تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :1700

چکیده ای در مورد هنر آرایش منظر و محیط

محیط:

کلمه محیط به طور عام مشخص کننده یک محدوده تعریف شده جغرافیائی و یا سرزمین و یا اقلیمی می باشد .
کلمه محیط به دو حالت عام و خاص بیان می شود محیط میتواند بسته و یا باز باشد و یا به تعریف دیگر به محیط مشخص  ( محدوده بسته ) و محیط نا مشخص ( محدوده باز ) تقسیم میگردد که میتوان محیط طبیعت را محدوده محیط باز و محیط شهری و یا هرمحیط زندگی را محیط بسته نام برد

جاده های خارج از شهرها دارای دو منظر در دو طرف هستند که نشان از طبیعت ( بشر و یا طبیعت  ) است که این آرایش توسط خداوند انجام گردیده و انسان در میان آن طبیعت راه احداث نموده است .

در شهرها بر خلاف جاده ها که در طبیعت جاده احداث می کنیم ابتدا خیابان ها و گذرها احداث و سپس آرامش محیطی را پیاده میکنم به عبارت دیگراز دخالت انسان در طبیعت دگرگونی پیش میاید که این دگرگونی اگر با پیاده کردن  یک و برخی ازهنرها همراه باشد موجب پدید یک آرایش محیطی میباشد و همانگونه که ذکر شد آرایش محیطی در سه زمینه آرایش شبکه های ارتباطی و آرایش ساختمانهای احداثی و در نهایت زیباسازی و مبلمان شهری میباشد .

محیط های ذکرشده برای ما آشنا هستند  محیط ها را با یکدیگر می سنجیم و برای هریک  جداگانه ارزش گذاری می کنیم . 
ارزش گذاری بر اساس وضعیت فیزیکی و کالبدی ( درونی و بیرونی ) و طبیعت در آن و حرکت و زندگی تعیین می شود .
زمانیکه ازمحیط ویاشهرخودصحبت میکنیم ملاحظات و عملکردها و زندگی درآن مشخص می گردد .   

خانه یک محیط است .
محله یک محیط بزرگ تر است
و بالاخره شهر یک محیط بسیار بزرک است
درنهایت کشور  محیط ملی هر ملتی است .

کوچه ها و خیابان ها و میدان ها  تشکیل دهنده شریان های محدوده شهری و سکونتی بوده و بناهای و تاسیسات اطراف آن تشکیل دهنده کالبد فیزیکی آن کوی و محله و یا شهر می باشد کالبدی که دارای پارامترهای چهارم و پنجم  شهری باشد .
محیطی زیبا محیطی قابل قبول است که برای ساکنان آن محدوده قابل لمس و تمجید باشد .  

ساختمانها در شهرها دارای طول و عرض و ارتفاع  یعنی سه بعد میباشند و زمانی این سه بعد دارای ارزش است که در آن بعد چهارم  (حرکت  ) و بعد پنجم  ( زندگی ) جاری باشد.
( بنظرنگارنده شهردارای پنج بعد میباشد که سه بعد هندسی و بعد چهارم حرکت و بعد پنجم زندگی است  ).

آرایش منظر و محیط

بناهای احداثی در یک محدوده دارای دارای حجم و فرم و ارتفاع و مصالح مصرفی متفاوت و آن بناها حاصل کار هنرمندان و معماران و شهر سازان است .

هر یک از این گروه برای آن منطقه هنرآفرینی می کنند که نتیجه آن چیدمان فضائی و هندسی آن منطقه می گردد .

این چیدمان ها هرچند با هنرنمائی هنرمندان روبرو است ولیکن  برخی اوقات به دلیل چیدمان  نا مناسب  و یا نا همگون و یا غیر ملموس دیده می شود و در یک قاب و منظر آرایش شده محیطی به نظر نمی رسد وهمگونی و نظم و آرایش منظر در آن دیده نمی شود زیرا هریک آن گروه ها با هنرآفرینی خود اثری مجزا خلق می کنند که این آثار در کنار هم برخی اوقات همگونی و تجانس ندارد .

 تکرار هر بی نظمی خود نظمی است ولیکن در نهایت باعث نا متجانس شدن پیکره و کالبد با  زندگی می شود یا به عبارت دیگر هر بی نظمی حجمی و بصری در صورت تکرار به یک اثر منظر تبدیل می شود که شاید این اثر دارای ارزش هنری باشد و شاید خیر  .

مسئله همنشینی بناها با یکدیگر در یک راسته و یا خیابان منظر بصری آن محدوده را مشخص می کند  از این منظر یک محله و یا محدوده می تواند جاذب در زمینه های مختلف باشد .

احداث بنا با حجمی غیر مانوس و معماری پست مدرن در کنار ساختمان دیگر کلاسیک و امثالهم موجب آشفتگی منظر آن راسته و یا منطقه می شود .

زمانی که در یک محیط هنر آفرینی ها می شود و آن محیط به یک آرامش بصری محیطی برسد راه آوردی بسیار مهم برای ساکنین آن محیط و  سایر مناطق دیگر باشد .

 آرایش محیط بااعمال هنرهای معماری شهرسازی و هنرهای تجسمی است و هنر آرایش محیط درون شهری بنام مبلمان و زیباسازی شهری نامیده میشود  .

جنگلهاودریاهازیبا هستند اگر هنرمند فقط بخواهد دریا و یا جنگل را در محدوده و محیطی عینا" پیاده کند  به نظر می رسد که پس رفت هنری است الهام گرفتن از طبیعت و بکارگیری آن در محیط مبتواند محیطی دل انگیز فراهم کند

در معماری بیونیک ازخلاقیت ها و طبیعت و موجودات الهام گرفته شده و از آن موهبت ها استفاده و خلق اثر می کند ..

پارک ها تقلیدی از طبیعت هستند وسعی میگردد که دران محدوده آرامش محیطی و هنری ایجاد شود .

بنابراین به نظر نگارنده آرایش منظر چه در راسته های شهری و با محدوده ها و مناطق نیاز به هنرهای معماری و تجسمی دارد . هنری که بتواند دیده و نظررا در آن منظر پیاده کند .

چیدمان فضاها ( ساختمانها ) کنارهم آرایش نیست بلکه ترکیب حجمی وعملکرد و نظم و ایده و ترکیب نهائی آنها آرایش محیطی است.

انسان ها از دید و منظر لذت می برند . انسان ها از آسمان آبی لذت واز طبیعت لذت می برند و این لذایذ شناخته شده برای انسان خمیر مایه برای هنر آفرینی است .

سخن دل نگارنده   :

 نگارنده سعی نمود چکیده ای در مورد هنرآرایش محیط و زندگی را بیان ذکر نمایدوشاید در این چکیده از شرح مطالب مهم سخن گفته نشده باشد .

این مقاله بمنظوریادی ازپیشکسوتان وهنرمندانی که زنده هستندویادربین ما نیستند وبا خون دل خوردن توانسته اند انجام این رسالت (هنرآرایش محیط و مبلمان و زیباسازی منطقه ای و شهری ) را پیاده کنند به رشته تحریر درآمده است .و ما میراث بانان آن هنرمندان هستیم و با درایت و هنر خود بجلو ببریم  باید آن پرچم به اهتزاز درآمده را رفیع تر را حفظ کنیم   .

به روان پاک هنرمندان پیش کسوت درود میفرستیم وبر دست سایر عزیزان هنرمند بوسه میزنیم .

 

بیژن علی آبادی

موضوعات مرتبط : هنر محیطی    
عضو مرتبط : بیژن علی آبادی  


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید