تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :711

صنعت گردشگری به دنبال جایگاه خود

«ایران برای سونامی گردشگران خارجی آماده می‌شود. ایران و قدرت‌های جهان در حال به سرانجام رساندن توافق هسته‌ای هستند تا تحریم‌ها و موانع برنامه هسته‌ای ایران را از میان بر‌دارند. سیاست‌های متعادل رئیس‌جمهور حسن روحانی و تسهیل قوانین صدور ویزا، درهای ایران را برای بازگشت توریست‌های خارجی باز می‌کند.» این خبر سال گذشته توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام شد. صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست. در سال ۲۰۰۶، در حدود ۵۰ هزار گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند. بر همین اساس آبان سال ۹۳ علی باقر نعمتی زرگران مسئول دبیرخانهUNWTO در معاونت گردشگری گفت: هر سال سازمان جهانی جهانگردی فهرستی از ۵۰ کشور برتر دنیا از نظر تعداد ورود گردشگران خارجی ارائه می کند که ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۳ رتبه ۴۸ را در این فهرست به دلیل جذب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی کسب کرد. به گزارش مهر، او ادامه داد: سازمان UNWTO همواره تنها نام ۵۰ کشور برتر را اعلام می کند. بنابراین از آنجا که ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه‌ای بیش از ۵۰ را داشت، در این فهرست قرار نگرفت. با این وجود، آبان سال گذشته عباس پیرمرادیان، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی آن زمان که به همراه ۲۴ گردشگر آلمانی دقیقا در اوج فصل گردشگری مشغول بازدید از «تخت جمشید» بود به خبرنگار ایسنا گفت: به هیأت دولت و شخص رئیس‌جمهور اخطار می دهم که به فکر باشند، چرا که اگر تعداد گردشگران خارجی در ایران دو برابر شود، دیگر نمی‌توان از آنها پذیرایی کرد و این برای کشورمان بدنامی به بار می‌آورد. این راهنمای تور می‌گوید، تعداد گردشگران خارجی حاضر در تخت جمشید به حدی بود که در عین خوشحالی، سبب نگرانی و ترس از آینده صنعت گردشگری ایران می‌شد. ایران آن طور که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته، در انتظار وقوع سونامی در گردشگری است. تعبیری که شاید از آن برداشتی دو پهلو شود، چرا که ماهیت سونامی به خودی خود، مثبت نیست.

آینده صنعت گردشگری در دست زنان است

هنوز پس از گذشت سال‌ها، صنعت گردشگری در ایران آن‌چنان که باید و شاید در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است. هرچند همیشه بحث های فراوانی در زمینه ارتقا و درآمد حاصل از آن شده، اما موانعی بسیاری بر سر راه جذب گردشگری در ایران وجود دارد و این در حالی است که ایران در زمینه تورهای داخلی هم بسیار ضعیف عمل می کند، چرا که زیرساخت ها از جمله راه ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها هنوز برای رفت و آمد گردشگران استاندارد نیست. با این وجود، با نگاهی به درآمد گردشگری جهان در می یابیم که این میزان در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۲۵ میلیارد دلار بوده که درآمد ایران باید سه درصد از کل درآمد جهانی باشد، اما این رقم تنها نیم درصد است. در حالی که ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در تنوع جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی قرار دارد، اما هنوز ۹۵ درصد از جاذبه‌های تاریخی کشورمان شناخته نشده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر درآمد نفتی کشور کاهش یافته توجه بیشتر به حوزه گردشگری می تواند کمک بزرگی به رونق اقتصاد کشور بکند، اما هنوز زیرساخت های صنعت گردشگری به دست متولیان خود نیفتاده است تا بتواند درآمدزا باشد. هر چند در سال های اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید اقداماتی در زمینه ورود و خروج گردشگران خارجی صورت گرفته، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. به عقیده کارشناسان، رشد صنعت گردشگری در ایران طی سال های اخیر به توجه دولت یازدهم بر می گردد و برای توسعه این صنعت باید به زیر ساخت ها نیز توجه کنیم تا فضا هر چه زودتر برای جذب گردشگران خارجی فراهم شود. آن‌چنان که دی سال گذشته به گفته دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری، این صنعت ظرفیت‌های زیادی دارد و به لحاظ اقتصادی نیز با قدرت عظیم خود بزرگ‌ترین صنعت نام گرفته است؛ صنعتی که نمی‌توان آن را با ماشین‌آلات به جلو برد و این مردم هستند که باید با میهمان‌نوازی خوبی آن را جلو ببرند. جعفر جعفری گفت: اشتباهی که در گذشته وجود داشت این بود که گردشگری را از دید خارجی‌ها نگاه می‌کردیم و چیزهایی ارائه می‌کردیم که از نظر آنها زیبایی داشت، در حالی که ارائه زیبایی باید ابتدا مطابق سلیقه مردم داخلی و سپس مورد تایید خارجی‌ها باشد. از سوی دیگر زمانی میزان تحصیل‌کردگان گردشگری کم بود، اما اکنون تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته یا بیکارند یا در شغلی مغایر با تحصیل خود کار می کنند و این به گردشگری ایران ضربه می زند، چرا که کار در دست کاردان نیست و افرادی که از گردشگری سر رشته ندارند در راس امور قرار گرفته اند. به گزارش ایسنا، جعفری با بیان اینکه هویت گردشگری در حال عوض شدن است، ادامه داد: در گذشته ۲۵ درصد از دانشجویان علاقه‌مند در رشته‌های مرتبط با صنعت گردشگری زن بودند، اما امروز ۸۰ درصد دانشجویان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت فردای گردشگری دنیا در دست زنان خواهد بود. با این وجود، شاید علاقه‌مندان این رشته تا حدودی آن را زنانه کرده باشند، اما باید دید چه زمانی بستر برای متخصصان فراهم می‌شود.

رونق گردشگری با رواج هتل‌سازی

عوامل زیادی از جمله عدم شناخت کافی از فضاهای فرهنگی، تفریحی و تاریخی ایران، کمبود تبلیغات با محتوای مناسب به منظور جذب گردشگران، کمبود راهنمایان گردشگری و... بر سر راه جذب گردشگری در ایران وجود دارد. در حالی که ایران با وجود تمدن و پتانسیل موجود برای جذب گردشگر می تواند در این صنعت سرآمد باشد. اسفند سال گذشته رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا، با اشاره به ضرورت تعریف پروژه‌های گردشگری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ایتالیا رتبه بسیار خوبی در این زمینه دارد و می‌تواند در سه حوزه گردشگر ورودی، ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش، به صنعت گردشگری ایران کمک کند. علیرضا ناظم‌الرعایا افزود: با اتفاقاتی که در منطقه در حال وقوع است و فعالیت گروه‌های تروریستی در برخی کشورهای اطراف، ایران می‌تواند به عنوان مقصد اصلی گردشگری در این نقطه از جهان شناخته شود. مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور سده، ادامه داد: صنعت گردشگری کشور، در کنار ظرفیت‌های بسیار، با ضعف‌های جدی‌ نیز مواجه است و موفقیت این صنعت به حل مشکلات بستگی دارد. از طرفی دیگر گران بودن خدمات پرواز و هتل در ایران از جمله مسائلی است که برای گردشگران خارجی مشکل ایجاد می کند، چرا که با وجود حجم گردشگران، تعداد هتل‌های مناسب میزبانی بسیار اندک است و همین موضوع با روند صعودی جذب گردشگران مقابله می کند. ناظم‌الرعایا یکی از مهم‌ترین ضعف‌های موجود در گردشگری کشور را موضوع اقامتگاه دانست و افزود: کمبود شدید هتل و نیاز بسیاری از هتل‌های موجود به نوسازی و تجهیز، به ویژه در شهرهای بزرگ توریستی مانند اصفهان، تبریز و شیراز مشهود است. به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشترک ایران و ایتالیا تاکید کرد: رواج هتل‌سازی در ایران، به رونق گردشگری داخلی و ورودی کمک می‌کند.

 

موضوعات مرتبط : گردشگری    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید