مقالات معماری و شهرسازی

خلاصه ای از کتاب چگونگی تدفین مردگان  در عصر آهن در فلات مرکزی ایرانخلاصه ای از کتاب چگونگی تدفین مردگان در عصر آهن در فلات مرکزی ایران

فلات مرکزی ایران به عنوان یکی از مهمترین مناطق فرهنگی ایران شناخته شده است که از شمال غرب و غرب به رشته کوه های زاگرس و از شمال به البرز محدود است و در جنوب آن زمین های پست خشک واقع شده و در کرانه های شمالی خلیج فارس و دریای عمان ارتفاع آن از سطح دریا به صفر می رسد...

 
عصر مغول و نفوذ ایرانیان در چین (قسمت دوم)عصر مغول و نفوذ ایرانیان در چین (قسمت دوم)

دکتر شیرین بیانی :‌پس از مرگ قوبیلای، نواده وی به نام تیمور بر تخت سلطنت نشست که هر چند دین بودایی داشت، دوره کوتاه حکومتش همچنان عهد اوج قدرت ایرانیان در چین بود. در دوره ولیعهدی او، روحانی دانشمندی به نام مولانا رضی الدین بخاری به دستگاه وی راه یافت و به زودی مشاور و همدم همیشگی تیمور گردید. وجود این شخص سبب شد که امپراتور جدید نظر بسیار مساعدی نسبت به مسلمانان داشته باشد...

 
کاخ موزه صاحبقرانیهکاخ موزه صاحبقرانیه

دهکده نیاوران همواره یکی از بخشهای ییلاقی تهران بوده است. این منطقه در دوره قاجار نیز مورد توجه دولتمردان قرار گرفت و ناصرالدین شاه در سال 1299 ش حاج علیخان صاحب الدوله را مأمور ساخت عمارتی در باغ نیاوران کرد. چون در قدیم هر سی سال یک قرن در نظر گرفته می شد، ناصرالدین شاه در سی و یکمین سال حکومتش خود را صاحب قران نامید و این کاخ به «صاحبقرانیه» مشهور شد...

 
هنر عصر مغولهنر عصر مغول

بازل گری : تسخیر ایران توسط مغول ها با غارت و تاخت و تازهای پیاپی همراه بود که از 1220 تا 1258 طول کشید. در این مدت جمعیت شهرها به حداقل خود رسیده و بسیاری از مراکز اصلی تمدن ویران گردید، هدف از این یورش ها این بود که در ایران وحشت ایجاد کنند تا بتوانند از این طریق با لشکرکشی اندکی که در اختیار دارند آن را در تسلط خود نگه دارند ولی این امر به قدری خشن بود که پس از هر شورشی قتل عامی جدید رخ می داد...

 
تهران و یک خاطرهتهران و یک خاطره

روح الله مهریارسا : اواسط سلطنت ناصرالدین شاه، با انتقال دروازه شاه عبدالعظیم از غرب چهارراه مولوی فعلی به شمال میدان شوش فعلی، محله های زیادی در بیرون دروازه شکل گرفت از آن جمله بازارچه سوسکی، محله سرقیرآقا، صابون پزخانه، بازارچه سعادت، بازارچه حاج غلامعلی و بازارچه بابانوروزعلی، از نظر کسب و کار با توجه به این فرهنگ که محل کاسبی می بایست نزدیک خانه باشد، بازار امین السلطان و میدان امین السلطان نیز شکل گرفت...

 
ایران عهد قاجار (قسمت پنجم)ایران عهد قاجار (قسمت پنجم)

سون هدین : در فاصله ای چند یک گوسفند با سه چوپان،که پالتوهای سیه پشمی به تن دارند، دیده می شود و کمی دورتر مردی با الاغ در حال حرکت است و دیگر از جانداری خبری نیست، حتی از کلاغها هم، که در قلعه نو خیلی زیاد بودند، خبری نیست. شترهای قابل اطمینان ما استادانه و مطمئن درست روبه خورشید در حرکتند...

 
نهمین سالگشت مرتضی ممیزنهمین سالگشت مرتضی ممیز

جمعه ۷ آذرماه ۱۳۹۳، ساعت ۱۷، سالن استاد شهناز
مکان: خانه هنرمندان ایران، خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی.

 
 دیگر خود فریبی بس است دیگر خود فریبی بس است

علیرضا بخشعلی : خیلی ها می گویند عرفان و حتی عشق دروغ است در این باره خاطره ای از بیست و اندی سال پیش تعریف می کنم که جالب توجه است.من زمانی عصرها در شهری بهتر است بگویم بی نام پیش یک جاعل کار می کردم که حتی مدرک تحصیلیش را از دکوراسیون به معماری تغییر داده بود...

 
آن که به من آموخت! - زنجیره ی آموزش. آن که به من آموخت! - زنجیره ی آموزش.

فرخ باور : داریوش و فتانه از دانشکده ی معماری تهران به ایتالیا رفتند. سپس سیروس رفت و بعد هم من رفتم و پس از من هم دیگران؛ سپس آنها برگشتند و سیروس هم برگشت و من هم برگشتم و دیگران هم به کشورشان برگشتند تا به امروز که تمام این سلسله ی زنجیروار دانش و فرهنگ و مقابله ی بی ادعا بازهم درس می شود و به دانشگاه و هرکجا که بتواند سرازیر گردد و رخنه کند و استمرار و تداوم یابد و افق دید و شناخت و بررسی و شیوه های راستی آزمایی را باز کند تا شاید از تنگ نظری و خودپسندی و دروغپردازیهای منفعت دار رهایی یابیم. داریوش میرفندرسکی در تمام این روند حاضر است حتی اگر پیدا نباشد.

 
تاریخ، معنویت، وحدتتاریخ، معنویت، وحدت

(مقالات گذشته – فروردین 1380) - عبدالرسول خیراندیش : پردازش وقایع تاریخی از مرحله «رخداد» تا یافتن صورت «خبر» و سپس تجلی در قالب «معنا و مفهوم» همواره سیر و کششی «وحدت گرایانه» دارد. این وحدت گرایی هر چند بی ارتباط با کارکرد تاریخ در پیدایش، استحکام و استمرار وحدت ملی نیست، اما در وهله نخست رابطه تاریخ با پدیده ای موسوم به «روح ملی» را موجب می شود که فعلا آن را وامی گذاریم و به جنبه های نظری و روش شناسی در سیر وحدت گرایانه تاریخ می پردازیم.