Error parsing XSLT file: \xslt\ammiBreadCrumb.xslt تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :1755

معماری مدرن از ۱۹۰۰

  • نویسنده : ویلیام جی. آر. کرتیس
  • ترجمه : مرتضی گودرزی
  • ناشر : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)
  • سال نشر : چاپ اول ۱۳۸۲- چاپ چهارم ۱۳۹۳

سرفصل  مطالب

  • بخش اول : بنیاد های معماری مدرن
  • بخش دوم : تبلور معماری مدرن میان دو جنگ جهانی
  • بخش سوم : تحول و گسترش معماری مدرن پس از سال ۱۹۴۰
  • جمع بندی : نوگرایی، سنت و اعتبار
  • ضمیمه : جستجو به دنبال اصل معماری دنیای معاصر

دیباچه کتاب

معماری مدرن در کمتر از یک سده‌ی گذشته ظهور یافت با توانمندی‌های انقلاب صنعتی را با نگرشی آرمانی نسبت به جامعه منطبق سازد. در حالی که معماری مدرن شکاف‌های جدی را در گذشته پدید آورده بود. در عین حال با شیوه‌های نو محال بازاندیشی در مورد اصول اساسی معماری را فراهم آورد. پژواک‌های این تحول عمده دقیقاً در گستره‌ی عالم محسوس بود. گویی به آغاز یک سنت نزدیک‌تریم تا پایان آن حتی واکنش‌های اخیر در برابر معماری مدرن نیز برای تبیین فکری خویش بر مخالفان خود اتکا داشتند، به محض آن که قالب‌هایی ارائه می‌شد، به صورت گسترش یافته‌هایی پدیدار می‌گشت که در آستانه‌ی این قرن تحقق سافته بود اینک به نظر می‌رسد زمان مناسبی است تا در این مورد تأمل کنیم و درباره‌ی نوع این سنت نو بیندیشیم. این هدف در کتاب حاضر با بررسی دقیق معماری هشتاد سال گذشته تشریح می‌شود.

از دیدگاه من، تمرکز بر ساختمان‌هایی با ویژگی بصری و فکری عالی اشکالی ندارد؛ هر سنت از توالی این اصول متعالی شکل می‌گیرد که یافته‌های خود را به پیروان کم مایه‌تر منتقل می‌کند. من بر مقوله‌ی زبان معماری تأکید نموده و کوشیده‌ام نشان دهم چگونه شخصیت‌های برجسته‌ی تخیل‌گرا مضامین ژرف‌تر زمان خود را در قالب‌های نمادین ابراز داشته‌اند. من در این اندیشه بودم که زدودن اسطوره‌ها و ارائه تصویر پیچیده‌ی معماری مدرن در نهایت سهولت و صداقت امری پسندیده است. تا آنجا که من می‌دانم نظریاتی که در اینجا ارائه شده است به هیچ «مکتب» ویژه‌ای تعلق ندارد. من همان سؤالات تاریخی بنیادی را مطرح کرده‌ام؛ «چه چیز، چرا و چطور؟»

با آن که هدف این کتاب اثبات یک عقیده مستحکم تاریخی و متقاعد کردن خواننده در به گزینی یک سبک بر سبک دیگر نیست، دیدگاه خاصی در آن عرصضه می‌شود و دارای خط مشی خاصی است. در سرتاسر این کتاب شیوه‌هایی که در آنها احتمالاً به اندیشه‌ها، قالب داده می‌شود. و تأثیرات ضروری و اساسی میان ابتکار شخصی و قراردادهای رسمی‌ای که به دلیل سبک دوره و سنت ارائه شده بود، بررسی شده است. در این مطالعات اعتبار و اصالت در حیطه‌ی یک اسلوب شخصی در نظر گرفته شده و قالب، کارکرد، ساختار و مضمون هنری با التزام قطعی و ویژگی اجتناب ناپذیری با هم پیوند یافته است از اتکا بر نهضت‌های مربوط به این تحقی پرمایه با رویکرد یکنواخت آن نسبت به ساختمان‌های مجزا و معماران خاص، خودداری شده است. در مقابل، حیطۀ بررسی سبک‌ها به نحو دقیقی در هر فصل نسبت به فصل دیگر متفاوت است؛ گاه نگرشی ریز‌بینانه و شخصی مطرح می‌شود و گاه دیدگاهی مفصل و گسترده؛ چه آن که سنت هیچ‌گاه توسعه‌ای یکنواخت وطولی باانگیزش و شدت ثابت نبوده است. سنت تجلیات عمق شخصی را با تقلیدهای ناپویا از اصول و جلوه‌های جذاب سبک در هم می‌آمیزد، دیدگاه‌های جهانی و منطقه‌ای را در الگوهای تثبیت شده مشخصی تفکر قالبی در کنار هم قرار می‌دهد و اصول و پیش‌افکندهای گذشته را با اسلوب و مقاصد نو مرتبط می‌سازد؛ بنابراین برای پی بردن به ساختار درونی پیچیده‌ی یک سنت، آشنایی با رویکردها وشیوه‌های نظری متعدد ضروری است؛ و زا آنجا که اندیشه‌ی غالب، نیروی انتزاع معماری برای پیوند سطوح مختلف مضمون است، بررسی دقیق چند ساختمان مجزا ضرورت دارد.

اندیشه نگارش کتاب حاضر در اواخر دهه 1970 به ذهنم رسید و مطالب آن در اوایل سال‌های 1980 و 1981 ضمن مسافرت‌های طولانی به نگارش درآمد پاره‌هایی از دست‌نویس بخش سوم کتاب در استرالیا بر اثر واژگون شدن قایق در رودخانه‌ هاکس‌بری (Hawkesbury) تقریباً از بین رفت و هنگامی که اقبال تمام از انهدام شهر بیروت گریختم در حال نگارش فصل چهادهم بودم. گردش عجیب تقدیر چنان بود که در اندیشه‌ی من ویلای ساوی لوکوربوزیه (Savoye Le Corbuirs Villa) با نهیب توپ‌خانه‌ها همراه گردد و ویلای مایریای آلتو (Aaltos Villa Mairea) همواره رایحه‌ی شکوفای سرزمین کنت (Kent) را به یاد آورد. منظور از خاطر نشان نمودن این سرگردانی‌ها، تأکید بر آن است که کتاب حاضر بیرون از محدوده‌های تنگ خانه‌های سبک‌وار معماری عصر ما به رشته‌ی تحریر در آمده است. من در این کتاب کوشیدم‌ام تا ویژگی ساختمان دلپسند را عرضه کنم، خصوصیات ماندگار را تفحص نمایم و دیدگاه تاریخی دیرینه را حفظ کنم و نشان دهم که معماری مدرن در بخش‌های دور افتاده‌ی دنیایی که به سرعت در حال تغییر و تحول است چه مفهومی دارد.

تاریخ تکاپویی اجتماعی است؛ بدین دلیل که فعالیت کنونی فرد به اخذ نمونه‌های گذشته مقید می‌شود، و یادشت‌های کتاب‌شناختی در پایانا کتاب حاضر، در واقع، برای ارج نهادن به پژوهش‌های محققانه است. به علاوه من بیش از آنها مرهون اندیشه‌های دیگری نیز بوده‌ام که ذکری از آنها به میان نیامده است. از مارک ریچی (Mark Ritchie) در انتشارات فیدن به دلیل معرفی من و نظریاتم به شرکتی که افتخار همکاری با آن را یافتم، سپاسگزارم و از تمامی کارکنان آن که کار را پیش بردند قدردانی می‌کنم. از جمیزا آکرمن (James Ackerman) برای مطالعه آخرین پیش‌نویش و ارائه پیشنهادی ارزنده و نیز از کرن‌ هار در (Karen Harder) که با جدیت نوشتار بد خط مرا به نسخه‌ی حروفچینی شده ظریفی تبدیل کرد. متشکرم سرانجام از همسرم کاترین تشکر می‌کنم که با آرامش و ملایمت وضعیت روحی آشفته‌ی مرا که مقتضی نوشتن کتابی حجیم در زمانی کوتا بود، تحمل نمود و این اثر را به او پیش‌کش می‌نمایم با اندیشه‌ای از لوکوربوزیه که تثبیت یک طرح رهاورد اندیشه‌هاست.

مطالب مرتبط : مقدمه کتاب در کتابخانه معماری و هنر

ویلیام کرتیس
یوستون، ماساچوست، 1981

 

 

 



نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید