اخبار و مقالات مربوط به معماری معاصر

حسین بن علی بن احمد المسافر البنا اللاهیجانیحسین بن علی بن احمد المسافر البنا اللاهیجانی

« به واقع در اراضی کشاچاک واقع و مجموعه ای شامل محوطه مستطیل شکل محصور در میان چهار دیوار است که با نوعی سنگ معروف تخت به لانه و ملاط گچ ساخته شده است، رابینو درباره این بنا چنین نوشته است:
«آن طرف آب سمام، مقابل شهر قدیم سمام، بنایی است که به نام «سرتربت» شهرت دارد. در حیاط این بنا، گورهای سلطان محمدکیا والی لاهیجان که سال 883 فوت شد و پسرش میرزا علی کیا که سال 912 کشته شد و پری سلطان دختر سلطان محمد که در سال 908 ه . ق فوت شد و گور حسنی که در سال 902 ه . ق بمرد، در اینجاست.»

 
علی بن ...علی بن ...

558 ه . ق (540 ه . ش)
نام اثر: مناره جام یا جم افغانستان
کشف پایتخت غوریان توسط اِ – ناریک در سال 1975 یکی از رویدادهای مهم بوده است. این شهر که در دره ای دور افتاده در افغانستان واقع شده مرکب از خرابه های بسیار است و مناره های 60 متری در آن وجود داردکه طبق کتیبه آن در فاصله سالهای 1153-1203 میلادی ساخته شده است.

 
میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن الدوله)میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن الدوله)

نام اثر: حیاط شاهی مدرسه سپهسالار قدیم
ثبت تاریخی 411
مدرسه سپهسالار قدیم از بناهای دوره ناصرالدین شاه قاجار است، بانی آن مرحوم میرزا محمدخان سپهسالار است. ساختمان این مدرسه زیبا و معتبر شامل جلوخان وسیع، سردر، دو مناره کاشیکاری، هشتی، صحن مفرح، حجره های دو طبقه با ستون های سنگی زیبا و دو مدرس و شبستان ممتاز است.

 
گفتگوی ایران و جهان دربارۀ معماری معاصر گفتگوی ایران و جهان دربارۀ معماری معاصر

همایش «معماری معاصر (گفتگوی ایران و جهان)» دوشنبه 6 خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد می‌شود.

 
معماری کنونی بر چهره شهروندان جیغ می کشدمعماری کنونی بر چهره شهروندان جیغ می کشد

تهمینه مفیدی:چهره ناهمگون و هزار رنگ ساختمان ها از تهران شهری پر وصله و پینه را در خاطره های نسل امروز به یادگار می گذارد برای جویا شدن از علت ظهور این تغییرات به سراغ سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران رفته ایم و از وی دلیل ظهور تراکم بیش از اندازه ساختمان های مختلف و متفاوت را جویا شدیم .

 
بی مهری معماران ایرانی به گذشته خود بی مهری معماران ایرانی به گذشته خود

علیرضا قهاری : این فرهنگ البته می تواند ادامه پیدا کند، اگر گسست های فرهنگی و توجه به معماری غربی را از میان راه برداریم، یکی از دلایل بی توجهی به معماری ایرانی در سال های اخیر، گسستگی 100 ساله اخیر بین هویت فرهنگی گذشته و معاصراست، البته این گسستگی نه تنها در معماری بلکه در سایر شئون و روابط اجتماعی و فرهنگی نیز دیده می شود.

 

حسین سلطان‌زاده : معماری، همانند برخی از دیگر هنرها و پدیده‌های اجتماعی در ایران تا اوایل دوره قاجار به‌طور عمده از عوامل و پدیده‌های درونی جامعه تأثیر می‌پذیرفت و تحول و تطور آن به‌صورت درون‌زا، از آهنگی كٌند و هم‌آهنگ با سایر پدیده‌های هنری و اجتماعی برخوردار بود. از دورة قاجار در پی‌آمدوشد سفرا و هیئت‌های سیاسی، اقتصادی و در مواردی كمیسیون‌های مذهبی اروپایی، روسی و هیئت‌های عثمانی به ایران، به‌تدریج برخی عناصر و خصوصیات معماری ایرانی به تقلید از سرزمین‌های مزبور و به‌ویژه اروپا دگرگون شد.

 
يادداشتي بر روند معماری معاصر ايرانيادداشتي بر روند معماری معاصر ايران

حسین سلطان‌زاده : ریشه آغاز تحولات معماری معاصر ایران را باید از دوران صفوی جست‌وجو كرد. از یك سو جنگ‌ها و كشاكش‌های متعدد با حكومت عثمانی و برخی از حكومت‌های اروپایی مانند پرتغال و انگلیس،‌ و از سوی دیگر آمد و شد هیئت‌های نمایندگی و گروه‌های سیاسی اروپایی به ایران و در مواردی بازرگانان اروپایی و روسی موجب آشنایی بیش از پیش ایرانیان با برخی از دستاوردهای فنی و بعضی از ویژگی‌های فرهنگی و هنری اروپاییان شد.

 

 
12