اخبار و مقالات مربوط به بناهای مذهبی

کلیسای سورپ گئورگ روستای گرد آباد ارومیهکلیسای سورپ گئورگ روستای گرد آباد ارومیه

بهروز خان محمدی : شرایط اقلیمی و زیست محیطی مناسب در دشت های ارومیه، تَرگور، مِرگَوَر و دَشت بیل، زمین های حاصلخیز، دره های پرآب و تنوع آب و هوایی محیطی جذاب را برای اسکان فراهم آورده است. لذا، اقوام مختلفی در دوران های گذشته از این منطقه گذر کرده یا در آن ساکن شده اند...

 
کلیسای سنت هریپسیمهٔ مقدسکلیسای سنت هریپسیمهٔ مقدس

دکتر ایرج افشار : ایران دارای جایگاه جغرافیایی و طبیعیِ ویژه و دهش های خدایی بسیاری است که در درازنای تاریخ بهره گیری چندان شایسته ای از آنها نشده است. گوناگونی قومی یکی از این دهش هاست و اقوام مختلف در جای جای این سرزمین اهورایی پراکنده اند...

 
گورستان ارامنهٔ تبریز و کلیسای شوغاگات مقدسگورستان ارامنهٔ تبریز و کلیسای شوغاگات مقدس

نادره شجاع دل : کلیسای شوغاگات مقدسرا سیمون منوچهریان، مدیر کارخانهٔ چرم سازی، در 1940م/1319ش در گورستان ارامنهٔ تبریز ساخت. شوغاگات مقدس یکی از راهبه های مقدس مسیحی است و بانی کلیسا برای یادبود مادر خود، شوغاگات، این نام را برای کلیسا انتخاب کرده است...

 
مجموعۀ رهبانی استپانوس قدیس در متن معماری کلیسای ارمنیمجموعۀ رهبانی استپانوس قدیس در متن معماری کلیسای ارمنی

پیونیک سیمونی : به علت حضور تاریخی دو قوم مسیحی ارمنی و آشوری، در محدودۀ جغرافیایی ایران امروز، کلیساهای متعددی در جایجای آن به چشم میخورند که از دورههای زمانی و شرایط فرهنگی ـ سیاسی مختلف بر جای مانده اند. این نمونهها، در قرنهای اخیر، با کلیساهای ملل و مذاهب دیگر تکمیل شده اند.

 
نـخـسـتـیـن فـضـاهـای زیـستی و عبادی ارمنیــان در تهران قدیمنـخـسـتـیـن فـضـاهـای زیـستی و عبادی ارمنیــان در تهران قدیم

به دنبال رشته جنگ هایی سرنوشت ساز میان ایران و عثمانی، در حد فاصل سال های 1602 تا 1620 میلادی شاه عباس اول ناچار شد بخشی اعظم از مناطق مرزی ارمنی نشین را خالی از سکنه سازد و آنان را به استان های مرکزی، گیلان و نواحی جنوب ایران کوچ دهد.

 
کلیسای سورپ پطرُس قره باغ ارومیهکلیسای سورپ پطرُس قره باغ ارومیه

بهروز خان محمدی : در 301 م، پس از چند سال دشمنی علنی حکومت وقت ارمنستان با آیین جدید، سرانجام تیرداد، پادشاه ارمنستان، با ایمان آوردن به شریعت حضرت مسیح (ع) این دین را کیش رسمی کشورش اعلام کرد. البته، نقش اساسی و محوری گریگور لوساوریچ (گریگور روشنگر) را در این پذیرش نمی توان نادیده گرفت.

 
کلیسای حضرت مریم کلیسای حضرت مریم

بهروز خان محمدی : به فاصلۀ حدود دو کیلومتری از مرکز ارومیه محلۀ ریحان آباد واقع شده است. این منطقه، که بر اساس بررسیهای محلی به نامهای رافا و راهوا نیز شناخته میشود، تا 1376 به صورت روستایی بود که در حومۀ شهر قرار داشت ...

 
کلیسای سرکیسِ مقدس کلیسای سرکیسِ مقدس

بهروز خان محمدی : استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن شرایط مناسب اقلیمی و ویژگی های خاص جغرافیایی از گذشته های دور تاکنون یکی از مناطق مستعد و مناسب برای زندگی و استقرارهای تمدن بشری است و درطول تاریخ نقش ارزنده ای در تکامل تحولات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی منطقه داشته است....

 
هازاراشن، تداوم سنت دیرینهٔ گنبد سازی ارمنی در کلیسای نخجوان تپهٔ ارومیههازاراشن، تداوم سنت دیرینهٔ گنبد سازی ارمنی در کلیسای نخجوان تپهٔ ارومیه

در این نوشتار، کلیسای گمنام اما ارزشمند و تاریخی حضرت مریم (مریم مقدس) روستای نخجوان تپهٔ ارومیه را مورد بررسی قرار داده ایم. اهمیت عمدهٔ این کلیسای کوچک، علاوه بر جنبهٔ تاریخی آن، استفاده از یک سنت کهن گنبدسازی ارمنی در بنای آن است که مهاجران ارمنی، در قرون گذشته این سنت را از سرزمین اصلی اش به شمال غربی ایران انتقال داده اند و به شکل بارزی در این کلیسا نمود پیدا کرده است.

 

بناهای مذهبی، نماد تفکر پیروان یک مذهب اند، در جامعه شیعی ایران پس از دوره صفویه، ساخت تکایا و حسینیه ها که ویژه برگزاری مراسم مذهبی شیعیان هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تکیه ها در کنار مساجد بخشی از مراسم مذهبی را در خود جای دادند، تکیه ای که در آن جا مرثیه سالار شهیدان حسین بن علی (ع) و یارانش خوانده می شود و عزاداری می کنند، حسینیه نام دارد

 
12