تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :3605

<p dir="RTL">پیام وزیر مسكن، معرفی برترین پایان نامه ها و كتابی كه به رونمایی نرسید</p> <p dir="RTL">قرار بود ۳اردیبهشت روز معمار باشد و بزرگداشت مارسل دوشان ایران هم در همین روز برگزار شود، اما در آستانه ی این روز خبر رسید كه پیشنهاد دیگری ازسوی وزارت مسكن و شهرسازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده و ۲۴ بهمن، سال روز وفات قوام الدین شیرازی، در ایران روز معمار نامگذاری خواهد شد و سوم اردیبهشت برای این مناسبت منتفی است.</p> <p dir="RTL">با این حال بزرگداشت هایی را در دانشكده های معماری در كشور تدارك دیدند و سومین سال روز خاموشی سیدهادی میرمیران با حدود یك هفته تاخیر در خانه ی هنرمندان برپا و جایزه معماری میرمیران به برترین پایان نامه های دانشجویی اهدا شد. وزیر مسكن و شهرسازی هم برای روز معمار پیامی فرستاد كه در آن تقارن بزرگداشت سیدهادی میرمیران با ایام هفته معماری و روز بزرگداشت شیخ بهایی را گرامی داشته و تاكید كرده بود كه تشكیل بنیاد معماری میرمیران تداوم معماری نوین ایران است.</p> <p dir="RTL">در این مراسم به پیمان جدیدی مقصودیان، وحید حسین زاده، كامران دهقان، مجید شاهی، آریان شهابیان، امیر قیاسی، سارا گیلانی به عنوان صاحبان پایان نامه های برتر جایزه هایی تعلق گرفت.</p> <p dir="RTL">تاكید وزیر مسكن</p> <p dir="RTL">این مراسم كه با حضور معمارانی از سراسر كشور، برخی از مسؤولان وزات مسكن و شهرسازی، مدرسان دانشگاه، مسؤولان فرهنگی، دوستان و همكاران هادی میرمیران همراه بود، وزیر مسكن و شهرسازی در پیامی به مراسم یادمان و جایزه ی معماری میرمیران، بر تداوم و تكامل معماری نوین ایران و شناساندن رسالت دیرینه آن در فرهنگ جهانی به عنوان خواستگاه اصلی تاكید كرد.</p> <p dir="RTL">در پیام محمد سعیدی كیا چنین عنوان شد: تاریخ معماری ایران، به وسعت حوزه فرهنگی ایران زمین، دربر دارنده یادگارهای برجسته ای است كه امروزه، موجب مباهات و مایه افتخار جامعه جهانی است. میراث برجای مانده از هفت هزار سال تمدن بی نظیر و غیرقابل انكار در جای جای این سرزمین پهناور، برفراز گنبدهای نقره فام و نقرآبی، در خطوط سنگ نبشته ها و سنگ نگاره ها، در طرح و زیور و تركیب كاشی ها و مناره ها، در فضای آمیخته به بوی فردوس، این چنین وصف خالق را در گستره تمدن، در این سرزمین فروتن، گسترانیده است. اما ایران امروز با همه سابقه افتخارآمیز، برای پیوستن و همراهی با روند و سیر تكاملی سایر جوامع، نیاز به خودباوری و خلاقیت دارد. این، بدون دانش روز و مشاركت آگاهانه، كاری ناشدنی است و در این میان مسؤولیت فرهیختگان جامعه در آگاهی بخشی و ترویج آموخته ها در میان همگان و به ویژه جوانان، بسیار سنگین است.</p> <p dir="RTL">سعیدی كیا تاكید كرد: اندیشمندان و صاحب نظران عرصه هنر و معماری به همراه مراكز دانشگاهی می بایست امروزه بیش از پیش در اشاعه و ارتقای فرهنگی تمدن ساز، كوشا باشند و بیشترین سهم را در این اراده ملی برعهده داشته باشند.</p> <p dir="RTL">وزیر مسكن و شهرسازی چنین عنوان كرده بود: تشكیل بنیاد معماری میرمیران كه در اساسنامه آن، تداوم و تكامل معماری نوین ایران و شناساندن رسالت دیرینه آن در فرهنگ جهانی، به عنوان خواستگاه اصلی ترسیم شده است. از جمله اقدامات حایز اهمیتی است كه با حمایت مدیران ارشد جامعه و متولیان فرهنگ و معماری كشور می تواند به پیشبرد این مهم كمك كند.</p> <p dir="RTL">به زعم وی، ایجاد انگیزه برای جوانان پژوهش گر و خلاق، در جهت شكوفایی و ارایه استعدادهای بالقوه آنان، می تواند آغازگر این راه باشد. این بنیاد در دوران كوتاه فعالیت خود و به ویژه با برقراری جایزه ای درخور، برای نخبگان عرصه معماری و شهرسازی كشور كه به مراكز دانشگاهی تخصیص یافته است. اقدام شایسته و قابل توجهی انجام داده است.</p> <p dir="RTL">او به این نكته نیز اشاره داشت: حمایت از جوانان نوآور و مستعد در ابتدای ورود به جامعه حرفه یی و همچنین آشنا كردن این عزیزان با ساز و كارها و شیوه های معماری نوین كه بر پایه ی فلسفه ی غنی و فرهنگ متعالی گذشته ایران استوار باشد نیز از دیگر مواردی است كه باید بدان همت گمارد.</p> <p dir="RTL">سعیدی كیا در پایان متذكر شده است: تقارن بزرگداشت مرحوم سیدهادی میرمیران با ایام هفته معماری و روز بزرگداشت استاد شیخ بهایی را گرامی می دارم و امیدوارم در سال های آینده، برنامه های جامع تری برای تثبیت، تداوم و تبیین جایگاه معماران و معماری در كشور پیش بینی شود و بنیاد معماری میرمیران نیز در كنار سایر سازمان های تخصصی مردم نهاد، در تحقق اهداف خود، بیش از پیش موفق باشد.</p> <p dir="RTL">سپس مهدی میرمیران رییس موسسه و بنیاد معماری میرمیران از اهداف و عملكرد این پژوهشكده گفت و تصریح كرد: یكی از اهداف احداث این موسسه ایجاد جایگاه علمی و پژوهشی برای انجام و تشویق مطالعات و پژوهش های كاربردی و بنیادی در معماری ایران و جهان بوده است كه این پژوهشكده را به یك دانشگاه و مجتمع آموزشی بزرگ تبدیل كرده است.</p> <p dir="RTL">وی افزود: در كاشان توافقنامه هایی را امضا و طرح توجیهی آن را نیز تهیه كرده ایم و زمانی كه مجوز آن را گرفتیم همه چیز برای احداث آن آماده خواهد شد و امیدواریم سال آینده در چنین روزی شاهد حضور دانشجویان آن پژوهشكده هم باشیم.</p> <p dir="RTL">او گفت: هدف دیگر احداث پژوهشكده شناسایی، جمع آوری، تحلیل و انتشار افكار و آثار معماری مهندس هادی میرمیران بود كه به آن پرداختیم و سعی كردیم در نقاط مختلف حضور پیدا كرده و نمایشگاهی از آثار او را برپا كنیم كه این كار در اصفهان انجام شد و روزانه ۴۰۰ بازدیدكننده را به خود جلب كرد و هم اكنون هم شاهد برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان هستیم.</p> <p dir="RTL">مهدی میرمیران افزود: كتابی از هادی میرمیران در دست تهیه داریم كه متأسفانه برای رونمایی امروز آماده نشد، اما رزومه ای از ایشان تهیه شده كه در موارد مختلف عرضه خواهیم كرد.</p> <p dir="RTL">رییس موسسه ی پژوهشی میرمیران عنوان كرد: هم اكنون درحال تهیه فیلم های متعددی از او هستیم كه در فرصت های بعدی پخش خواهد شد.</p> <p dir="RTL">وی همچنین پژوهش و شناسایی زیربناهای فكری و جریان معماری گذشته و حال ایران و بازآلایی آن را از اهداف دیگر این موسسه دانست و گفت: در این راستا كتاب ۷۵ سال معماری ایران به همت وزارت مسكن و شهرسازی در دست تهیه است و اقدام دیگری كه با كمك انجمن مفاخر معماری ایران انجام شد تهیه و نصب سردیس میرمیران گذر هنرمندان كیش بود.</p> <p dir="RTL">مهدی میرمیران همچنین از راه اندازی سایت موسسه ی میرمیران خبر داد و در پایان از انجمن مفاخر معماری ایران، وزارت مسكن و شهرسازی و موسسه ی نقش جهان پارس تشكر و ابراز امیدواری كرد: هم چنان حمایت آن ها از موسسه و بنیاد میرمیران ادامه یابد تا شاهد موفقیت های بیشتری در آن باشیم.</p> <p dir="RTL">در ادامه شهاب كاتوزیان معمار و مدرس دانشگاه خطاب به جوانان تازه فارغ التحصیل شده معماری گفت: امروز كه روز معمار است روز جهانی زمین هم است و ما معماران نسبت به هردوی آن ها دارای دو مسؤولیت جداگانه هستیم زیرا ما علاوه بر توجه به زیبایی های زمین باید به این مساله هم توجه داشته باشیم كه منابع طبیعی آن بی كران نیستند و فكر می كنم اگر امروز هادی میرمیران در جمع ما بود این قضیه را می پذیرفت.</p> <p dir="RTL">وی گفت: ما در دنیایی زندگی می كنیم كه پر از تناقض است كه یكی از آن ها ناهنجاری و زشتی روزافزون شهرها نه تنها شهرهای ایران بلكه بسیاری از شهرهای جهان است.</p> <p dir="RTL">او افزود: از یك طرف مدرسه معماری با تمام مسایل و كمبود استادان و ضعف های حرفه ای درحال دست وپنجه نرم كردن است و از طرف دیگر احساس قدرت در خلع آثار مجازی توسط اینترنت با تمامی امكانات در دانشگاه ها و ازسوی دیگر احساس یأس است.</p> <p dir="RTL">شهاب كاتوزیان عنوان كرد: مسأله دیگر اینست كه جوان معماری كه وارد جامعه می شود نمی داند چه می خواهد بكند و مسأله ی دیگر جدانبودن معماری و شهرسازی از یكدیگر است و كسانی كه امروز جایزه میرمیران را برده اند به خطار ارتباط آثارشان با شهر بوده است.</p> <p dir="RTL">این معمار و مدرس دانشگاه اذعان كرد: معماران جوان باید این تناقض ها را بشناسند و سعی كنند یك معمار مؤلف باشند و باید در جهت ایجاد یك تشكل معماری كه هنوز پا نگرفته اقدام كنند تا با پشتكارشان موفق شوند.</p> <p dir="RTL">پروفسورایرج اعتصام در ادامه این مراسم بیانیه ی هیأت داوران را برای حاضران خواند و گفت: در سال گذشته جایزه میرمیران به نفرات اول و دوم و سوم كنكور معماری تعلق گرفت و امسال به فارغ التحصیلان معماری اهدا می شود.</p> <p dir="RTL">این معمار و مدرس دانشگاه عنوان كرد: در ابتدا مقرر شد به ۱۰ پایان نامه كارشناسی ارشد و رساله های دكتری جایزه تعلق گیرد و بر این اساس و طبق مكاتبات انجام شده از آن ها خواسته شد پایان نامه های خود را تحویل دهند اما پس از آن مقرر شد امسال فقط به پایان نامه های كارشناسی ارشد جایزه اهدا شود و رساله های دكترا به فرصت دیگری موكول شود.</p> <p dir="RTL">وی اضافه كرد: برای این منظور كمیته سیاست گذاری جایزه و همچنین كمیته های فرعی تشكیل شد و پس از جلسات متعدد تصمیم گرفته شد هیأت داوری ۱۱ نفره شامل پنج نفر از اعضای هفت نفره سیاست گذاری، شش از صاحب نظران جامعه ی حرفه ای معماری از جمله علی اكبر صارمی، حسین زین الدینی، شهاب كاتوزیان، علیرضا قهاری تشكیل شود.</p> <p dir="RTL">او ادامه داد: هیأت داوری طی جلسات نهایی به بررسی پایان نامه ها پرداختند و از بین ۴۰ پایان نامه ۹ پایان نامه كه نسبت به بقیه برتری داشتند انتخاب شدند و با توجه به تفاوت هایی كه بین پایان نامه ها دیده می شد آن ها را بدون رتبه بندی برای دریافت جایزه معرفی كردند.</p> <p dir="RTL">در ادامه این مراسم فیلمی با عنوان یادمان به مدت ۲۵ دقیقه به نمایش گذاشته شد كه در آن معماران و دوستان هادی میرمیران به بیان هنر و شخصیت او پرداختند.</p> <p dir="RTL">همچنین اسلایدی برای حاضران پخش شد كه در آن به معرفی اعضای موسسه و شرح فعالیت های موسسه پرداخته شده بود.</p> <p dir="RTL">منبع: سایت آفتاب-اردیبهشت 1387</p> <p dir="RTL">تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p>

كیومرث بیات
مراد از معماری صنعتی مانند هر عبارت ترکیبی اختصاصی برگرفته از معماری نظیر معماری مسکونی، معماری آموزشی ، معماری درمانی و غیره معطوف به تقسیم بندی حوزه عمل معمار و گویای نقش معماری و اثر گذاری آن در عرصه طراحی مجموعه های صنعتی ، تولیدی، کارخانجات و مشابه آن و عینیت و پاسخ دادن به نیازهای کلی و جزئی آنهاست.

متأسفانه اغلب معماران حوزه تأثیر معمار در طراحی مجموعه های صنعتی را یا نمی شناسند یا بسیار محدود می دانند و یا به دلایل مختلف علاقه یا شانس ورود و پرداختن به آ ن را نداشته اند. از سوی دیگر ظاهراً هنوز هم مثل سه چهار دهه پیش دانشکده های معماری هیچ برنامه و هدف خاصی را در جهت ایجاد اشتیاق در دانشجویان معماری و معماران نسبت به مقوله معماری صنعتی دنبال نمی کنند در حالیکه نیاز روز افزون کشور به احداث و توسعه فضاهای تولیدی و صنعتی و تعدد و تنوع و ارتقاء سطح صنایع و ورود روزانه فناوری های جدید پیشرفته و حتی ناشناخته به عرصه زندگی عمومی و همچنین پاسخ به نیازهای ملّی و تأمین آن در کلیه زمینه ها به هر حال معماران را روزی بر سر راه موضوعی صنعتی قرار داده و اجباراً به تفکر و جستجو وادار خواهد نمود.

مصالحی نظیر شیشه ، کاشی ، تیر آهن و سیمان را همه می شناسیم و روزانه در مورد مصرف آنها تصمیم گیری می کنیم ، آیا فکر کرده ایم که همزمان چند معمار در زمینه طراحی کارخانه های تولید اینگونه مصالح و دهها فرآورده دیگر فعال هستند.

روزنامه ، لاستیک، بیسکویت ، پارچه ، سیگار ، مواد سوختی ، لوازم خانگی ، خود رو ، هواپیما ، گوشت ، شکر ، کاغذ، داروهای گوناگون و صدها محصول دیگر را که روزانه مصرف می کنیم قطعاً در کارخانه ها و سایتهای صنعتی تولید شده اند که همکاران معمامر ما در خلق کالبد و فضای تولید هر یک بر اساس نیازها و تعاریف خاص صنعتی آنها نقش داشته و دارند.

ممکن است در وهله اول تصور شود که بعنوان مثال یک کارخانه عبارت از سوله ایست که در زمین محصوری قرار گرفته و به تناسب یک یا چند ساختمان دیگر نیز در حول و حوش آن قرار دارند. این تصوری بسیار غیر حرفه ای و ناشیانه از یک کارخانه است . واحدهای صنعتی چه کوچک و چه بزرگ در واقع مجموعه هایی زنده و پویا هستند که غالباً نبض حرکت آنها در تمامی شبانه روز ضربان دارد و کارکنان آنها با هر نوع طبقه و گرایش اجتماعی عضو خانواده آن صنعت هستند و نسبت به خوب و بد خانه دوم خود یعنی سایت صنعتی ، دلبسته و نگرانند.

سایت های صنعتی هر یک در واقع محله ها  یا حتی شهرهایی مستقل هستند که شاغلین در آنها تحت مدیریتی واحد و در محدوده ای تعریف شده وظایف تعیین شده یک شهروند وابسته به آن مجموعه را بر عهده دارند.

همانگونه که مشاغل تعریف شده در یک سایت صنعتی از تنوع برخوردارند فضاهای تشکیل دهنده یک مجموعه صنعتی نیز از تنوع بسیار بهره مندند.
بخش عمده پرسنل به تعداد شیفت های کاری مستقیماً با موضوع صنعت یا تولید مربوط هستند نظیر کارگران و کارکنان بخش های تولیدی و فنی ، آزمایشگاه ، تحقیقات ، انبارها ، نیروگاه ، تعمیرگاه و غیره ، همزمان تعداد زیاد دیگری نیز مرتبط با صنعت لیکن از حرفه های عمومی برخوردارند نظیر کارکنان اداری و مالی ، نگهبانی ، باغبانی ، آشپز ، پزشک ، ترابری و غیره ، ثمره تلاش این گروه عظیم همان محصولاتی است که ما روزانه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم از آنها استفاده می کنیم.

برای ایجاد یک واحد صنعتی کوچک یا بزرگ گروه سرمایه گذار اعم از دولتی یا بخش خصوصی براساس نیازها ، سیاستهای کلی، بازاریابی ، اهداف استراتژیک ، استفاده از استعدادهای منطقه ای اعم از نیروی انسانی یا مواد اولیه  یا بازار مصرف و بسیاری پارامترهای مؤثر دیگر لزوم احداث واحد را توجیه و تبیین نموده و طراحی را قبل یا بعد از تدارک امکانات اولیه نظیر تأمین سرمایه و زمین ، مجوز ، امکانات اعتباری و ماشین آلات به گروه طراح و در رأس آنها به معماران می سپارند.

بعضاً حتی معماران از ابتداء در انتخاب زمین و تعیین موقعیت و حدود آن ، تحلیل عوامل مؤثر در طرح و تکامل تصمیمات گروه کارفرما نیز نقش دارند.

قطعاً اگر مسئولیت معمار بدرستی به او واگذار نشود یا معمار نقش خود را در گروه کاری مربوطه و در زمان مقتضی ایفا نکند، حتی در صورت الگو برداری سرمایه گذار از نمونه خارجی ، طرح دچار ناهنجاری های عدیده ای خواهد شد زیرا مسئولیت معمار علاوه بر تأمین و ایجاد فضاها و پاسخگویی به نیازهای صنعتی ، انطباق طرح با شرایط اجتماعی ، اقلیمی و ویژگی های منطقه ای ، شناخت صنعت ، طراحی و جانمایی مناسب اجزاء ، شبکه های دسترسی داخلی و باراندازها ، سهولت انتقال مواد اولیه و محصول ، جابجایی پرسنل و ایجاد آسایش و رفاه نسبی در محیط کار ایشان ، استفاده از نور بهداشتی ، تأمین ایمنی و حفظ منافع اقتصادی سرمایه گذار با پیشنهاد مصالح و کاربری های مناسب ، تأمین فضاها و مسیرهای تأسیساتی و ده ها مورد دیگر و نهایتاً انسجام بخشیدن به کلیت مجموعه و تناسب حجمی ساختمان های متعدد و گوناگون و کنترل چشم اندازها ، فضا سازی و ارتقاء روحیه پرسنل را نیز در بر می گیرد.

به سبب نیاز کشور به صنایع و کارخانجات پیشرفته و مدرن و غنی بودن سرزمین ها از لحاظ منابع اولیه خداداد، ناگزیر حرکت بخش طراحی بویژه معماری بعنوان آغاز کننده طرحها به سمت صنعت اجتناب ناپذیر خواهد بود علیهذا هرگونه سرمایه گذاری بیشتر حول تربیت معماران صنعتی و اهمیت دادن به نقش آنان قطعاً بیهوده نبوده بلکه کشور را در آینده از پشتوانه محکمی در حیطه یکی از نیازهای حتمی آن برخوردار خواهد ساخت.

یک مجموعه صنعتی بزرگ یا متوسط علاوه بر فضاهای صرف صنعتی نظیر سالن تولید و بخش های پشتیبانی آن ، دارای اجزاء دیگری از سایر گرایشهای معماری نظیر ساختمان اداری ، آزمایشگاه ، واحدهای تحقیقاتی ، تأسیسات ورزشی ، درمانگاه ، آموزشگاه حرفه ای ، رستوران و غذا خوری ، مهمانسرا ، مسجد ، منازل مسکونی کارکنان و غیره می باشد که ترکیبی از این ساختمان ها با کاربری های متنوع به علاوه سالن تولید و فضاهای جنبی آن مجموعه واحد صنعتی را تشکیل می دهند و وظیفه معمار صنعتی طراحی منسجم ، مرتبط و هماهنگ این اجزاء در یک کلیت منطقی و یکپارچه با کارکردی مشترک و منظم و حساب شده است.

با توجه به تعدد کاربری های تشکیل دهنده یک واحد صنعتی ، معمار طراح پروژه از یک سو باید در حد لازم با طراحی سایر گرایش های متعارف معماری نیز آشنایی داشته و از سوی دیگر بصورت مداوم و نزدیک از همفکری و یاری دیگر تخصص های فنی و تأسیساتی و مشاوران صنعتی نیز بهره گرفته متقابلاً به نظرات و خواست آنان نیز پاسخ گوید.

علیرغم تنوع بیشمار صنایع موجود و تحول و تکامل هر روزه آنها و در دسترس قرار گرفتن صنایع جدید ، طراحی مجموعه های صنعتی در برخی اصول کلی مشترک بوده لیکن به اقتضاء ویژگی هر صنعت ، پروژه نیز از گوناگونی و تفاوت محسوسی برخوردار می گردد. بعنوان مثال طراحی یک کارخانه تولید داروهای گیاهی یا داروهای دامی و نهایتاً کارخانه تولید مواد اولیه دارویی با سایر کارخانجات تولیدی و حتی با یکدیگر کاملاً متفاوتند و این در حالی است که ما هنوز از دستیابی به دانش فنی داروهای پیشرفته استراتژیک محروم هستیم.

ساختمان های اداری ، رفاهی و جنبی کارخانجات نیز متأثـر از نـوع صنعت و هماهنگ با آن در غالب پروژه ها با تعاریف متفاوت بایستی پیش بینی گردند. بدیهی است عوامل اقلیمی ، ابعاد و شیب و سمت جغرافیایی زمین ، نوع و سمت دسترسی اصلی ، تعاریف مربوط به توسعه آتی ، انتخاب مصالح و پوشش های مناسب ، درجه و کلاس فضاها ، جزئیات ویژه ساختمانی ، تأمین شبکه های تأسیساتی و نهایتاً زمان بندی ، سیاست ها و بودجه طرح نیز در طراحی نقش تعیین کننده خواهند داشت.

وظیفه معمار صنعتی بسیار فراتر از طراحی نقشه سایت و چند ساختمان با کاربریهای گوناگون است لیکن رعایت کلیات پیش گفته ، شناخت و آنها ، بازدید مجموعه های صنعتی موجود در داخل و خارج و تحلیل مقایسه آنها در جزء و کل و همچنین طراحی متناسب با ویژگی هر صنعت و فضاهای مرتبط با آن و تسری این نکات در کل مجموعه و کنترل و ایجاد نسبتهای متعادل بصری تا حدود زیادی زمینه را برای دستیابی به طرحی مطلوب فراهم خواهد نمود.

این نوشتار فقط به مثابه ایستادن در آستانه موضوع و نظر کردن به عرصه ای وسیع و بی انتهاست و هدف از آن ارائه برخی آگاهیهای کلی در زمینه معماری صنعتی و نقش حساس معماران صنعتی بوده است. تبیین نحوه طراحی یک پروژه صنعتی حتی در حد بضاعت نگارنده و پرداختن به هر یک از  اجزاء درونی آن اعم از اجزاء اصلی نظیر سایت و سالن تولید تا اجزاء خرد نظیر کارت زنی و رختکن و به تفکیک صنایع مختلف نیازمند پیگیری مطلب در مقالاتی دیگر خواهد بود.

موضوعات مرتبط : معماری صنعتی    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید