مقالات معماری و شهرسازی

زیبایی‌ و ‌هنرزیبایی‌ و ‌هنر

زیبایی به خودی خود مجاب کننده بوده. نمی‌بایست حرف بالای حرفش زد. به نحو ناآگاه پنداشته می‌شده که از طریق آن می‌توان به سرچشمه آفرینش دست یافت. سعدی می‌گوید:‌
من نه آن صورت پرستم کز تمنای تو مستم

 
مرثیه ای برای  بازارهای سنتی ایران  .مرثیه ای برای بازارهای سنتی ایران .

مطالب زیریک نگرش و واکاوی بر موجودیت و عملکرد بازارهای سنتی ایران که در معرض تهاجم فکری و عملی وبرنامه ریزی های غلط در جهت تخریب و تضعیف و از بین بردن بازارهای سنتی باشد . شاید بیان مطالب عجولانه باشد ولیکن صدای زنگ خطر برای نابودی ودر حاشیه راندن بازارهای سنتی به گوش میرسد ..

 
سرگذشت بتن در معمارىسرگذشت بتن در معمارى

سرگذشت بتن از پیدایش تا دهه 1970 با نگاهی تطبیقی به آثار ایران - از فن آوری ها و نوآوری ها در دنیای معماری که سخن می رود، بی درنگ در ذهن شماری از ما مردم ایرانی نقش می بندد که در مقاطع حساس ، کجای این جریان بوده ایم. با مطالعه تاریخ این جریان ها، به نظر می رسد جدا از بستر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زمانه که مقصود کلی از آن پذیرش عمومی، سالهای رکود و رخوت به واسطه جنگ ها و تغییر دستگاه های حکومتی و بودجه های مملکتی است، اغلب دو چیز نقش پررنگ ایفا می کنند...

 
معماری باید پاسخگوی اجتماع باشد معماری باید پاسخگوی اجتماع باشد

چهاردهه است که نام بهرام شيردل با معماري گره خورده. او که فارغ التحصيل دانشگاه تورنتو و آکادمي هنر کرن بروک است طي سال هاي گذشته در بيش از 14دانشگاه تدريس کرده. بهرام شيردل جايي ميانه گنبد مسجد شيخ لطف الله اصفهان، آموزه هاي دنيل ليبسکيند و معادلات رياضي رنه توم ايستاده است

 
در میدان توپخانه قشون صف کشیده بود!در میدان توپخانه قشون صف کشیده بود!

به میدان بزرگ و وسیعی که از موقع احداث که به سالها پیش بازمیگردد تا امروز بارها تغییر شکل و قیافه داده و به کرات چهار ضلع آن دستخوش تغییر و تحول شده در گذشته میدان توپخانه یا میدان ارک و به روایتی میدان شاه می‌گفتند. این میدان آن وقتها قسمتی از ارک سلطنتی قدیم بود که در ابتدا هر کس می‌خواست وارد شهر تهران بشود میباید اول باین میدان قدیم بگذارد.

 
 تاراج تاریخ دیروز کوبه و امروز کاشی تاراج تاریخ دیروز کوبه و امروز کاشی

بخشی از کاشی‌کاری مسجد نصیرالملک شیراز به عنوان زیباترین مسجد تاریخی ایران به سرقت رفت و این اتفاق انتقاد کارشناسان از نحوه مراقبت از این بنا را برانگیخت.

 
جای همه آنها که نیامده بودند خالیجای همه آنها که نیامده بودند خالی

با همدوره‌ای‌های دانشکده پزشکی تهران ساعات خوشی داشتیم. پنجاه شصت نفر بودیم. بیست نفر از امریکا و اروپا آمده بودند و همه مان برای برگزاری پنجاهمین سال فارغ‌التحصیلی دور هم جمع می شدیم ولی کارتی که با نام و نام فامیل برایمان تهیه شده بود که به گردن آویزان کنیم تا کمکی به شناخته شدنمان باشد

 
آخریـن امپراتور(دربارۀ استاد رُستُم وُسکانیان)آخریـن امپراتور(دربارۀ استاد رُستُم وُسکانیان)

در آغاز دورۀ پهلوی، شمار مهندسان و متخصصان ایرانی در رشته های معماری وساختمان اندک بود اما از میانۀ این دوره با بازگشت کسانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته بودند شمار آنها بیشتر شد.

 
نیایشگاه صليب مقدس در ضلع جنوبی محوطۀ ورزشگاه آرارات (استاد رُستُم وسکانیان)نیایشگاه صليب مقدس در ضلع جنوبی محوطۀ ورزشگاه آرارات (استاد رُستُم وسکانیان)

در ضلع جنوبی محوطۀ ورزشگاه آرارات، در جوار گورستان قدیمی ارمنیان در ده ونک، نیایشگاهی به نام صلیب مقدس احداث شده است.
در 1363ش با تبرک پی این نیایشگاه، عملیات ساختمانی آن آغاز و بنای آن به صورت بتن یکپارچه با طرح و نظارت مهندس رُستُم وسکانیان ساخته شد. همچنین در سالهای اخیر با طراحی و نظارت مهندسِ معمار، شِرلی آوِدیان، آمفی تئاتری در مجاورت نیایشگاه، برای مجالس و مناسبتهای دینی و فرهنگی، احداث شده است.
مهندس رُستُم وُسکانیان، طراح ورزشگاه آرارات و نیایشگاه صلیب مقدس، در 1311ش، در تهران، متولد شد. وی پس از اتمام دورۀ معماری در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، برای ادامه تحصیل عازم کشور فرانسه شد.

 
هوشنگ سیحونهوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون متعلق به سومین نسل معماران ایرانی است که تحصیلات خود را در اروپا انجام دادند . در همان سالهای ۲۵۰۷، هنگامیکه سیحون پس از پایان تحصیل در مدرسه بوزار پاریس به ایران آمده و شروع به کار کرد " سبک بین المللی " تا حد زیادی در میان معماران رواج یافته بود .