اخبار و مقالات مربوط به معماری و سینما

خويشاونـدي معماري و سينــماخويشاونـدي معماري و سينــما

سیامک سرمدی- امروز روز ملي سينماست. اين مناسبت تقويمي ما را بر آن داشت تا دراين شماره به بررسی اشتراکات معماری و سینما بپردازیم.
جالب است بدانيم كه معماري و سينما ، هر دو وجوه مشترك زيادي دارند و شايد تاكنون به اين شباهت جالب توجه نكرده بوديد. اينكه هر دو هنر هستند و ديگر آنكه در معماري با حجم ، فضاسازي و نور پردازي سر و كار داريم و دقيقا اين مفاهيم ، از اركان اصلي هنر سينما نيز هستند. به اينها اضافه كنيد هدف و مقصود نهايي دست تواناي معمار و فيلم ساز را كه هر دو فضا و روح زندگي خلق مي كنند.هر چند سن و سال اين دو مقوله چندان تناسبي با هم ندارد ،يعني معماري هنري است به قدمت پيشينه انسان بر روي زمين و سينما جواني صد و اندي ساله ؛ اما هر دو با هم رابطه جذاب و با معنايي دارند. فرقي نمي كند كه مصالح ساختماني معماري ، واقعي و مادي است و مصالح مورد استفاده سينماگر صوري و خيالي، محصول غايي و نهايي يكي است . هر دو فضا مي سازند و در آن روح زندگي مي دمند.

 
حافظه تاریخی و شهر: مطالعه موردی سینما آزادی تهرانحافظه تاریخی و شهر: مطالعه موردی سینما آزادی تهران

سینما آزادی تهران -واقع در تقاطع خیابان های شهید بهشتی و خالد اسلامبولی- به عنوان یكی از مكان های خاطره ساز این شهر - حداقل برای متولدین دهه های 50 و 60- مورد بررسی هایی من باب خاطره، حافظه جمعی و نوستالوژی قرار گرفته است كه اكثر آنها به شكل یادداشت و خاطره نویسی یا گزارش در روزنامه ها، مجلات و وب سایت ها بوده اند...

 
بازنمایی تصویری تهران در سینمای ایران بازنمایی تصویری تهران در سینمای ایران

امروز در رشته های علوم اجتماعی پیشرو نظیر انسان شناسی ، مطالعات فرهنگی و حوزه های مطالعات تخصصی نظیر مطالعات جوانان ، مطالعات زنان ، مطالعات جهانی شدن و غیره ، تاکید هر چه بیشتر بر آن است که استفاده از ابزارها و قابلیت های بازنمایی انسان برای درک و تحلیل فرآیندها از لحاظ نظام شناختی و پیگیری این فرآیندها در مسیر ادراک و ساخت بازنمود و سرانجام ترکیب این بازنمود با سایر بازنمودهای ذهنی و مادی انسان ها ، از مهم ترین راه های درک و تحلیل فرهنگ ها است ...

 
منظر در سینما و تئاتر منظر در سینما و تئاتر

بیژن علی آبادی : ک فیلم سینمائی براساس پلان های فیلم برداری شده و تدوین و صدا گذاری تهیه میشود . در فیلم های سینمائی از نظر معرفی منظر دست کارگردان باز است و هر منظر از صحنه را که بخواهد حذف و یا جابجا میکند . منظر در هنر سینما مکان معینی ندارد و تمام مناظر بطور مجازی در دیدمان قرار میگیرند بعبارت دیگر میتوان گفت که منظر در تئاتر حقیقی ولیکن در سینما بصورت مجازی می باشد .

 
یادداشتی بر کتاب " تاریخ سینمای بوشهر" اثر حمید موذنییادداشتی بر کتاب " تاریخ سینمای بوشهر" اثر حمید موذنی

اسماعیل حسام مقدم : کتاب " تاریخ سینمای بوشهر، گفتارهایی درباب چیستی سینما" اثر نویسنده و منتقد فرهنگی؛ حمید موذنی ست که در سال 89 به همت انتشارات شروع(بوشهر) در هفتصد صفحه به نگارش درآمده است. کتابی که به گونه ای در حوزه مردم نگاری هنر و تاریخ شفاهی امر سینما، قرار می گیرد