تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :992

شهری که برای پیاده‌ها ساخته نشده است

نور و روشنایی برای معابر شهری یکی از الزامات اساسی به شمار می‌آید. در حالی که درمورد خودروها و تردد آنها بزرگراه‌ها و حتی کوچه‌ها و گذرگاه‌های داخل شهری بحث روشنایی در شب با وجود اینکه همه خودروها به چراغ مجهزند از نظر دید مناسب محیط و جلوگیری از وقوع حوادث اهمیت دارد، از منظر استانداردهای شهری، کلیه معابر و پیاده‌روها باید روشن بوده و از نور مناسب برخوردار باشند.

این مساله اهمیتی اساسی دارد زیرا، در کنار اینکه باعث سهولت تردد عابرین پیاده در شب شده و جلوگیری از حوادثی نظیر برخورد خودروها با عابرین پیاده می‌شود، از نظر ایجاد امنیت برای شهرها جلوی دستبرد زدن به مغازه‌ها را گرفته و در کل می‌توان گفت از منظر ایجاد امنیت در شهر بسیار مهم است. افرادی که به اعمال مجرمانه دست می‌زنند معمولا تاریکی شب را برای این کار انتخاب می‌کنند زیرا در تاریکی کمتر دیده می‌شوند. از سوی دیگر به‌دلیل نوع پوشش در کشورما و اینکه افراد و به ویژه خانم‌ها بیشتر از رنگ‌های تیره در لباس‌های خود استفاده می‌کنند زمینه برخورد خودروها و انواع وسایل نقلیه با این افراد در شب بیشتر می‌شود.

بحث مبلمان شهری که در مورد معماری داخلی همه کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک در همه دنیا مطرح است در واقع به این واقعیت نظر دارد که با ابزارهایی نظیر چراغ‌هایی که برای عبور پیاده‌ها زمان می‌دهند، پیاده‌روها، تابلوها و علائم شهری و کلیه پدیده‌هایی که با زندگی در شهرها و تردد در خیابان‌ها برای عابران پیاده باید ایجاد شود می‌توان نظم شهری را ایجاد کرده و شمایل مناسبی به شهر بخشید. تجهیز خیابان‌ها و معابر به این وسایل و ایجاد نظم درصورتی که محقق شود و شهروندان نیز با مسئولان در این مهم همکاری کنند شهرها چهره مناسب‌تری پیدا می‌کنند و امنیت افراد هم تامین می‌شود.

برای مثال چراغ‌هایی که برای عبور عابران پیاده زمان می‌دهند در کشور ما در اکثر شهرها وجود دارد اما، از سویی افراد این مساله را رعایت نمی‌کنند و بعضا با وارد شدن به خیابان در لحظه تردد خودروها و بدون سبزشدن چراغ برای خود و دیگران حادثه آفریده و جلوه نامناسبی به شهر می‌بخشند و از سوی دیگر در مورد این خط‌کشی‌های عابر پیاده بعضا ما شاهدیم در مکان‌های مناسبی ایجاد نشده و بعد از عبور از خط شما به جوی برخورد می‌کنید. این مساله تا حدی شدت می‌یابد که باید گفت این شهر برای پیاده‌ها برنامه‌ریزی نداشته و تمام تمرکزش بر بزرگراه‌ها و تردد خودروها در آن است. نور و روشنایی درحالی که اگر بیش از حد مجاز باشد آلودگی نوری ایجاد کرده و برای پرندگان هم مشکل‌ساز می‌شود، اگر کم باشد باعث کم شدن امنیت و ایجاد مشکلات دیگر خواهد شد.

استانداردسازی شهرها برای عابرین پیاده بیش از خودروها اهمیت دارد زیرا اگر عابرین استانداردها را رعایت کنند بیش از 50 درصد مخاطرات و حوادث جاده‌ای در کشور کاهش می‌یابد و برای خودروها هم امنیت بیشتری برقرار می‌شود. بحث پل‌های عابر پیاده و ضرورت مجهزبودن همه آنها به پله برقی بسیار اهمیت دارد زیرا افراد مسن و افرادی که توانایی بالارفتن از پله را ندارند اگر بخواهند از خط عرضی خیابان شلوغ بگذرند ممکن نیست و اگر این اتفاق بیفتد، سوانح زیادی می‌تواند رخ دهد. از سوی دیگر ساخت‌و‌ساز‌های شهری و تصرف پیاده‌روها هم خلاف مقررات و استانداردهای شهری است و شهرداری باید از این حق عابرین پیاده دفاع کرده و مانع این تصرفات شود.

گیتی اعتماد - کارشناس شهرسازی
به نقل از روزنامه آرمان امروز
 
موضوعات مرتبط : سالمندان    
عضو مرتبط : گیتی اعتماد  


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید