تاریخ آخرین ویرایش : دوشنبه،19-4-1396
تعداد بازدید :873

کودکان و میراث‌ فرهنگی

امضای تفاهمنامه توسعه همکاری‌های مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث‌فرهنگی با هدف ایجاد آگاهی در افراد از سنین کودکی در زمینه ارزش‌های فرهنگی تمدن‌ساز و از طریق ایجاد باور در فرد به داشتن یک هویت فرهنگی سرآمد، به نوبه خود منجر به سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه در کشور می‌شود. کودکان به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه کشورها در انتقال متون و مفاهیم بین‌نسلی در هر جامعه‌ای شناخته می‌شوند و همه دولت‌ها برای حفظ و انتقال متون فرهنگی خود بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در امر آموزش به این  گروه اختصاص می‌دهند. در توضیح این رویکرد روانشناسان رشد و کارشناسان آموزش معتقدند اگر در جریان زندگی هر فرد و در طی فرایند جامعه‌پذیری، مفاهیم به او آموزش داده شود زمینه درونی شدن آن در وجود او طی دوران‌های بعدی حیات بیشتر شده و از این طریق تداوم می‌یابد. در هر بخشی از امور اجرایی کشور در روند توسعه، اگر بخواهیم کار اساسی انجام دهیم باید به سراغ آموزش و پرورش برویم و از آنجا کار را شروع کنیم. اگر بتوانیم از سنین کودکی بچه‌ها را با ارزش‌ها و میراث‌فرهنگی خود آشنا سازیم مطمئناً در سال‌های آینده نیاز نداریم برای حفظ و حراست از این اماکن تاریخی دنبال قوانین برویم و اگر این نسل به این باور برسد که دارای یک هویت فرهنگی سرآمد و تمدن‌ساز بوده است، می‌توانیم فرآیند توسعه کشورمان را با سرعت بیشتر دنبال کنیم. سازمان ملل متحد پس از شکل‌گیری کنوانسیون حمایت از میراث‌فرهنگی و طبیعی جهان و با توجه به اینکه ویرانی یا انهدام هر قسمت از میراث‌فرهنگی و طبیعی موجب فقر شدید میراث همه ملل جهان می‌شود، بر لزوم آموزش همه اقشار جامعه به ویژه کودکان تاکید کرده است تا جامعه بین‌المللی در آینده بتواند در مقابل وسعت و وخامت خطراتی که این اموال را تهدید می‌کند، شرکت جوید و این مهم تنها از طریق بذل کمک جمعی در امر حمایت از میراث‌فرهنگی و طبیعی دارای ارزش جهانی استثنایی، محقق می‌شود. حمایت از میراث در سطح ملی غالباً به‌دلیل کثرت وسایل مورد نیاز و کمبود منابع اقتصادی، علمی و فنی در کشور، کافی نیست. از سوی دیگر، در کنار تاثیری که حفظ مناطق طبیعی و چشم‌اندازها و نیز محوطه‌های تاریخی شکوهمند برای حال و آینده‌ مردم جهان دارد، میراث‌فرهنگی و طبیعی دارای مزایای استثنایی دیگری نیز هستند. بنا‌های تاریخی کشورها و توجه به امر گردشگری علاوه بر درآمدزایی برای دولت‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، در تکوین لایه‌های اصلی هویت افرد نقش اساسی را ایفا می‌کنند. اینکه افراد بدانند در چه محیطی زندگی می‌کنند و کشورشان به لحاظ تاریخی دارای چه پیشینه‌ای بوده است می‌تواند از طریق توجه به هویت و اصل و نسب هر فرد باعث افزایش سطح اعتماد به نفس در او شود. از سوی دیگر، بحث درآمدزایی این مکان‌ها با اتخاذ سیاست‌های صحیح دولت‌ها برای استفاده، حفظ و در مواردی مرمت آنها منجر به افزایش درآمد ملی، ایجاد اشتغال و پیشرفت بسیار در مسیر توسعه می‌شود کما اینکه، در بسیاری از کشورها نظیر ترکیه، پاکستان، اندونزی و... در پنجاه سال گذشته شاهد سرعت چشمگیر روند توسعه یافتگی از طریق توجه ویژه به امر گردشگری بوده‌ایم و گفته می‌شود بخش اصلی بودجه دولت در کشورهای مذکور از این طریق  حاصل می‌شود.  برای نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از میراث‌فرهنگی و طبیعی نیاز به تدوین کتاب آموزشی مخصوص با همکاری سازمان‌هایی چون آموزش و پرورش، محیط زیست و میراث‌فرهنگی است. هدف ارائه این دروس در دوره ابتدایی باید معرفی میراث‌فرهنگی،  بیان ارزش و اهمیت آنها و نحوه حفاظت و نگهداری آنها باشد. از این طریق می‌توان با هزینه‌ای کم نتیجه‌ای بسیار مطلوب را در آینده درو کرد. حتی از آنجایی که ویژگی‌های طبیعی و تاریخی هر منطقه از ایران متفاوت با دیگر مناطق است و هر قوم فرهنگ متفاوت با دیگر اقوام دارد، هر منطقه با توجه به شرایط طبیعی، فرهنگی، جغرافیایی، آموزشی و اجتماعی باید محتوای لازم برای آموزش آن را برای دانش‌آموزان فراهم کند. کودک زمانی که با فرهنگ و تاریخ منطقه خود آشنا شود و لزوم حفاظت از آن را بیاموزد به‌طور یقین در بزرگسالی به فرهنگ و تاریخ دیگر مناطق نیز احترام خواهد گذاشت. 

محیط طباطبایی - کارشناس میراث‌فرهنگی
به نقل از روزنامه آرمان
موضوعات مرتبط : میراث فرهنگی    


نظرات:

برای ارسال نظر جدید ابتدا باید وارد سایت شوید