اخبار و مقالات مربوط به هم اندیشی

مسجد نماد جامعه مسلمانانمسجد نماد جامعه مسلمانان

جای یو مکانی برای سجود از سر بندگی، مکانی برای گزاردن سجده انسان و محل خشوع و خاکساری او در برابر رب و خالق هستی، و سبب پیدایی آن هم همان میثاقی است که در روز الست از ارواح آنان بنابر اراده و خواست باریتعالی ستانده شد، آن میثاق و پیمانی که شادمانی را در عالم کون و مکان رقم زد و تا ابد بیابید و این البته در رسای همان پرسشی است که عالم را از غریو نشاط نیز لبریز نمود و میثاق ازلی عبودیت و تمکین فرزندان آدم ابوالبشر گردید.

 
برگزاري سمينار آسيب‌شناسي و مرمت بناهاي تاريخيبرگزاري سمينار آسيب‌شناسي و مرمت بناهاي تاريخي

موج - شناخت وضعيت موجود، انطباق با استانداردهاي بين‌المللي، حفظ اسناد، ناکارآمدي نگرش موزه‌اي به بناهاي تاريخي شهرها و فشار سرمايه و بازار در تخصيص منابع مورد نياز براي حفظ ابنيه از نقاط قوت و ضعفي است که در نشست آسيب‌شناسي و مرمت بناهاي تاريخي به بحث گذاشته مي‌شود.

 
اکسپو میلان - 2015 نشست دوماکسپو میلان - 2015 نشست دوم

یکصد و شصت و نهمین گفتمان هنر و معماری - اکسپو میلان - 2015، نشست دوم، به روایت جاسم غضبانپور : شهر میلان در ایتالیا، اولین بار در 28 آوریل 1906، میزبانی نمایشگاه بین المللی را با دویست غرفه، برعهده گرفت. موفقیت ها و تجارب این شهر در برگزاری نمایشگاه های بزرگ و جهانی، یکی از دلایل انتخاب دوباره این شهر، پس از گذشت یک قرن به عنوان میزبان است.

 
 دکتر باور: برنامه‌­ریزی در کشور نداریم دکتر باور: برنامه‌­ریزی در کشور نداریم

یکصد و شصت‌وپنجمین گفتمان هنر و معماری از سوی انجمن مفاخر ایران برگزار شد. این نشست به موضوع آب اختصاص داشت. به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، دکتر سیروس باور طراح و عضو انجمن مفاخر معماری ایران در این نشست گفت:

دوستی مثال می‌­زد که یک خانم خانه‌­دار هرچقدر هم گردگیری کند تا کوچه خاکی است تاثیری نخواهد نداشت. مسئله همین است. اصل داستان این است که مدیریت کشور است خراب است. ما فقط تشخیص می­‌دهیم و تجویز لازم است، برنامه‌­ریزی نداریم. تجربه من خیلی کوچک است اما چند مثال می‌­آورم.

 
آسیب شناسی و مرمت بناهای تاریخیآسیب شناسی و مرمت بناهای تاریخی

یکصد و شصت و هشتمین گفتمان هنر و معماری - ضرورت تدوین معیارهای مدون و چارچوب های از پیش تعیین شده که بتواند فعالیت های حفاظت، مرمت و توانبخشی اماکن تاریخی را در مسیر درست هدایت کرده و از اتلاف منابع، اعمال سلیقه های بی قاعده و بالاخره، ایجاد آسیب های جبران ناپذیر ممانعت کند، یکی از مهمترین اهداف اسناد و منشورهای مختلف بین المللی است.

 
پیش درآمدی بر هم اندیشی شهر ایمنپیش درآمدی بر هم اندیشی شهر ایمن

یکصد و شصت و هفتمین گفتمان هنر و معماری : شهر ایمن ، برگرفته از ایمنی ، بهداشت و محیط زیست سالم برای شهروندان است ، هر یک از این موارد دارای ساختار حرفه ای برای پایدار سازی شرایط زندگی در یک شهر است ، از این رو ضرورت دارد، برای همگام شدن با توسعه شهری ، سه اصل مزبور نیز رشد یافته و بر اساس چشم انداز شهر ایمن و با در نظر گرفتن محدودیت ها ، مقدوریت ها و چالش ها ، نسبت به فضاسازی وطراحی در برنامه های زمانبندی شده اقدام کرد .

 
آپادانا؛ نقطه عطفی در معماری جهانآپادانا؛ نقطه عطفی در معماری جهان

یکصد و شصت و چهارمین گفتمان هنر و معماری توسط انجمن مفاخر معماری چهارشنبه سوم تیرماه در تالار فرخی یزدی باغ‌موزه قصر برگزار شد .
به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در این نشست که به رمزگشایی چگونگی تدارکات فنی و ساخت بنای آپادانا اختصاص داشت، شهرناز جودت ؛کارشناس ارشد پژوهش هنر، فرخ باور معمار و مدرس دانشگاه ، فاضل گنجی و مهرداد عزیزخانی به معرفی هنر هخامنشیان در ساخت آپادانا پرداختند .

 
آپادانا؛ نقطه عطفی در معماری جهانآپادانا؛ نقطه عطفی در معماری جهان

یکصد و شصت و چهارمین گفتمان هنر و معماری توسط انجمن مفاخر معماری چهارشنبه سوم تیرماه در تالار فرخی یزدی باغ‌موزه قصر برگزار شد .
به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در این نشست که به رمزگشایی چگونگی تدارکات فنی و ساخت بنای آپادانا اختصاص داشت، شهرناز جودت ؛کارشناس ارشد پژوهش هنر، فرخ باور معمار و مدرس دانشگاه ، فاضل گنجی و مهرداد عزیزخانی به معرفی هنر هخامنشیان در ساخت آپادانا پرداختند .

 
همسایه ی آسمان (با کوچ روان بختیاری)همسایه ی آسمان (با کوچ روان بختیاری)

یکصد و شصت و ششمین گفتمان هنر و معماری
مجموعه ایل بختیاری همراه با سنن و شیوه های خاص زندگی ، به تنهایی یکی از جاذبه های بی نظیر استان چهار محال و بختیاری است . زندگی ایلی با الگوی سکونت و آداب و رسوم ویژه ، همواره مورد توجه گردشگران ، دانشجویان و دانش پژوهان علوم اجتماعی و انسانی بوده است . اگر چه در دهه های اخیر ، گروه های کثیر ایل بختیاری ، نیز همانند سایر ایلات و عشایر ایران ، یکجا نشین شده اند ، اما هنوز هم بخشی از ایل ، کوچ رو و متحرک است .