تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :591

متخصص گردشگری نداریم

اردشیر اروجی *

متاسفانه فرهنگ سفرهای گروهی هنوز در کشور ما جا نیفتاده و علت هم این است که نه در زمینه فرهنگسازی و ترویج سفرهای گروهی عمل می کنیم و نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مقدمات این کار را فراهم می کند. ما باید همیشه در زمان اوج سفرهای داخلی تابستانی و نوروزی از چند ماه قبل تورهای ایرانگردی را توسط دفاتر خدمات گردشگری به صورت کاملا مشخص مانند تورهای خارجی معرفی کنیم. ما تورهای ایرانگردی را فقط برای کیش و نهایتا مشهد داریم که آن هم خیلی ناقص است. این در حالی است که می توانیم سفرهای ایرانگردی را به دو هزار تور ایرانگردی تبدیل کنیم، چرا که ۳۱ استان در کشور داریم که هر کدام می توانند تخصصی تر باشند. برای مثال تورهای مربوط به کویر و طبیعتگردی در چهار محال وبختیاری و کردستان باید با مسیر، زمان و هزینه مشخص اعلام شوند تا مردم از این تورها سر فرصت و با برنامه ریزی استفاده کنند. برای مثال من باید بتوانم یک ماه دیگر برای یک هفته با خانواده سفری را تنظیم کنم و بدون دغدغه و با راحتی از آن لذت ببرم. با این وجود، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تشویق ایرانگردی باید بر دفاتر خدمات گردشگری خود نظارت کامل داشته باشد تا به قول هایی که در قراردادهای خود به مردم می دهند، حتما براساس کیفیت مطلوب عمل کنند و موظف باشند تورهای ایرانگردی را با مشخصات کامل زمان، نوع هتل، قیمت، مسیر مربوطه و امکانات به کسانی که می خواهند سفر بروند، اعلام کنند. ممکن است اول تقاضا کم باشد، اما وقتی برنامه سفر دقیق اعلام شود، جزو فرهنگ جامعه می شود. نه اینکه من یک سفری را رزرو کنم، مرخصی بگیرم، تنظیمات انجام بدهم و بعد بگویند کنسل شد. ممکن است این اتفاق بیفتد، اما نه اینکه روال شود یا اینکه من هتل چهار ستاره بگیرم و بعد ببینم که هتل سه‌ستاره شد. این یعنی چی؟ باید این دفاتر به تعهدات خود عمل و توجه کنند.

ایران قابل برنامه‌ریزی نیست

تا زمانی که سفرهای گروهی ایرانگردی منظم نشود، غیر ممکن است بتوانیم در مورد تورهای خارج از کشور تبلیغات درستی داشته باشیم، گرچه متاسفانه برای تورهای خارجی تا حدودی برنامه‌ریزی می‌شود، اما وقتی دلیل را می پرسیم که چرا به سفرهای داخلی اهمیت نمی‌دهید، می‌گویند ایران قابل برنامه‌ریزی نیست، اما در سفرهای خارج از کشور سیستم هتل، حمل و نقل و قیمت ها مشخص است. تا زمانی که ایران قابل برنامه ریزی نباشد، معلوم است صنعت ایرانگردی رونق پیدا نمی کند. باید ابتدا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال این برود که گردشگری را قابل برنامه ریزی کند. چرا که این سازمان فقط زمانی که مردم بنا به تمایلات درونی خود سفر می کنند، آمار می دهد که مثلا ۲۰ درصد سفرهای داخلی افزایش پیدا کرده است. در حالی که بر اساس گزارشات مرکز آمار حدود ۶۵ درصد سفرهای داخلی با خودرو شخصی انجام می شود و بیشتر مردم به خانه خویشاوندان خود می روند. در این صورت دیگر این گونه مسافرت ها در چرخه صنعت گردشگری جایی ندارد، چرا که هر خانواده ای که ماشین و چادر دارد، بین راه اتراق می‌کند و در نهایت مقصد منزل اقوام است، بعد اقوام هم به همین روش به خانه ایشان می روند. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وظایف خود خوب عمل نمی کند. اولین کاری که این سازمان باید انجام دهد این است که از دفاتر خدمات گردشگری زیر مجموعه خود بخواهد که سفرهای ایرانگردی را در طول سال به مردم معرفی کنند و اگر دفاتر خدمات مسافرتی این کار را انجام ندادند، از امتیازشان کم کرده یا لغوشان کند. چه فایده دارد که دفاتر فقط سفرهای خارجی را ایجاد کرده و ارز صادر کنند. اگر ایرانگردی ترویج داده نشود، ضربه زیادی به اقتصاد و فرهنگ کشور وارد می شود.

ضعف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

ما باید فضای کسب و کار شفاف و روشن در صنعت گردشگری داشته باشیم. همه منظم و هماهنگ کار کنند و مسئول اصلی هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که متاسفانه بلد نیست به وظایفش عمل کند، چون متخصص در گردشگری نیست و از این همه فارغ‌التحصیل گردشگری که از دانشگاه بیرون می‌آیند، مگر چند نفر در میراث فرهنگی جذب می شوند؟ به همین دلیل مشکلات ایرانگردی زیاد است. این در حالی است که حتی تمام ارگان های زی ربط هم باید کمک کنند که سفرهای گروهی انجام شود و همه از یک مدیریت واحد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، تبعیت کنند. یعنی به این صورت نباشد که تور گردشگری مجوز بگیرد، حرکت کند و در یکی از استان ها نیروی انتظامی جلویش را بگیرد، چند ساعت مسافران معطل شوند و آخرش هم بی نتیجه باشد. این حرکت مانع توسعه تورهای گردشگری می شود. اداره راهنمایی و رانندگی هم اگر می خواهد که تصادفات را کاهش دهد یکی از راه‌های آن تشویق تورهای گروهی است. بنابراین اگر تخلفی هم صورت می گیرد، نباید اتوبوس را در استان متوقف کرد. باید خلاف را فقط گزارش داد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم آن تور گردشگری را مواخذه کند و اگر تخلفاتش زیاد شد، مجوزش را از بین ببرند. همچنین اگر رسانه ها سفرهای گروهی را به دلیل کاهش تصادفات جاده ای و عدم کشش جاده ها تبلیغ کنند، بهره وری پایین نمی آید و هتل‌ها غیر اقتصادی نمی‌شوند. تمام ارگان‌های مربوط به گردشگری باید از این سازمان تبعیت کنند. همچنین سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی، قطار و هواپیما باید منظم باشند و بتوانند رزرو یک ساله بدهند. همچنین باید قیمتها هم در طول سال ثابت بمانند. گاهی اوقات دفاتر خدمات گردشگری در مقابل سیستم رزرواسیون می گویند ما نمی توانیم بلیط را برای سه ماه دیگر رزرو کنم، چون سیستم رزرو هتل‌ها مناسب نیست. باید منافع شخصی را کنار بگذاریم. برخی هتل‌ها هم برای اینکه در زمان مناسب‌تری گران‌تر بفروشند کارهایی انجام می دهند که هم به خودشان و هم به صنعت گردشگری لطمه می زند. بنابراین هر کس نباید ساز خودش را بزند. اگر این مجموعه ها به صورت هماهنگ عمل کنند، بهترین جاذبه های گردشگری را در ایران داریم که به دنبال آن می توانیم جذب توریسم خارجی هم داشته باشیم. چون اول باید ایرانگردی مناسب باشد تا بعد خارجی ها را جذب کنیم. ما فعلا صنعت ایرانگردی را در اصفهان، شیراز، مشهد و کیش داریم که آن هم بدون برنامه و نظم است.

* کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری

موضوعات مرتبط : گردشگری    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید