Error parsing XSLT file: \xslt\ammiBreadCrumb.xslt تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :1459

تعریض خیابان ها مشکل ترافیک را حل نخواهد کرد

( مقالات گذشته-آذر ماه 1383)

آنچه که در دو شماره روزنامه همشهری سه شنبه 10 آذر 83 و اعلامیه جناب دکتر احمدی نژاد، شهردار محترم تهران در روزنامه همشهری شنبه 14 آذر 83، درمورد تعریض حاشیه غربی خیابان ولیعصر از میدان ونک تا بزرگراه چمران آمده است، سعی شده که نظر شهروندان را از نگرانی درمورد قطع درختان غرب خیابان ولیعصر برطرف نموده و توضیح داده شد که به هیچ وجه این اقدام ضرری به محیط زیست و درختان هفتاد ساله غرب این خیابان بی همتای تهران نخواهد زد.

ولی از نظر متخصصین شهرساز چنین نیست که با احتراز از قطع درختان، عمل تعریض خیابانتوجیه علمی و تخصصی پیدا کند. مهم این است که با اضافه شدن روزی 1400 خودرو در شهر و هم چنین هجوم بی رویه مهاجران به تهران نه فقط این شهر به مرز انفجار و گسیختگی رسیده است، بلکه با تعریض خیابان ها امکانات روان تری برای حرکت خودرو در این شهر داده می شود.

 همه شهروندان ناظر بر این مشکل هستند که در تمام ساعات روز و شب در خیابان های اصلی شهر راه بندانهای طویل مدت برقرار است که همین امر باعث ازدیاد آلودگی شهر می­شود. (آلودگی هوا، مسممیت از استنشاق گازهای متصاعد از خودروها و ایجاد امراض مختلف، آلودگی صوتی و اثرات نامطلوب بر زندگی مردم)، ولی منطق مجری طرح این است که به درختان تاریخی این شهر  صدمه ای نمی رساند. لازم است که عنوان کنیم که این توضیحات نه علمی است و تخصصی.

متأسفانه متخصصین ترافیک و مدیریت شهری، مردم شناسان و کسانی که به طریقی با این علم در رابطه هستند و آنچه که بیشتر مدنظر شهرسازان است، رفاه و آسایش جامعه شهری است و نه امکان دادن بیشتر به حجم ترافیک.

 با این نوع تصمیم گیری های مقطعی و عاجل و بدون برنامه و آینده نگری، مشکلات کلان شهری تهران برطرف نخواهد شد.

اگر که به ناحیه موردنظر نگاه کنیم مشاهده می کنیم که در سمت غرب خیابان ولیعصر بزرگراه کردستان را داریم که ادامه­ی آن به بزرگراه چمران می رسد و با یک مفصل غیر هم­سطح وارد چمران شده و ادامه آن به خیابان تابناک و ناحیه ولنجک می رود. از سوی دیگر ادامه بزرگراه سئول است که از روی بزرگراه چمران عبور کرده و خود را با یک پل، از روی رودخانه درکه، به ادامه بزرگراه یادگار امام می رساند.

با توجه به اجرای این پروژ­ها که بعضی از آنها در دست انجام است، از تراکم ترافیک در خیابان ولیعصر کاسته خواهد شد و این خیابان تبدیل به یک محور تفریحی خواهد شد. همان­طور که عملاً چنین شده است، از سوی دیگر اگر به راه­بندان­های کلی شهر تهران نگاه کنیم، بیشتر راه­بندان­ها در بزرگراه­های اصلی است و نه خیابان ولیعصر.

تعریض خیابان ولیعصر از میدان ونک تا بزرگراه چمران، باعث می شود که بار ترافیکی زیادی را به میدان ونک، که در حال حاضر اشباع است، و بار ترافیکی بیشتری به تقاط زیر پل چمران، ولیعصر اضافه گردد.

یعنی در واقع این حجم ترافیک زیاد در این مقطع، از سوی شمال و جنوب به ته قیفی می رسدکه خود در زیر بار ترافیک شرق و غرب در فشار است. حال مشکلی را با ایجاد مشکل دیگر حل نمودن بهتر به نتیجه می­رسد یا اجرای ادامه بزرگراه کردستان و اتصال سئول به یادگار امام، این پروژه­ها از مدت­ها پیش تهیه شده و به تصویب شهرداری هم رسیده است. سؤال در این است که اجرای پروژه­های فوق ترافیک کلان شهری را سیال می کند یا تعریض خیابان ولیعصر در مقطعی که دو سرش بسته است. زیان­هایی که در اثر این تعریض به شهروندان می رسد:

  1. درصد زیادی از زمین­های پارک ملت که مراجعین زیادی دارد، از بین می­رود و با توجه به مبود فضای سبز تفریحی در شهر، آنچه هم که هست را خراب می­کنیم.
  2. به خاطر اهمیت دادن به استفاده از خودروهای شخصی، وجود انسان و شهروندان نادیده گرفته می شود.
  3. دسترسی به پارک ملت مشکل­تر می­شود.
  4. تردد خودروها و آلودگی برآمده از حرکت آنها مستقیماً وارد بیمارستانها و مراز آموزشی جنب خیابان می­شود.
  5. سرعت حرکت خودروها بیشتر شده و در نتیجه بور از عرض خیابان ها مشکل تر و باعث تصادفات بیشتر می­گردد.

در جامعه­ای که تولید و مصرف مهم­تر از حفظ محیط زیست است، امکان ندارد با اضافه نمودن وسایل حمل و نقل مسافر درون شهری، به بهبود آن کمک کردو محیطی مطلوب به وجود آورد. چون شیوه­های تولید صنعتی امروز نه تنها در طبیعت، تأثیر نامطلوب به جا می­گذارد، بلکه تأثیر نادرستی نیز بر الگوهای رفتاری انسان خواهد داشت.

 تعریض خیابان ولیعصر مساوی است با فدا کردن محیط زیست و کیفیت زندگی در اثر آلودگی­هایی که وسایل حمل و نقل درون شهری به وجود می­آورند و هر چه امکانات بیشتر برای تردد ایجاد شود، کمک به بازار فروش وسایل نقلیه بیشتر شده، که خود به انحطاط و زوال شهر کمک می­کند.

تعریض بزرگراه­ها در شهری که به سوی انحطاط و بن­بست پیش می­رود، هر کدام به نوعی کیفیت زندگی را تهدید می­کند. با توجه به پیچیدگی وضعیت ترافی، متخصصین مجبورند نسبت به شرایط موجود بازنگری کنند و معیار و مقیاس ارزش­های آتی را مدنظر و سنجش قرار دهند.

تردد خودروها در کلان شهر تهران، بایستی تحت نظر یک برنامه ریزی نظام یافته و همه جانبه قرار گیرد و با مدیریت صحیح تمام حرکت های درون شهری را کنترل نماید و هماهنگی های لازم را بین حرکت های ریلی و زمینی ایجاد کند.

تعریض خیابان ولیعصر گره از مشکلی نخواهد گشود. برای کلان شهر تهران که مجموعه ای از توده­های ساختمانی در هم ریخته و جامعه­ای سرگردان است طراحی یک شبکه منظم و متشکل و نظام یافته حمل و نقل درون شهری کار مشکلی است ولی وظیفه متخصصان ترافیک حل همین مشکلات است و البته این مشکل با تعریض خیابان­ها حل نمی­شود.

بررسی و نوشته: سیروس باور
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی

 

استان مرتبط : تهران  
عضو مرتبط : سیروس باور  


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید