اخبار و مقالات مربوط به معماری اسلامی

از بادة معرفتاز بادة معرفت

این مصنوعات از اماکن و ابنیه آیینی ـ دینی یعنی پرستشگاه‌ها و نیایشگاه‌ها و قربانگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و صومعه‌ها گرفته تا اماکن اعتکاف و تطهیر و تشرف و گورستان‌ها و آرامگاه‌ها و مشاهده متشرفه گرفته تا تندیس‌ها و تابوت‌ها و مشربه‌ها و ریتون‌ها و البسه‌ها و خوراکی‌های نذری و اشیاء اهدایی و قس‌علی‌هذا را در برمی‌گیرند.

 
معماری دینیمعماری دینی

آتشکده معبد آناهیتا با پلکانی همچون پلکان تخت جمشید کوتاه و مرتب از سنگ‌های محجر سیاه رنگ ساخته شده است. شاید این تنها اثری از دوره پسامعماری هخامنشی است که، به یادگار آن دوره، وحدتی با شکوه از روح عبادی و فرهنگ قوم ایرانی، آسمان و زمینش، تاریخ و اسطوره‌اش را به نمایش می‌گذارد.

 
تکیه معاون الملک کرمانشاه تکیه معاون الملک کرمانشاه

بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام شهر کرمانشاه مربوط به دوره قاجار می‌شوند، این بناها که در نزدیکی بازار کرمانشاه و محله فیض آباد؛ محله قدیمی شهر قرار دارند شامل مسجدهای قدیمی، تکایا و خانه‌های قدیمی هستند، بازار کرمانشاه که در دوران پهلوی به چهار قسمت تقسیم شده‌ است بیشتر این بناها را در خود و مناطق اطراف خود جای داده‌است

 
سند پایانی بر بی‌مهری به معمـاری سنتـیسند پایانی بر بی‌مهری به معمـاری سنتـی

شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی را در دست تدوین دارد که در صورت نهایی شدن آن، نهادها و دستگاه‌های اجرایی مسئول و مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی موظف خواهند شد براساس این سند واحد فعالیت کنند.
به گزارش پیام ساختمان، نقدهای بسیاری به برخی پروژه‌های شهری وجود دارد از جمله آنکه کارشناسان معماری معتقدند، می‌بایست در هنگام شروع یک پروژه از مشاوره معماری استفاده شود تا هویت شهری ما که معماری جزء جدایی‌ناپذیر آن است همچون وضعیت امروز در مسیر نابودی قرار نگیرد. چنانکه تعداد روزافزون ساختمان‌هایی که فاقد هویت هستند بیانگر همین موضوع است.

 
تماشاخانه تاریخی هولتسرتماشاخانه تاریخی هولتسر

ارنست هولتسر، مهندس و عکاس آلمانی در جولای سال 1911 در اصفهان درگذشت. عکس‌های این عکاس و مهندس چیره دست از زندگی، ابنیه، بازارها و چگونگی کسب و کار مردم ایران در آن دوران، هر یک سندی به یاد ماندنی است. هولتسر در هفتم ژانویه‌ 1835 م. (1214 ه.ش.) در دهکده‌ «کلاین شمالکالدن» در تورینگن آلمان چشم به جهان گشود. او در یک مدرسه‌ فنی، در رشته‌ «مخابر‌ه پیام از طریق دستگاه تلگراف» تحصیل کرد.

 
تحول معماری اسلامی در مسجد جامع اردستان در دل کویرتحول معماری اسلامی در مسجد جامع اردستان در دل کویر

در میان کویر خشک و سوزان مرکزی ایران، به سبب وجود قنات های متعدد تاریخی، شهر کهن اردستان سرسبز و خرم با سکوتی دل انگیز و قدمتی بسیار قرارگرفته است.

 
 پیشینه معماری ایرانی - اسلامی پیشینه معماری ایرانی - اسلامی

بطور کلی بناهای ایرانی - اسلامی را می‌توان به دو گروه عمده تقسیم کرد یکی بناهای مذهبی شامل مساجد، آرامگاه‌ها، مدارس، حسینیه‌ها، تکایا، و مصلی‌ها و دیگری بناهای غیر مذهبی شامل پل‌ها، کاخ‌ها، کاروانسراها، حمام‌ها، بازارها، قلعه‌ها و آب انبارها که در هر دو گروه از بناهای دوره اسلامی، مکانی برای عبادت، تجارت و سکونت وجود داشته است.

 
ملاحظاتی درباره هنر غیر تصویری اسلامملاحظاتی درباره هنر غیر تصویری اسلام

اگرپا بر قلمروی بسیار دور از رشته تخصصم می‌گذارم و در نتیجه، زیر دست آن عده از شنوندگانم که بسی بیش از من به تاریخِ هنر معرفت دارند، قرار می‌گیرم، به سبب اصلی است که برای گفتگوی بین رشته‌ای‌مان اختیار کرده‌ایم و کاشف به عمل آمده که در باب جامعه شناسی مشرق زمین، خاصه اعتبار دارد.

 
 معماری اسلامی از وقوع جرم پیشگیری می‌کند معماری اسلامی از وقوع جرم پیشگیری می‌کند

یکی از عوامل مؤثر در وقوع جرم، محیط اجتماع و زندگی است و بررسی موضوعاتی همچون کیفیت و نحوه معماری مسکن و چگونگی شهرسازی در جوامع و شهرهای مختلف یک کشور و یا محله‌های متفاوت یک شهر ،نشان دهنده تأثیرگذاری محیط بر بزهکاری است. بسیاری از صاحب‌نظران و جامعه‌شناسان معتقدند ساخت‌وساز های شهر و شکل طراحی کوچه و خیابان‌ها و به طور کلی محیط اطراف در رفتار آدمی تأثیر می‌گذارد.

 
نقد و تحلیلی بر تعاریف معماری اسلامی نقد و تحلیلی بر تعاریف معماری اسلامی

مجتبی امانی مهر : در اذهان بسیاری از خواص و غالب عوام چنین جا افتاده است که معماری اسلامی یعنی هر بنایی که گنبد و گلدسته دارد و معماری آن با عناصر طاق و طاقنما و رواق و هشتی و مقرنس و امثالهم به هم بافته شده است !