اخبار و مقالات مربوط به سنت و مدرنیته

علوم انساني در دوراهي انديشه‌هاي سنتي و مدرنعلوم انساني در دوراهي انديشه‌هاي سنتي و مدرن

آبشخور جهان‌شناسي انسان‌ها کجاست؛ تفاوت انسان‌ها در فرهنگ و نوع نگاه آنان به جهان هستي است. اين فرهنگ و نگاه متفاوت چگونه به‌وجود مي‌آيد؟ در اين ميان «علوم انساني»، بي‌گمان نقش پراهميتي ايفا مي‌کند.‏

 
گذار از سنت به دانش غربیگذار از سنت به دانش غربی

مرتضی قلی‌خان هدایت دومین پسر مخبرالدوله در شعبان 1273 متولد شد. در هفت سالگی در ردیف خادمان سلطنتی درآمد و صرف و نحو عربی و مقدمات را فراگرفت. در مسافرت ناصرالدین شاه به عتبات همراه با برادر کوچک‌ترش مهدی قلی‌خان (مخبرالسلطنه آینده) جزو خادمان موکب شاه بود. در 1288 ق وارد دارالفنون شد و متکی بر موقعیت پدر و عمویش، جعفر قلی‌خان نیرالملک عازم اروپا شد...

 
سند پایانی بر بی‌مهری به معمـاری سنتـیسند پایانی بر بی‌مهری به معمـاری سنتـی

شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی را در دست تدوین دارد که در صورت نهایی شدن آن، نهادها و دستگاه‌های اجرایی مسئول و مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی موظف خواهند شد براساس این سند واحد فعالیت کنند.
به گزارش پیام ساختمان، نقدهای بسیاری به برخی پروژه‌های شهری وجود دارد از جمله آنکه کارشناسان معماری معتقدند، می‌بایست در هنگام شروع یک پروژه از مشاوره معماری استفاده شود تا هویت شهری ما که معماری جزء جدایی‌ناپذیر آن است همچون وضعیت امروز در مسیر نابودی قرار نگیرد. چنانکه تعداد روزافزون ساختمان‌هایی که فاقد هویت هستند بیانگر همین موضوع است.

 
تهران شهري با تقابل سنت و مدرنيتهتهران شهري با تقابل سنت و مدرنيته

يكي از مشكلات شهر تهران دوگانگي موجود در جامعه آن است كه در تمام محورهاي زندگي آن رسوخ كرده است، سنت و مدرنيته؛ اين دو گانگي در جوامع مختلف مثل جامعه صنعت، جامعه‌ بازار، جامعه خدمات و اداري، جامعه كسب، جامعه دانشجو، جامعه روشنفكر، تحصيلكرده و متخصص، جامعه ارتشي و به طور كلي در همه جا به چشم مي‌خورد.

 
مدرنیته و گفتمان مشروطهمدرنیته و گفتمان مشروطه

علی اکبر امینی : مدرنیته را می توان نگاهی جدید به حساب آورد که از درون رنسانس، اومانیسم، راسیونالیسم، پروتستانیسم، انقلاب فرانسه و روشنگری سده هجدهم برخاست و عناصری از همه این تحولات را فراهم آورد. در مدرنیته یک چهره دوگانه وجود دارد...

 
 معماری مسجد در دوراهی سنت و مدرنیته معماری مسجد در دوراهی سنت و مدرنیته

معماری معاصر برای گره خوردن به مفاهیمی چون مسجدسازی نیازمند طراحی شیوه‌ای آینده‌گرا متکی بر ریشه‌های معماری اسلامی در ایران است. این شیوه بدون اتکا بر خلاقیت و یکتایی طراحی غیرقابل دستیابی است، اما بی‌شک مسیری است که از گلوگاه تاریخ عبور می‌کند.

 
ریشه‌های مدرنیسمریشه‌های مدرنیسم

تا دوران متأخر عموماً واژه‌ی «مدرن» به «معاصر بودن» اشاره داشت؛ چرا که هر هنری در زمان خلق خود مدرن محسوب می‌شود. «چنینو چنینی » نویسنده و نقاش ایتالیایی در کتاب خود با عنوان «رساله‌ی هنرمندان » که در اوایل سده‌ی پانزدهم میلادی نوشته شد

 
گفتگو با ناصر فکوهی: کدام «تجدد» ؟ کدام «مدرنیته»؟گفتگو با ناصر فکوهی: کدام «تجدد» ؟ کدام «مدرنیته»؟

قاسم‌منصور آل‌کثیر : شاید به راحتی بتوان گفت مسئله تجدد یا مدرنیته یکی از مهمترین محورهای مباحث فرهنگی، سیاسی، ادبی و حتی اقتصادی این روزگار در کشورمان است. بحث ها و گفتگوها در سالهای اخیر نیز در این باب نزد هموطنانمان در داخل و خارج نیز افزایش یافته. برخی مدرنیته را همزاد شهرنشینی می دانند.

 
مدرنیته، پروژه‌یی ناتماممدرنیته، پروژه‌یی ناتمام

نسرین پورهمرنگ : گر زمانی‌ آسمان‌ و آنچه‌ در آن‌ می‌گذشت‌ به‌ معمای‌ بزرگ‌ زندگی‌ بشر و محور رایزنیها و محرك‌ تخیلات‌ و ریشه‌ی‌ اسطوره‌زایی‌هایش‌ بود امروز زمین‌ و آنچه‌ در آن‌ می‌گذرد و گذشته‌ است‌ یعنی‌ تجربه‌ی‌ مدرنیته‌ چنین‌ نقشی‌ را یافته‌ و به‌ معمای‌ بزرگ‌ و پیچیده‌یی‌ بدل‌ گشته‌ كه‌ دیگر حتی‌ توافق‌ جمعی‌ بر سر ارائه‌ و اراده‌ی‌ یك‌ معنای‌ مشترك‌ از آن‌ امری‌ دشوار شده‌ است.

 
سنت و مدرنیتهسنت و مدرنیته

احسان اصیلی : استاد معمار صبح زود از خواب برمی خیزد، وضو می گیرد و با نیّت خدمت به بندگان کار خود را آغاز می کند و آن را به مانند نذری برای امام زاده یا اهالی محل می داند. در طول روز ذکر می گوید و با دستان خویش تک تک اجزاء بنا را روی هم قرار می دهد. باور دارد که نیّت خیر او بعدها برای باشندگان در اثرش هویدا می گردد و البته خیلی زودتر برای خودش...

 
12