تاریخ آخرین ویرایش : چهار شنبه،23-11-1398
تعداد بازدید :126

کرونا؛ از واقعیت تا هراس افکنی هدفمند

علیرضا خانی

برگرفته از روزنامه اطلاعات 

گذشت زمانی که طاعون در سرزمینی نیم میلیون کشته می گرفت و مردم ممالک همجوار اصلاً از موضوع مطلع نمی شدند . شیوع ویروس مخوف کرونا در شهر ووهان مرکز ایالت هوبی چین درشرق این کشور بلافاصله جهانی را خبردار کرد و تحت تاثیر گذاشت. رسانه ها در عصر مدرن پیشتر از سرعت حرکت ویروس مرگبار خبر و هشدار را به سراسر گیتی بردند تا مردمان جهان در برابر این دشمن ریزجثه خطرناک، گریز و گزیری بیابند.

 

رسانه های بی شمار مدرن سوار بر فناوری های روز در عین حال که نقش پیشگیرانه از ابتلای بسیاری از مردمان به این بیماری ایفا کردند، رعب و وحشتی فراگیر نیز به همه دنیا شیوع دادند.همین رخداد نشان می دهد که نقش رسانه های جدید را نمی توان یکسره در کفه آگاهی آفرینی نهاد بلکه ایجاد رعب و وحشت، در اندازه هایی بیش از خطر واقعی پدیده ها، می تواند در زمره کارکردهای هول آور رسانه ها باشد به حدی که در کشورهای غیر درگیر نیز مردم احساس هراس کنند.

رکود اقتصادی، کاهش میزان تقاضا، کاهش بهای جهانی نفت و متضرر شدن بسیاری از کمپانی ها ، از جمله آثار روانی ناشی از شیوع این ویروس است. بدیهی است جامعه جهانی ـ و نیز کشور ما ـ باید نسبت به ابعاد بهداشتی و حیاتی موضوع نهایت اهتمام را داشته باشند، اما پایین آمدن بهای نفت - که به نفع دنیای سرمایه داری تمام شده است - بلاشک نتیجه پروپاگاندای رسانه هایی است که با اهدافی حساب شده دست به این اقدام می زنند.

بازار بورس شانگهای طی چند روز با چهارصد میلیارد دلار زیان مواجه شد. تقاضا برای عمده کالاها در چین و به تبع آن در جهان کاهش یافت. مشاغل بسیاری از دست رفتند و بهای جهانی نفت از ۶۹ دلار به حدود ۵۰ دلار تنزل کرد. ارزش یوان چین در برابر ارزهای عمده ، شروع به کاهش کرد و همزمان تقاضا برای دلار بالا رفت. دولت چین مجبور شده است تا کنون ۱۷۳ میلیارد دلار به بانک های این کشور تزریق کند. بعضی از فعالان بازار نفت معتقدند وضعیت کنونی ممکن است تقاضای نفت در بازارهای جهانی را تا نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اوپک نیز کاهش تولیدی در همین حدود را مد نظر دارد.

لغو تورهای مسافرتی و پروازها به چین و بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتلها و اماکن تفریحی در این کشور و تعطیلی بسیاری از مراکز مشابه در دنیا به خاطر نبودن توریست های چینی از دیگر خسارات این اتفاق است. نقش چین ۴ر۱ میلیارد نفری در صنعت توریسم دنیا، چه در بخش توریست فرستی و چه در بخش توریست پذیری در اندازه ای است که با حذف آن یک سوم صنعت توریسم دنیا از بین می رود. به عنوان مثال سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند چینی برای تفریح به استرالیا می‌روند و درآمد استرالیا از این محل حدود ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

ارقام گردشگری چین در اندازه ای است که کارشناسان می‌گویند اگر دولت چین فقط برای ۶ ماه خروج گردشگران چینی را به خارج از کشور ممنوع کند، درآمد صنعت گردشگری در داخل کشورش ۸۳٫۱ میلیارد دلار کاهش می یابد.

رشد اقتصادی چین در سال۲۰۱۹ میلادی به ۱ر۶ درصد رسید که کندترین آهنگ رشد در سی سال اخیر بوده است. مهمترین دلیل این کندی ، جنگ اقتصادی این کشور با آمریکا بوده است ودر صورت ادامه این وضع احتمال کاهش نرخ رشد به کمتر از یک درصد وجود دارد. رکود اقتصادی چین می‌تواند تاثیری مخرب بر اقتصاد جهان داشته باشد. از آنجا که ابعاد شیوع این بیماری و زمان دسترسی دانش پزشکی به درمان قطعی آن معلوم نیست، میزان خسارات اقتصادی کرونا در آینده، غیرقابل پیش بینی است. بدیهی است میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در قیاس با جمعیت چین و حتی جمعیت ووهان آنقدر ناچیز است که حتی اگر چندین برابر شود، هیچ تأثیر عینی و واقعی در بازار عرضه و تقاضای اقتصاد چین نخواهد گذارد، اما آنچه اتفاق افتاده آثار روانی ناشی از هراس افکنی رسانه های جهانی است.

به طور قطع، هراس ناشی از این پدیده ، آثاری هزاران بار بیشتر از آثار عینی آن بوجود آورده و خسارات سهمگینی به امنیت اقتصادی و روانی صدها میلیون نفر در سراسر جهان وارد آورده است و این یکی از کارکردهای رسانه ها در عصر کنونی است. گاه هراس و ترس ناشی از یک رخداد چنان توسط رسانه ها بزرگ می شود که تأثیری به مراتب ویرانگرتر از خود پدیده دارد و این اتفاق در فضای رسانه ای ، ممکن است خود به خود ایجاد شود اما گاه ممکن است توسط متخصصان و نخبگان کاربلد جنگ روانی، به دقت به کار گرفته شود. نگاهی به عملکرد رسانه های بین المللی درباره منطقه ما، جنبش های مخالف غرب، جریان ها، حکومت ها و پدیده هایی مانند دلایل تحریم و نیز آثار تحریم ها از همین ردیف است.

 

برگرفته از رورنامه اطلاعات 

علیرضا خانی



نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید