اخبار و مقالات مربوط به میراث مشترک

معلمان لهستانی دارالفنونمعلمان لهستانی دارالفنون

زمانی‌که از دارالفنون به‌عنوان نهادی موثر در شکل‌گیری دوران مدرن تاریخ این سرزمین سخن می‌گوییم نباید مواردی را از نظر دور کنیم.

 
خیال عثمانی‌ها رنگ ایرانی داردخیال عثمانی‌ها رنگ ایرانی دارد


آیا زندگی هر فرد منحصر به خود اوست؟ گفته می‌شود حتی پیش‌پا افتاده‌ترین اتفاقات زندگی بازتاب نظام اجتماعی و فرهنگی ما هستند و نظام‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورهای متفاوت، تفاوتهایی دارند که در بستر فرهنگی خاصی اتفاق می‌افتند.

 
خلعت‌های شاهانهخلعت‌های شاهانه

گروه تاریخ و اقتصاد: هانری رونه دالمانی، سیاحی فرانسوی (۱۸۶۳- ۱۹۵۰) بود که به علت علاقه فراوانش به اشیای عتیقه، مسافرت‌های زیادی به کشورهای مشرق زمین انجام داد. وی در سال ۱۸۹۸ م از شهرهای سمرقند، بخارا، خیوه و عشق‌آباد بازدید کرد. او در این سفر آثار هنری از جمله قالی، منسوجات زربافت و اشیای فلزی قدیمی را جمع آوری کرد و با خود به فرانسه برد.

 
جشن چهارشنبه سوری در سفرنامه هانرى رونه دالمانى جشن چهارشنبه سوری در سفرنامه هانرى رونه دالمانى

گروه تاریخ و اقتصاد: روز چهارشنبه قبل از عید نوروز را چهارشنبه‌سوري یا چهارشنبه آخر سال می‌گویند. در شب قبل از این‌روز جشن می‌گیرند و از روي آتش می‌پرند و بازیگران با لباس‌هاي مضحک عجیب‌وغریب و ماسک‌هاي خنده‌آوري که به‌صورت می‌زنند می‌آ‌یند و به‌انواع مختلف وسایل سرگرمی جوانان و کودکان را در بازارها و محلات شهر فراهم می‌سازند.

 
هرمزان و تاسیس دیوان در میان اعرابهرمزان و تاسیس دیوان در میان اعراب

نجم‌الدین گیلانی- علی‌اکبر کجباف

هرمزان در تاریخ ایران، با چهره سرداری دلیر و سرافراز و آشتی‌ناپذیر جلوه می‌کند که در دفاع از خود و قلمرو تحت فرمانروایی خود از هیچ کوششی فروگذار نکرده و در برابر ناکامی‌های پی درپی در مقابل اعراب، به آسانی ناامید نشده و تا آخرین حد امکان از پای ننشسته است. برای دفاع از سرزمین‌هایی که به وی سپرده شده بود، بسیار کوشید و در مقابل اعراب به سختی ایستادگی کرد؛ به‌طوری که بنا به گفته منابع، هشتاد نبرد را در شوشتر در مقابل اعراب سامان داد(طبری، 1362، ج1897:5؛ ابن‌اثیر، 1472:1383) و این غیر از سامان دادن نبرد تیری و مناذر، جنگ اهواز و جنگ رامهرمز بود.

 
نوروز در جهاننوروز در جهان

نوروز جشنی بسیار کهن در آسیای غربی بوده که در جهان ایرانی و به تعبیری ایران فرهنگی با علاقه تمام برگزار می‌شده است. امروزه افزون بر ایران کنونی، در بیشتر کشورهای خاورمیانه، خراسان بزرگ (آسیای میانه)، قفقاز، شبه‌قاره هند و بالکان آن را جشن می‌گیرند. در سال ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل با گذراندن قطعنامه‌ای نوروز را به خاطر بزرگداشت آن توسط بیش از ۳۰۰ میلیون تن در بیش از ۱۱ کشور جهان به رسمیت شناخت. این جشن امروزه یکی از جشن‌های بنیادین آسیا شناخته می‌شود.

 
بیمار، خسته ، هشتادبیمار، خسته ، هشتاد

در نظام آموزش عالی چین فارسی را جزو «زبان‌های خاص» تلقی می‌کنند. زبان‌های خاص یعنی زبان‌هایی که در چین و البته در جهان کاربرد زیادی ندارند و آموزش آنها هم فقط در حدی است که پاسخگوی نیازهای سیاسی و اقتصادی جامعة چین باشد. کرسی ادبیات فارسی یکی از قدیم‌‌ترین کرسی‌های دانشکده زبان‌های شرقی دانشگاه پکن است؛ با یان حال، هر چهار سال یک‌بار فقط هشت دانشجو برای دورة کارشناسی و هر ساله از یک تا حداکثر چهارتن را برای ادامة تحصیل در دورة کارشناسی ارشد می‌پذیرد. بهترین دانش آموختگان این دوره‌ها معمولا جذب وزارت امور خارجه چین یا رادیو و تلویزیون پکن می‌شوند؛‌ معدودی از آنها به عنوان معلم زبان فارسی به استخدام دانشگاه‌ها در می‌آیند و دیگران هم دربخش‌های تجاری و صنعتی به عنوان مترجم به کار گرفته می‌شوند.

 
 ۲۱ مارس روز جهاني نوروز ۲۱ مارس روز جهاني نوروز

سال ۸۸ جشن ملي نوروز توسط يونسكو ثبت جهاني شد. نوروز ميراث معنوي ما ايرانيان محسوب مي‌شود اما ارديبهشت امسال مديركل ثبت آثار و حفظ و احياي ميراث معنوي و طبيعي كشور از جهاني شدن پرونده فرامليتي نوروز ۱۲ كشور با مديريت ايران در يونسكو خبر داد.

 
موج ابریشم و بوی خوش ادویه در کاروانسراهاموج ابریشم و بوی خوش ادویه در کاروانسراها

گزارش اولیویه از تجارت خارجی ایران در دوران قاجار - اولیویه، سیاح فرانسوی در سفرنامه مهم خود گزارشی از کالا‌ها و ادویه‌ای که از ایران به خارج صادر می‌شده به دست داده است که خواندنی است. در اینجا بخش‌هایی از این سفرنامه را می‌آوریم.

 
فرار رعایا از مالیات فرار رعایا از مالیات

بحران و نابسامانی اقتصادی در دوران گیخاتو - اوضاع مالی و اقتصادی دستگاه حکومتی در زمان سلطنت کوتاه‌مدت گیخاتو( ۶۹۰-۶۹۴ ه.ق )، دچار بحران و نابسامانی بود. این نارسایی تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار داشت. گیخاتو فردی بخشنده بود و در این راه اسراف‌کاری می‌کرد. وی نه‌تنها ثروتی به خزانه اضافه نکرد؛ بلکه باعث خالی شدن آن هم می‌شد، به‌طوری که اگر یک ایلچی از ولایات دور و نزدیک می‌آمد، چیزی برای هدیه دادن به او یافت نمی‌شد.