت. توقف خروج خودروهاي فرسوده و عدم به روزرساني استانداردهاي سوخت برخي از موضوعاتي بود که ابتکار به آن اشاره کرد. معاون رئيس جمهوري با بيان اينکه 30 تا 35 ميليون شهروند ايراني تحت تاثير آلودگي هوا قرار دارند و آسيب‏هاي بهداشتي، هزينه‏هاي سنگيني به اقتصاد شهرها وارد کرده است، گفت: سياهه علمي انتشار آلودگي هوا در شهرها بايد در دسترس باشد، اين سياهه‏ها در حال تغيير است و بايد به طور مستمر به روزرساني شود که ورود متخصصان و همکاري علمي دانشگاه‏ها ضروري است. رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با بيان اينکه دولت در سال 79 به طور جدي وارد بحث کاهش آلودگي هوا شد و حذف سرب، حذف خودروهاي کاربراتوري و از رده خارج کردن پيکان را از همان دوره شروع کرد، گفت: دلايل موفقيت ساير کشورها در زمينه مقابله با آلودگي هوا استمرار برنامه ها است. برنامه هاي محيط زيستي بلندمدت است و در سال 79 اعلام شد که آن برنامه و مصوبه 15 ساله است و دولت‏ها بايد خود را متعهد به انجام آن مي‏کردند. متاسفانه از سال 84 وقفه‏اي در اجراي برنامه هاي محيط زيستي اتفاق افتاد و به روزرساني استانداردها صورت نگرفت. وي با بيان اينکه در سال 92 با شروع دولت يازدهم که قرار بود طبق آن برنامه استاندارد خودروها و سوخت يورو4 باشد و خودروهاي فرسوده به تدريج از رده خارج شده باشد، اتفاق نيفتاده بود و هشت سال دچار وقفه شده بود، گفت: 16 دستگاه در کاهش آلودگي هوا نقش دارند که اگر سرعت کارشان منطبق با برنامه نباشد، برنامه ها پيش نمي‏رود.
    
    ظرفيت زيست محيطي تهران سال 75 تمام شد
     ابتکار با بيان اينکه ظرفيت زيستي تهران در سال 1375 تمام شده است، گفت: در حال حاضر بار فعاليت،‏ صنعت، ‏جمعيت و خودرو بر تهران تحميل مي‏شود. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در برنامه ششم توسعه موضوع آلودگي هوا بر مساله عوارض آلايندگي و هدفمندي و تخصيص اعتبارات لحاظ شده است. معاون رئيس جمهوري همچنين با تاييد تاثير بلندمرتبه سازي بر جريان باد گفت: اين موضوع مبناي علمي دارد و در تمام مجامع دنيا پذيرفته شده است. معصومه ابتکار در حاشيه همايش ملي آلودگي هوا در پاسخ به «دنياي اقتصاد» درخصوص تاثير بلند مرتبه سازي بر جريان باد گفت: موضوع تاثيرگذاري بلندمرتبه سازي بر جريان هوا يک موضوع علمي بود که در شوراي عالي شهرسازي مطرح شد، بر اساس مدلسازي هاي شهرداري تهران و دولت، بلندمرتبه سازي هايي که در مسير حرکت باد قرار دارند، مي توانند در جريان باد تاثير بگذارند و مانع جابه جايي هوا شوند، به خصوص در روزهايي که هوا ساکن است. وي ادامه داد: تاثير شهرسازي بر محيط زيست در تمام دنيا پذيرفته شده است و بايد با توجه به محيط زيست، ساخت وسازهاي خود را انجام دهيم.
    
    پاسکاري مسووليت براي فرار از راهکارهاي سخت
     سيدحسن هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نماينده ديگر دولت در اين همايش هم کليد حل مشکل آلودگي هوا را سپردن اين مسووليت به دست دانشگاهيان و استفاده از تجربه هاي جهاني دانست و گفت: سکان کنترل آلودگي هوا بايد از دست سياسيون خارج شود. کارشناسان درخصوص اين نکته وزير معتقدند براي کنترل آلودگي هوا و ترافيک شهرداري هاي جهان امکان دريافت عوارض تردد خودرو را دارند که به شکل عوارض شهري يا همان ماليات سوخت دريافت مي شود. آنچه هاشمي به صورت غير مستقيم آن را سياسي کاري در حوزه محيط زيست دانست رفتار برخي از مسوولان است که به صورت چرخشي مشکلات را بر گردن يکديگر مي اندازند زيرا راهکارهاي موثر براي کاهش آلودگي هوا هزينه بر، سخت و داراي هزينه اقتصادي و اجتماعي است. بنابراين به گفته وزير بهداشت، مسوولان اين حوزه ساده ترين کار را که پاسکاري مسووليت بين نهادهاي مسوول است انجام مي دهند. او با بيان اينکه شهرنشيني و مدرنيته عوارضي دارد و آلودگي هوا بخشي از عوارض شهرنشيني است که دامن‏گير همه کشورهاست، گفت:‏ بنابر گزارشي از 1600 شهر در بيش از 90 کشور تنها 12 درصد از مردم از هواي مطلوب برخوردار هستند و بسياري از مردم جهان در معرض آسيب و بيماري ناشي از آلودگي هوا قرار دارند.
    وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به اينکه در زمان قاجار، يکي از زيباترين نقاط ايران، در دامنه‏هاي البرز به عنوان پايتخت انتخاب شد، گفت: بعد از اين اتفاق که تهران به مديران و سياستمداران تحويل داده شد، روند آلودگي هوا در اين شهر ايجاد شد. هاشمي با اشاره به تاثير شهرهاي اطراف تهران بر آلودگي هوا گفت: روزانه چندين ميليون نفر از شهرهاي اطراف تهران به اين شهر وارد مي شوند و نمي توان در تصميم گيري هايي که براي تهران مي کنيم به شهرهاي اطراف آن بي توجه باشيم. جمعيت ساکن در حريم شهر تهران بر اساس آخرين آمارها حدود 4 ميليون نفر و معادل نصف جمعيت ساکن شب شهر تهران است که به همين ميزان جمعيت روز پايتخت به دليل ورود اين حاشيه نشين ها افزايش پيدا کرده و به بار تردد شهر افزوده مي شود. هاشمي تاکيد کرد: بايد به جاي نگاه سياسي نگاه علمي بر اين مساله حاکم شود و به راهکارهايي توجه داشته باشيم که ساير شهرهاي دنيا از جمله لندن، استانبول، مکزيکوسيتي انجام داده‏اند. وي با بيان اينکه بدون فرافکني و با مسووليت پذيري براي تامين سلامت مردم درمساله آلودگي هوا بايد تلاش کنيم گفت: در روزهايي که هواي شهر تهران آلوده است اين آلودگي بر مديران هم تاثير مي گذارد و گاه تصميم هايي مي گيرند که درست نيست. ما نبايد منتظر شويم تا 400 نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست بدهند تا يک اقدام عاجل در اين خصوص انجام دهيم.
    
    برنامه قاليباف چيست ؟
     شهردار تهران هم در اين همايش پس از ترک معاون رئيس جمهور به برخي ازسخنان ابتکار واکنش نشان داد و از راهکارهايش براي کاهش آلودگي هوا سخن گفت. اما تاکيد کرد اين راهکارها را به سايردستگاه ها نمي دهد تا با اجراي ناقص آن را بي اثرکنند. شهردار تهران با بيان اينکه براي حل مشکل آلودگي هوا طرح مدون و روشن داريم، گفت: در کمتر از دو دهه مي‏توانيم بر آن مسلط شويم و در ۵ تا ۶ سال مي‏توانيم به شرايط قابل قبول برسيم. شهردار تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه گاه در بحث آلودگي هوا صحبت از ساخت اتوبان، پل، خودرو، بلندمرتبه سازي و باد مي شود، گفت: بعضي اطلاعات درست مي دهند اما نتيجه غلط از آن مي گيرند که اين امر کاملااشتباه است. در واقع آيا مي توانيم بگوييم اتوبان يا بلند مرتبه باعث آلودگي هوا مي شود؟ اين مثل آن است که بگوييم ساخت چاقو باعث کشتن انسان ها مي شود. در اين بحث، مهم استفاده درست از ظرفيت ها است. وي در ادامه با انتقاد از انتقال اتوبوس ها و ميني بوس هاي فرسوده به پايتخت گفت: استفاده از اتوبوس ها و ميني بوس هاي فرسوده در شهر را ممنوع مي کنيم، اما به دليل ضعف مديريت در اجرا از همين وسايل در تهران به عنوان سرويس نهادهاي دولتي و غيردولتي استفاده مي شود.
    قاليباف با اشاره به تصميم دولت مبني بر توليد موتور انژکتوري از شهريور سال ۹۵ گفت: اين اقدام خوب است اما مي توانيم از مردمي که از موتور استفاده مي کنند، بخواهيم از موتور انژکتور استفاده کنند. چطور ما مي توانيم ۱۰۰ هزار خودرو به مردم بدهيم اما نمي توانيم براي ۸ هزار پيکاني که در تهران به عنوان تاکسي فعاليت مي کنند، کاري بکنيم. وي ادامه داد: تحت اين شرايط بايد کاري انجام دهيم و تصميم بگيريم، نه آنکه ۶هزار و ۵۰۰ خودروي پيکان کاربراتوري به عنوان تاکسي را در تهران داشته باشيم. اين خودروها که وزن آنها هزار و ۲۰۰ کيلوگرم است در سال بيش از ۱۲۰۰ کيلوگرم آلاينده 5/ 2 ميکروني وارد هواي شهر مي کنند. آيا نمي توانيم براي اين خودروها و يا نيسان هاي آبي فکري کنيم؟ رحمت الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران هم در اين همايش از دادستان خواست به عنوان مدعي العموم به موضوع آلودگي هوا ورود پيدا کند. به گفته وي در ماده 668 قانون مجازات اسلامي، هر اقدامي عليه بهداشت عمومي ممنوع است و متخلفان و مرتکبان به يک سال حبس محکوم مي شوند. با توجه به اتفاقاتي که در يک سال گذشته در شهر تهران رخ داده است دادستان بايد به موضوع آلودگي هوا ورود پيدا مي کرد.

به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد

موضوعات مرتبط : آلودگی هوا    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید