اخبار و مقالات مربوط به هم اندیشی

گزارش چهل‌وسوم «جمع‌بندی نشستِ هفتم»گزارش چهل‌وسوم «جمع‌بندی نشستِ هفتم»

نخستین نشست «یکصد معمار،‌یکصد انتخاب»‌ در سال 1395 خورشیدی، که هفتمین نشست از کلِ برنامه است، روز 22 اردیبهشت‌ماه از ساعت 16 تا 30/18 در سالن آمفی‌تئاتر موزه هنرهای دینی امام علی‌(ع) برگزار شد.

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب -نشست هفتمیکصد معمار، یکصد انتخاب -نشست هفتم

یکصد و نود و نهمین
در اردیبهشتِ سالِ جدید، هفتمین نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب» برگزار می‌شود. تا کنون، 54 اثر برتر معماری معاصر ایران معرفی شده‌اند و در این نشست با آثار برتر دیگری آشنا خواهیم‌شد.

 
الگوریتم معماریالگوریتم معماری

یکصد و نود و هشتمین گفتمان هنر و معماری - الگوریتم معماری، با نگاهی به طراحی فرایندی در آثار شاخص معماری معاصر جهان و معماری ایرانی اسلامی -
طراحی و به صورت خاص طراحی معماری فرایندی چند بعدی، پویا ، چند سامانه ای و زنده است. از آنجا كه زاده انسان مولد و کمال طلب است در جستجوي خلاقيت است و از آنجا كه براي ساخته شدن نياز به فناوري دارد مرتبط با دانش و در جستجوي نوآوري‌هاي علمي.

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب نشست ششمیکصد معمار، یکصد انتخاب نشست ششم

یکصد و نود و هفتمین گفتمان هنر و معماری - با برگزاری نشست ششم «یکصد معمار, یکصد انتخاب»، از نیمه راه پر تلاشِ معرفی آثار برتر معماری معاصر ایران عبور می‌کنیم. تا کنون، 47 اثر برتر معماری ایران معرفی شده‌اند. هرچه پیش‌تر می‌رویم، ذخایر و نفایس دیگری از داشته‌های معماری معاصر ایران معرفی می‌شوند.

 
معماری بایونیک، معماری طبیعتمعماری بایونیک، معماری طبیعت

یکصد و نود و ششمین گفتمان هنر و معماری : ساختمان متشکل از سازه ای با فضای مشخص است که بشر را از شرایط سخت و آسیب های محیطی حفظ می کند و شرایط آسایش را برایشان فراهم می کنند. ساختمان ها از زمانی که تنها یک پناهگاه محض و سازه ای ابتدایی بودند تا امروز که دارای ویژگی های خاصی هستند، نخستین هدفشان بالا بردن آسایش و کیفیت زندگی بوده است...

 
شهر، جامعه و دیوارنگاره هاشهر، جامعه و دیوارنگاره ها

یکصد و نود و پنجمین گفتمان هنر و معماری - هر چیزی در شهر جای خودش را دارد. خانه ها، مغازه ها، اتوبان ها و ...
دیوارها نیز در شهر جایگاه خاص خودشان را پیدا کرده اند، دیوار به هویت مستقل خودش، هیچگاه فقط یک دیوار نیست، بلکه جزئی از یک ساختمان یا بنا محسوب می شود و وقتی که این جزء وابسته، خود را در معرض انظار عموم قرار می دهد، کارکرد دیگر خودش را نیز نمایان می سازد؛

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب - گزارش نشست پنجمیکصد معمار، یکصد انتخاب - گزارش نشست پنجم

با برگزاری پنجمین نشست «یکصدمعمار، یکصد انتخاب»، موضوع آثار برتر معماری معاصر ایران که توسط معماران معرفی شدند، به 47 اثر رسید. به این ترتیب بیش از پنج نشست دیگر باید در انتظار بود تا یکصد اثر برتر معماری معاصر ایران برجسته و شناخته شوند. هرچند هرگز، این حکم وجود ندارد که آثار برتر معماری امروز ما همین یکصد اثر هستند یا خواهند بود، با این حال، یکصد اصر هم کار چندان ساده ای نیست و هرچه به نشست های آخر می رسیم، دایره انتخاب برای معماران تنگ تر می شود. همین، کنجکاوی و هیجان مخاطبین را بالا می برد و در هر نشست در انتظار آشنایی با اثر یا آثاری هستند که تا آن موقع نمی شناختند....

 
مروری بر هنرهای تجسمی ایران -  مستندهای حمید سهیلی مظفرمروری بر هنرهای تجسمی ایران - مستندهای حمید سهیلی مظفر

یکصد و نود و چهارمینگفتمان هنر و معماری - پیام هنرهای تجسمی ایران، پیامی عام و در عین حال فاخر است. حاصل مهارت کاردانی و رنج و مشقت هنرمندانی است که عمیقا و از صمیم قلب، هنر را به نشانه تعالی و تقرب به ذات حقیقت برمی گزینند و عملشان، درست در همان راستای اعتقادشان حرکت می کند.

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب - نشست پنجمیکصد معمار، یکصد انتخاب - نشست پنجم

یکصد و نود و سومین گفتمان هنر و معماری - نشست پنجم، نیمه راه برنامه یکصد معمار، یکصد انتخاب است. در چهار نشست نخست این برنامه، 39 اثر ایرانی معاصر به‌عنوان نمونه‌های برتر معماری معاصر ایران (در کنار گفتگو‌ها و برنامه‌های جنبی دیگر) معرفی شد. در نشست چهارم، آثار معرفی‌شده هم به نسبت سه نشستِ قبلی، تازگی و حساسیت بیشتری داشتند. اساساً، هرچه پیش‌تر می‌رویم، دایره انتخاب آثار محدودتر، و در مقابل، هیجان انتخاب، بیشتر می‌شود و به‌همین سبب، هر نشست این برنامه، نسبت به نشست قبلی، تازه های بیشتری به ارمغان می‌آورد.