تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :2279

مقدمه :

امروز در این قرن ارتباطات الكترونیكی و برقراری ارتباط سریع با صرف كمترین هزینه ممكن و انرژی بایستی در تمام زمینه‌های زندگی نیز از این دنیای الكترونیك بهره‌گیری نمود . در این دنیای سرعت ، بهره‌گیری از انرژی در تمام لحظه‌های زندگی امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل انكار است و استفاده بهینه و مطلوب از آن خالی از تاثیر در زندگی بشر و لحظه لحظه‌های آن نمی‌باشد و این همبستگی و احتیاج به حدی است كه با روند زندگی جهانیان آمیخته است .

پس بایستی در تمام مراحل زندگی به بهینه‌سازی كل احتیاجات بشری فكر كرد و برای آینده بشر طوری اندیشید و برنامه‌ریزی نمود تا تمام زیان‌ها ضایعات مادی و معنوی را به حداقل ممكن رسانید و از لحظه لحظه‌های زنده بودن بهره‌گیری حیاتی نمود . بنابر این برای رسیدن به یك زندگی ایده‌آل بشری در درجه اول بایستی به تمام موارد ازجمله مطالب زیر و بهینه‌سازی آنها اندیشید و طرح‌های جامع و كافی ارائه نمود .

  1. محیط زندگی
  2. آموزش و پرورش
  3. تغذیه
  4. وسیله داد و ستد (پول)
  5. تاثیر بافت جوامع در استفاده بهینه از انرژی ، بهداشت و درمان ، اقتصاد وتمام مسائلی که در زندگی تاثیرگذارند

هسته تمام جوامع بشری خانواده‌ها هستند این خانواده‌ها ابتدا هسته‌های چند خانواری و به تدریج روستاها دهستان‌ها و بالاخره بخش‌ها و شهرها و در خاتمه كشورها را می‌سازند . بنابر این هسته‌های جوامع ،‌ وقتی صاحب كشوری سالم‌اند كه خود سالم باشند . در اینجا بد نیست به طبیعت بنگریم كه بشر اولیه در آن شروع به پیدایش كرد و در اثر رشد فكری ومعیشتی ، آنها رفته رفته به تکامل امروزی رسیدند .

در طبیعت مخلوقات دیگری هم بودند كه هیچ یك خرد آدمی را نداشته و نخواهند داشت . زیرا آفریدگار توانا ، بشر را اشرف مخلوقات آفرید و از خرد الهی خود كه همانا روح آدمیست به او اعطا نمود تا درخاتمه به منظور نهائی که همانا بشرکمال یافته است برسد .

پس بر انسان‌ها لازم بوده و هست كه از این خرد الهی ( تفكر ) بهره‌مند گردند . تا به تكاملی كه همانا خواست پروردگار است برسند ولی چگونه ؟

برمی‌گردیم به جوامع بشری در كره خاكی خودمان ، ‌اگر مقایسه‌ای بین شهروندان اروپائی ، آفریقائی ،‌ عرب و آمریكایی و غیره داشته باشیم . ملاحظه خواهیم نمود كه اروپائیان بعلت مشکلاتی که از جنگ‌هائی مانند جنگ جهانی اول و دوم به کشور و مردمانشان ناخواسته تحمیل شد و آنان را مجبور به دفاع از خود و کشورشان نمود آنانرا ناچار به چاره اندیشی‌های متفاوتی نمود . (جنگ ، تجاوز و حاصل آن نابودی اما دفاع در جنگ نتیجه‌اش زندگی و بقاء خواهد بود ) . پس برای رسیدن به نتیجه دفاع و چگونگی آن بایستی از هوش و تفکر و خرد بهره می‌گرفت . در نتیجه این انسان‌ها خواه ناخواه عادت به فكر كردن و چاره اندیشی در مقابل مشكلات زندگی را دریافتند .

مردم كشورهایی كه انسان‌هایشان بدون احساس مسئولیت ، دیگران جورشان را کشیده و امكانات زندگی را برایشان فراهم می‌نمایند . احتیاج به فكر كردن برای موانعی كه وجود ندارد نخواهند داشت . بنابر این این گونه انسان‌ها از رشد فكری بهره‌ای نمی‌برند . نتیجه این نوع زندگی عدم احساس مسئولیت در مقابل جامعه‌ائی که در آن زندگی می‌کنند خواهد بود . ( انسان‌های ماشینی بدون تكامل فكری لازم ) لذا در خانواده‌هایی كه یكی از والدین و یا هر دو بجای فرزندان در تمام امور زندگی از بدو تولد تا ازدواج ، تصمیم می‌گیرند و سبب آن می‌شوند تا این فرزندان هیچ نوع سختی زندگی را احساس نكنند در بزرگسالی آنان صاحب محیطی فلج از نظر اجتماعی خواهند بود . و در این صورت دارای جامعه‌ای پوچ و باری به هر جهت و پیچیده و گنگ و بدون اراده‌ای در پیشرفت و در بعضی موارد منحرف می‌شوند ، تا جائی که در قبال قوانین کشور بی‌اطلاع و بی‌تفاوت می‌شده و احساس مسئولیتی به مردم و کشور ندارند .

1- محیط زندگی

الف ) محل سكونت

خانه‌های مسكونی بایستی دارای تمام شرایط عالی زندگی كه عبارتند از : نور كافی و سالم ـ هوای كافی و سالم فضاهای مورد احتیاج كافی و مناسب و بهداشتی با قابلیت دسترسی سریع و آسان و صرف حداقل زمان و انرژی ممكن به مراكز آموزشی ، فرهنگی ، تفریحی ، ورزشی ، پارك ، تجاری ، اداری و ترمینال‌های مسافری و غیره باشند .

ب) شهرسازی

در طراحی شهرها و چگونگی بوجود آمدن بافت شهرهای فعلی جهان سخن زیاد رفته و كتاب‌ها و نوشتارهای فراوانی در آن زمینه منتشر شده است . اما در هیچ یك از اینكه شهر بایستی محدودیت گستردگی متاثر از جمعیت داشته باشد سخن نرفته است . من نیز بر این عقیده‌ام محیط زندگی در شهری بشرح زیر ایده‌ال و خالی از لطف نیست پس یك شهر جدید ایده‌آل در دنیای جدید بایستی قانونمند و دارای امتیازات مشروحه ذیل باشد :

  • جمعیت هر شهر بایستی بیش از 100 هزار خانواده نباشد .
  • سرریز جمعیت این شهرها در شهری دیگر كه به همین منظور در فاصله چند ده كیلومتری آن ساخته می‌شود مسكن گزینند .
  • در این شهرهای جدید به تمام نكات لازم زندگی ساكنین آن فكر شده با برنامه ریزی‌های جامع و كافی شهر پاسخگوی تمام فصول احتیاجات ساكنین باشد و هر شهروند بدون احتیاج به امتیازات شهر دیگر ( مگر در مواردی كه به آن اشاره خواهد شد و الزامیست ) به راحتی در آن زندگی کند .
  • این شهرها وسیله شورای شهر كامل ( از هر نظر ) زیر نظر مجلس كشور و در حمایت كامل آن و با اساسنامه قانونی مدون مدنی كامل اداره شوند . و اعضاء آن از بین افرادی انتخاب شوند كه قبلاً تمام خصوصیات رفتاری و كرداری و تحصیلی آنان بطور جامع در اختیار انتخاب كنندگان قرار گرفته باشد ( با داشتن بالاترین درجه تحصیلی و سابقه و سن لازم انتخاب از بین صنوف مختلف كاربردی در جامعه مدنی شهری )
  • وسیله رفت و آمد درون شهری حتی‌الامكان پیاده ، دوچرخه و اتومبیل‌های برقی برای افراد مسن و معلول و غیره باشد .
  • وسیله نقلیه رفت و آمد برون شهری ـ قطارهای برقی ـ اتوبوس‌های برقی برای رسیدن به حومه و قطارهای محلی بین روستاهائی برای دسترسی به روستاها ( ضمناً به منظور صرفه‌جوئی هر چه بیشتر در مصرف انرژی خصوصاً قیر و مشتقات آن برای آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها از ماشین‌آلاتی كه آسفالت‌های فرسوده را پس از كندن با قیر تازه مخلوط و در جا آسفالت نو تولید می‌كنند انجام پذیرد تا هم در مصرف شن صرفجوئی شود و هم از دوبار مصرف مصالح مورد لزوم جداً خودداری گردد ) .
  • در مركز یك مجموعه از این شهرها شهرك‌های دانشجوئی اقتصادی و تجاری پزشكی و درمانی ( تخصصی ) در حد ورای احتیاج روزمره این شهرهای كوچك دایر گردد تا رفع احتیاج كارهای تخصصی بالا در سایر امور را برای شهرهای جدید در برخی از مواقع لزوم فراهم نماید .
  • طراحی شهرهای جدید یكصد هزار نفری شعاعی و دایره‌وار و بدور یك میدان اصلی بزرگ شهر كه در آن مراكز خدماتی ـ رفاهی و آموزشی و بهداشتی كلی وجود دارد ، با داشتن خیابان‌های كمربندی اصلی و شعاعی فرعی بشكل آمده در پیوست با داشتن تمام امكانات لازم زندگی روزمره حتی‌الامكان سعی شود در مسیر باد و در زمین‌های مسطح جانمائی و ساخته شوند .
  • منازل مسكونی در فازهای مختلف كم جمعیت ـ متوسط و پرجمیعت در طبقات 3 الی 10 طبقه روی پیلوت با طراحی مربع ـ مستطیل با راهروها و راه‌های ارتباطی مركزی و كناری ( بالكن ) به فواصل مناسب و در نظر گرفتن فضای سبز و بازی برای كودكان ساكن آنها انجام پذیرد .
  • مكان‌های آموزش ابتدایی ، درمانی ( اورژانس و سرپائی ) ، بانك‌ها ، محل‌های تجاری و محل‌های ورزشی درجه 2 و 3 حداقل در هر 160,000 مترمربع سطح اشغال مكان‌های مسكونی بدون در نظر گرفتن فضای سبز اطراف آنها احداث گردد .
  • آب مصرفی اینگونه شهرها دو نوع باشد یكی با تصفیه فیزیكی و شیمیائی برای مصارف خوراكی و آشامیدنی دیگری برای مصارف شستشوی و آبیاری فضای سبز از آب چاه و غیر تصفیه شیمیائی
  • در این گونه شهرها به منظور جلوگیری و متوقف كردن روند قیمت كاذب با توجه به محل ساختمان و غیره ، ساختمان از دو بخش عرصه و اعیان تشكیل كه اعیانی قابل فروش ولی عرصه از آن دولت و غیرقابل فروش ‌باشد و ساكنین از بابت قیمت عرصه چیزی پرداخت نمی‌نمایند . و این امر باعث بالا بودن سطح كیفیت مصالح مصرفی بنا را در پی خواهد داشت .
  • این شهرها وسیله شركت‌های مشاور ذیصلاح طراحی و ساخت و نظارت آن با بكارگیری مهندسین مجرب و با تجربه در غالب شركت‌های تعاونی ساخت و ساز و با سرمایه بانك‌های مسكن و ساختمان كه به همین منظور تاسیس می‌گردد با حداقل بهره ممكن و كاملاً ( غیر انتفاعی با نظارت كامل شورای شهر ما در كه برای سر ریز آن این شهر تاسیس می‌گردد ساخته خواهند شد و هیچ فرد یا افرادی حق ساخت و ساز را راساً نخواهد داشت ) مگر با استفاده از شركت‌های آمده در بالا و شخص فقط سرمایه‌گذار تلقی می‌شود .
  • تاثیر نحوه آموزش و پرورش و تحصیلات مقدماتی و عالی در پیشرفت جامعه و سلامت آن اجتناب ناپذیر است .
  • تاثیر فرهنگ بافت جامعه در استفاده از مصرف انرژی در تمام زمینه‌ها حیاتی است . راه حل شهرهای موجود فعلی با هر جمعیت و وسعت شهری موجود فعلی را نیز بایستی همانند شهرهای جدید با تهیه طرح جامع برای آنان منطقه بندی نمود و در آن‌ها همانند شهرهای جدید در هر منطقه امكانات لازم را فراهم گردد . در این گونه شهرها بایستی زمین‌های كوچك تجمیع و بازسازی شوند تا به مرور زمان این شهرها به رسالت یك شهر جدید برسند و در این گونه شهرها نیز روند ساخت و ساز همانند شهرهای جدید اعمال شود .

2- آمــوزش

مسئله آموزش بایستی به دو دسته در مقطع ابتدائی و متوسطه و همچنین دو دسته در آموزش عالی گروه بندی گردد :

  • آموزش ابتدائی تا 6 سال اجباری و رایگان بوده و عدم قبولی دروس برای دانش‌آموزان در این دوره اعمال نگردد هر دانش‌آموز در طول سال باید با امتحانات مكرر كه مقصود از آن آموزش و یادگیری است امتحان شود . ( نمره ، ملاك فراگیری نباشد بلکه فهمیدن ذهنی كامل شرط فراگیری باشد ) .
  • از این پس دروسی باید تدریس گـردد كه برای ورود به دنیـای کار امروز برای رسیدن به حِرف مختلف لازم است . در آن هنگام از بین دانش‌آموزان كه پرونده استعداد سنجی آنان به منظور ورود به شغل آینده‌شان تشكیل شده است ( در مرحله دبیرستان ) وارد آموزش حرفه‌ای شوند . حرفه و شغل آینده هر شخص باید مشخص گردد تا تصمیم والدین و افراد دیگر در تعیین حِرف افراد دخالتی نداشته باشد ، و استعداد و علاقه او در بهره‌دهی نیكو از شغل آینده‌اش برای جامعه و خودش باشد . در نتیجه دانش‌آموزان با پا گذاردن به مقطع دبیرستان به دنیائی جدید و دلخواه خود راه می‌یابند و این دنیا چگونه است ، دنیائی است بشرح زیر
    1. ) دانشگاه فنی حرفه‌ای در دانشگاه فنی حرفه‌ای در 2 مقطع مقدماتی و عالی در تمام حِرف مورد مصرف در جامعه بشریت برای مدت دو سال به هنر آموزش می‌پردازند و با اخذ مدرك مهارت و درجه مهارت و تعیین دستمزد به آن‌ها مجوز شروع بكار داده می‌شود ( و آن‌ها در نزد افرادی كه قبلاً مشخص شده به كار گمارده و یا به تنهائی مشغول به كار شده و بعد از حداقل 5 سال كار مجدداً بدلخواه وارد دوره عالی آن رشته و اخذ مدرك بالاتر می‌گردند ) .
    2. دانشگاه امور اداری برای تربیت كادر مورد احتیاج ادارات و ارگان‌های دولتی و خصوصی تشكیل و به طریق بند ‹ الف › در دو مرحله موفق به اخذ مدرك تحصیلی می‌گردند .
    3. دانشگاه علمی و تخصصی برای تربیت متخصصین با مهارت‌های متفاوت در امور مختلف از بین دانش آموختگان بند ‹ الف › و ‹ ب › با گرفتن امتحان و منظور کردن كل سوابق كاری آنان در گذشته پس از کسب موفقیت در آزمون حرفه‌ای آنان را پذیرش نماید .
    4. دانشگاه عالی فوق تخصصی از بین فارغ التحصیلان بند ‹ ج › با داشتن حداقل 5 سال سابقه كار بعدی در آن رشته ادامه تحصیل خواهند داد .

توضیحات : تمام دوره‌های تحصیلی در مقاطع دو ساله برای رسیدن سریع به بازار كار و تقلیل سن كاری و وارد شدن به بازار كار از ابتدای تحصیلات مقدماتی صورت پذیرد .

3- تغذیه

تهیه غذا در منازل و آشپزخانه‌های عمومی به صورت سرخ‌كردنی ، غذاهای آماده طبخ تا آنجا که ممکن است آماده شود و از پخت غذاهائی كه برای طبخ آن‌ها احتیاج به زمان طولانی است تا جائی که ممکن می‌باشد پرهیز گردد .

4- وسیله داد و ستد (پول)

پول از روز شروع معاملات بین افراد بشر متداول و تا به امروز به شكل و گونه‌های مختلف رایج بوده است که تقریباً‌ می‌توان گفت كم خرج‌ترین و مطمئن‌ترین آن‌ها برای رهگیری بعضی معاملات غیرقانونی و رعایت بهداشت جهانی و مسائل دیگر همان كارت‌های اعتباری و از طریق اینترنت و ماشین‌های كارت‌خوان عملیات جابجائی پول را انجام داده و بدون احتیاج به مراجعه به مراکز بانکی و صرف زمان ، جابجائی اسناد و غیره حتی می‌توان در معاملات از طریق کــد مبلغ مالیات نیز کسر و به حساب خزانه واریز گردد .

5- تاثیر بافت جامعه در مصرف انرژی

جوامع اجتماعی تشكیل شده از انسان‌هائی با خصوصیات ، خلق و خوی و فرهنگ‌های متفاوت كه هیچ یك در اصل با هم همسان نیستند و نباید هم باشند و انتظار همین است ، ولی می‌توان آن‌ها را به سمت و سوئی دلخواه هدایت نمود . اما چگونه ؟ من بر این عقیده هستم كه انسان با شروع زندگی جنینی شروع به یادگیری از طریق ضبط امواج صوتی در مغز خود بدون درك و تفكر تحت تاثیر محیط خود می‌باشد و این روند تا تولد و بعد از آن نیز ادامه دارد به چه دلیل ؟ به این دلیل كه كودكان امروز خیلی با كودكان سال‌های پیش در تمام زمینه‌های فكری و دركی متفاوت هستند ( اتفاقات ، گفتارها ، و مسائل متفاوتی كه در كنار مادران بارد اتفاق افتاده آن‌ها این اتفاقات را در مغز خود ضبط نموده‌اند و از بدو تولد از آنها بهره گرفته‌اند ) و این مسئله با دقیق شدن به رفتار ، افكار ، برداشت‌ها ، سوال و جواب‌های كودكان آنان در همه زمینه‌ها كاملاً مشهود است .

در حد سن خود فكر می‌كنند ، ‌اندیشه دارند و به مسائل و اتفاقات شنیدنی و مشاهدات روزمره خود می‌اندیشند و آن‌ها را سبک و سنگین و ارزیابی می‌نمایند و دارای اندیشه سالم و بدور از تصرف و تجاوز دیگران هستند تا رفته رفته زمانی می‌رسد كه ما بدلیل تربیت اجتماعی كه داریم با تحت تسلط گرفتن روش زندگی آنها چه در فكر كردن ، خوردن ، آشامیدن ، لباس پوشیدن و تمام پیشامدهای زندگیشان بجای آن‌ها فكر می‌كنیم ، تصمیم می‌گیریم ، حرف می‌زنیم ، عقاید و افكار خودمان را بر آن‌ها تحمیل می‌كنیم ( از بدو تولد تا روز مرگ خود یا آن‌ها ) حتی برای آن‌ها همسر انتخاب و مقدمات زندگی و شغل آینده‌شان را فراهم می‌كنیم و شاید خیلی فراتر از این‌ها چون سایه‌ای بر روند حیاتشان سنگینی می‌كنیم تا بالاخره بشری به جامعه بشریت تحمیل نمائیم كه در هیچ زمینه‌ای از زندگی به اندازه لازم كافی از مغز و اندیشه خود بهره‌مند نبوده و نخواهد بود . لذا تابع جامعه در برابر روند زندگی خود و دیگران و هماهنگ با جامعه طی طریق نموده و فكر می‌كنند .

این خود در معاملات ، رفتار ، كارها و روند زندگی و تمام شئونات آن پیداست پس این گونه افراد بدون اندیشه در تمام حیات خود معنی واقعی زندگی كه همانا اعتدال و بهره‌گیری از زندگیست را بواقع و به معنی كامل درك نخواهد نمود ، ( اكثریت ) برای مثال برخورد عادتی با مسائلی بشرح زیر :

  • در گرم و سرد كردن محیط زندگی و استفاده از نور مناسب مورد لزوم برای هر كاری بدور از افراط و تفریط
  • در پخت ‌و پز غذا و انتخاب ظروف مربوطه ( منظور ظروفی است كه حرارت را تا مدتی در خود نگه می‌دارند )
  • در شستشوی البسه
  • در رانندگی از جهات مختلف مانند انتخاب مسیر ، سرعت‌ و سرویس به موقع وسیله نقلیه خود و همچنین ظرفیت مجاز وسیله نقلیه
  • مصالح انتخابی برای ساختمان ، جاده‌ها و غیره
  • نوع گیاه و درختان مناسب با آب و هوای محیط زندگی
  • شیرهای آب مصرفی جهت شستشو و مواد خوراكی
  • آب مصرفی برای استفاده و جهت فضای سبز و نظافت
  • آب مصرفی جهت آشامیدن و پخت و پز
  • تنظیم مدت زمان استحمام ضروری
  • نظافت آشپزخانه و پنجره‌ها و دیوارها زیراندازهای منازل
  • انجام وظیفه شغلی بدور از انتظار و پاداش
  • وطن پرستی كه همانا منزل ، شهر ، كشور ، جهان و جهانیان می‌باشد وطن من در شهر من ، شهر من در كشور من و كشور من در جهان من زمین و جهان هستی است .
  • حتی در برخوردهای ریز و كلان ، دوست و آشنا ، غریب و خودی ، بچه و والدین ، خواهر و برادر ، كاسب و مشتری و همه و همه تفكر و اندیشه‌ای صد در صد و به طور كامل وجود ندارد . پس چه بهتر كه عادت‌ها را كنار گذارده و مثال صلاح مملكت خویش را خسروان دانند را از طریق اندیشه راه گشای زندگی بشر نگرداند .

6- منابع استفاده از انرژی

منابع استفاده از انرژی برای بشر در این دنیای قوی الكترونیك كه لحظه به لحظه در پیشرفت است بجای بكارگیری فنون الكترونیك در ساخت جنگ افزارها جهت نابودی بشر ، زمین ، جامعه ، تحمیل فقر و درماندگی و عقب افتادگی بشریت ،‌ آن را در راه سالم‌سازی نوع مصرف انرژی و انرژی رسانی و مصرف بهینه آن بكار برد تا بشر ضمن كنترل جمعیت در جهانی كاملاً ‌كنترل شده از نظر سلامت جسم و روان و در نتیجه به طرف معنی اصلی زندگی مطلق و رسیدن به آن گام بر دارد .

7- از چه منابعی بایستی كسب انرژی کرد

برای كسب انرژی مورد احتیاج بشر بایستی در تمامی جنبه‌های زندگی و كاری از انرژی برق استفاده نماید و برای رسیدن به برق ارزان از منابع انرژی زیر استفاده نمود :

انرژی‌های خورشیدی ، باد ، امواج ، جذر و مد دریاها ، آبشارها و سدهای ایجاد شده بر روی رودخانه‌ها و شدت جریان رودخانه‌ها با بسترسازی لازم در اینگونه رودخانه‌ها ، آبهای گرم و بخار درون زمین ، دمای دهانه‌های آتشفشان‌های در حال فعالیت ، گرم و سرد شدن هوا در فصول مختلف ، پائین آوردن ولتاژ مصرف برق و یكسان‌سازی آن در تمام كشورهای جهان تا حد ممكن ( ایده‌آل 10 تا 20 ولت ) برای مصارف زندگی ، استفاده ننمودن از تولیدات مواد نفتی برای تهیه البسه ، وسائل استراحت و غیره ، مورد احتیاج بشر و جایگزین نمودن آن با مواد طبیعی ، ممنوع نمودن استفاده از انرژی‌های فسیلی و سوختی مضر برای حفظ حیات كره زمین و بشر .

نتیجه :

  1. مهندسی ترافیك خلاصه می‌شود در مهندسی صحیح طراحی شهری و مكان نمایی صحیح مراكز خدماتی و مسكونی و غیره .
  2. با توجه به مطالب بیان شده در بالا در نتیجه شهر ، كشور و جهانی ایده‌آل با جهانیان سالم خواهیم داشت و بشر از مصیبت ترافیك و مصرف بی‌رویه انرژی رهائی خواهد یافت به امید آن روز كه همه خوب فكر كنند و در اندیشه خود دوستی و نتیجتاً بشر دوست و بشر اندیش باشند .
  3. شهرهای بابیش ازچهارصد خانوار بایستی هرمنطقه شهرداری آنها هماند یک شهر مستقلا" دارای فرمانداری وشهرداری مستقل باشند, وتمام ادارات ,اوگانها ومواسسا ت ,مراکزآموزشی,بهداشتی,کلینکهای تخصصی جهت حضوریک روزدرهفته پزکان وسایرمراکز کلیدی درآن نمایندگی داشته باشند .
بهروز چگینی
موضوعات مرتبط : بهره وری   منابع طبیعی    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید