تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :656

ضعف در جذب گردشگر

اردشير اروجی*

طبیعتگردي شاخه‌اي از گردشگري است كه حوزه وسيعي از جمله كوهنوردي، كويرنوردي، روستانوردي، دشت‌نوردي و... را شامل مي‌شود كه خوشبختانه ما در ايران ظرفيت‌هاي خوبي در این زمینه داريم. مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه اين ظرفيت‌ها را به عنوان محصولات گردشگري معرفي نكرده‌ايم. زماني كه حرف از روستاگردي مي‌زنيم بايد تورهاي گردشگري با تعريفي مشخص، در فاصله زماني مشخص و با مسير مشخص توسط دفاتر خدمات گردشگري طراحي شود و پس از آن اطلاع‌رساني صورت گيرد تا شرايط لازم براي جذب گردشگر فراهم شود. از طرفي ما بحث كوهنوردي و كويرنوردي را داريم كه مي‌تواند در دسته‌هاي مشخصي تعريف شود و تبليغات و بازاريابي نيز در اين زمينه صورت گيرد. سازمان گردشگري متاسفانه در انجام اين فعاليت‌ها بسيار ضعيف عمل مي‌كند. براي مثال در بحث بوم‌گردي مجوزهايي صادر شده كه در مرحله صدور مجوز متوقف شده واقدام ديگري از سوي اين سازمان صورت نگرفته است. درباره بازاريابي نيز ما بايد كشورهايي را كه گردشگرفرست هستند، شناسايي كنيم و بدانيم كدام يك از اين كشورها به طبیعتگردي علاقه‌مند هستند و چه نوع طبیعتگردي مد نظرشان است، بنابراين ما همان قسمت از بخش وسيع گردشگري طبيعي را در آن كشور تبليغ كنيم و اطلاعات لازم را برای ثبت نام، هزينه و زمان در اختيار اين افراد قرار دهيم. كشور ما در زمينه دارا بودن استعداد و ظرفیت مناطق گردشگري طبيعي بسيار غني است.

تبليغات لازمه جذب گردشگران طبيعي

بخش بازاريابي يكي از بخش‌هايي است كه ما در كشور خود ضعف‌هاي اساسي در آن داريم. در بخش بازاريابي ما بايد بازارهاي هدف خود را مطالعه كنيم. براي مثال اگر بخواهيم كشوري را هدف گردشگري خود قرار دهيم ابتدا بايد سلايق و اهداف گردشگري مردم آن كشور را مطالعه كنيم و بدانيم چه نوع تبليغاتي براي اين مردم اثرگذارترخواهد بود. تبليغات درست در گردشگري لازمه داشتن مطالعه وسيعي است كه متاسفانه ما هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نداده‌ايم. همه اقدامات در راستای جذب گردشگر به بازار داخلي را مطالعات بازار مي‌گويند كه ما در اين زمينه نيز عقب هستيم و سازمان گردشگری انجام اين قبيل كارها را بلد نيست. براي جذب هر چه بيشتر گردشگران خارجي مهم‌ترين اقدام اين است كه ابتدا مطالعات بازار انجام دهيم و بدانيم براي هر كشوري چه نوع محصول گردشگري را بايد معرفي كنيم و در نهايت بدانيم از چه طريقي بايد تبليغات كنيم تا تاثير بيشتري داشته باشد. به اين دليل كه ما هيچ‌كدام از اين فعاليت‌ها را انجام نداده‌ايم طبيعتا در جذب گردشگر نيز ضعيف هستيم. به عنوان نمونه نتوانستیم گردشگراني را جذب کنیم كه بعد از وخيم شدن اوضاع تركيه از رفتن به اين كشور صرف نظر كردند.

ظرفيت‌هاي موجود گردشگري در ايران

ما در ايران در بخش گردشگري از ظرفيت‌هاي زيادي برخورداريم. در بخش گردشگري روستايي خانه‌ها، قلعه‌ها، آب‌انبارها و ... و علاوه بر آن شيوه زيست روستايي، آداب و رسوم و بسياري عناصر روستايي را داريم كه مي‌تواند براي گردشگران جذاب باشد. گونه‌هاي جانوري كمياب، گردشگري ورزشي مثل كوهنوردي و اسكي روي چمن، گردشگري فرهنگي، گردشگري ماجراجويانه، گردشگري سلامت و استفاده از چشمه‌هاي آب گرم و ... از جمله ظرفیت‌های ما در این زمینه هستند. روستاهاي شگفت‌انگيزي مانند ماسوله، ابيانه و كندوان كه تبليغات بيشتري در سال‌هاي اخير روي آنها صورت گرفته نيز از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري كشور محسوب مي‌شود كه مي‌تواند سالانه گردشگران زيادي را جذب كند. اگر از همه اين مناطق ديدني پوسترها و كاتالوگ‌هاي باكيفيتي تهيه شود و اين مناطق به عنوان يك محصول گردشگري به بازديدكنندگان معرفي شود مي‌توانيم پيشرفت چشمگيري در حوزه گردشگري داشته باشيم. ما در ايران ۷۵۰۰ گونه گياهي نادر داريم و بسياري افراد به دنبال مطالعه بر اين گياهان نادر هستند. ۱۱۳۰ گونه جانوري نادر داريم كه در بخش‌هاي حفاظت شده محيط زيست قرار دارند و مي‌توان تورهاي حساب شده بسياري را به اين بخش‌ها اختصاص داد و درآمد حاصل از آن را نيز برای نگهداري و مراقبت از همين گونه‌هاي نادراستفاده كنيم.۱۱ اقليم از ۱۶ اقليم شناخته شده جهاني در ايران قرار دارد كه اين موضوع در نوع خود شگفت‌آور است، يعني ما در فصل زمستان مناطقي را در كشور داريم كه آب و هواي فصل تابستان را داراست و در فصل تابستان مناطقي را داريم كه از آب و هواي فصل زمستان برخوردار است. اين تنوع اقليم را در مناطق كمي از دنيا شاهديم و مي‌توانيم بگوييم در اين زمينه داراي امتيازي بسيار خوبي به ویژه نسبت به كشورهاي همسايه خود هستيم.۳۶۶نوع صنايع دستي در كشور داريم كه اين رقم در كل جهان ۴۶۰ است. متاسفانه دفاتر خدمات گردشگري در ايران در زمينه معرفي تورهاي گردشگري از خلاقيت پاييني برخوردارند و تنها به اين فكر مي‌كنند كه براي كشورهاي خارجي مثل تركيه و مالزي و دبي تبليغات كنند و ظرفيت‌هاي گردشگري داخلي را ناديده مي‌گيرند، چرا كه منافع بيشتري در آن سوي مرزها برايشان رقم خواهد خورد.

منافع جذب گردشگران طبيعي براي روستاييان

جذب گردشگر يكي از موارد درآمدزا براي هر كشوري محسوب مي‌شود. در كشور ما به دليل قرار گرفتن بيشتر اين مناطق گردشگري در روستاها رونق گردشگري تاثير مستقيمي بر رونق اقتصاد روستاها خواهد داشت.اگر در بخش گردشگري داخلي تبليغات و فعاليت كنيم، مي‌توانيم شاهد توزيع درآمد باشيم، به طوري كه بسياري از افراد در مناطق شهري ترجيح مي‌دهند منابع مالي خود را در روستاها سرمايه‌گذاري كنند و منافع حاصل از آن در داخل كشور و به سود بوميان باشد. علاوه بر آن توسعه گردشگري در مناطق روستايي نتايج مثبت فراواني از جمله توسعه اقتصادي و اجتماعي اين مناطق، تقويت صنايع دستي و فرهنگ و آداب و رسوم جامعه، فقرزدايي از روستاها و گسترش عدالت و توسعه مناطق روستايي داراي ظرفیت مي‌شود.جلوگيري از مهاجرت روستاييان، گسترش مراكز اشتغالزايي كوچك در روستاها، افزايش بهره‌وري نيروي انساني، ايجاد تنوع در اشتغال روستا و رونق بخش كشاورزي و دامداري از جمله دستاورد‌های دیگر گردشگری طبیعی است كه در نهايت موجب پيشرفت همه جامعه خواهد شد. بحث مهم اين است كه ما بتوانيم اين منابع گردشگري فراوان را تبديل به محصول كنيم، مطالعات بازار خود را گسترش دهيم و از همه ظرفیت موجود در كشور بهره ببريم.

* کارشناس گردشگری


موضوعات مرتبط : گردشگری    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید