اخبار و مقالات مربوط به هم اندیشی

فراخوان هم اندیشی دانشجویی انجمن مفاخر معماری ایرانفراخوان هم اندیشی دانشجویی انجمن مفاخر معماری ایران

انجمن مفاخر معماری ایران در راستای برگزاری هم اندیشی در حوزه های معماری-شهرسازی-طراحی منظر، در اقدامی نو قصد دارد تا با همکاری دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری (در رشته های معماری - شهرسازی و رشته های مرتبط) با برگزاری پانل های گفتگو و بررسی نسبت به معرفی و تجزیه و تحلیل پروژه های دوران معاصر اقدام نماید.

 
محاط در محیطمحاط در محیط

یکصد و هشتاد و هفتمین گفتمان هنر و معماری
انسان محاط در محیط است. محیطی که خود آن را می سازد و پیوسته تغییر می دهد. اما همان طور که انسان محیط را شکل می دهد، محیط نیز انسان را شکل می دهد. روان و رفتار آدمی متأثر از محیط است. کمتر از یک قرن است که در دانش روان شناسی محیطی تأثیرات متقابل انسان و محیط مطالعه می شود و نتایج قابل استفاده در طراحی و تصمیم گیری برای محیط زندگی ارائه می کند؛ اما کمتر از سوی طراحان مورد توجه قرار می گیرد.

 
نسل چهارم اسناد توسعه و چالش هانسل چهارم اسناد توسعه و چالش ها

یکصد و هشتاد و ششمین گفتمان هنر و معماری - تا آستانه دوره معاصر، تحول دراز آهنگ شهر ایرانی، دیرینه و دست آوردهایی با هویت و خلاقانه داشت. در این دست آوردها، "پایداری"، با کیفیتی متعالی نهفته بود که تبلور نمودها و بازتاب های آن را همچنان در کهن شهرهای بازمانده، شاهد هستیم.

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب  نشست سوم   یکصد معمار، یکصد انتخاب نشست سوم

یکصد و هشتاد و پنجمین گفتمان هنر و معماری - نتایج دو نشست اول و دوم در مهر ماه و آبان ماه 1394 ، پیرامون معرفی معماری معاصر ایران، امیدوارکننده است. نظرنامه‌هایی که توسط مخاطبین نشست‌ها پر شده، از یک سو نشان‌دهنده اشتیاق فراوان مخاطبان به آشنایی بیشتر با آثار برتر معماری معاصر ایران بوده و از سوی دیگر پختگی مقبول در خرد جمعی حرفه را بیان می دارد.

 
هم اندیشی معماری مدارس برگزار شدهم اندیشی معماری مدارس برگزار شد

اکونیوز: جمعی از فعالان و متخصصان بخش صنعت ساختمان کشور طی نشستی، معماری مدارس و فناوری های نوین ساخت را مورد ارزیابی قرار دادند

 
میرفندرسکی و اصفهان - به بهانه روز گفتمان هنر و معماریمیرفندرسکی و اصفهان - به بهانه روز گفتمان هنر و معماری

یکصد و هشتاد و چهارمین گفتمان هنر و معماری-چهل سال آموزش آکادمیک معماری در ایران که از سال 1319 آغاز شد، به دلیل نداشتن جایگاه علمی و فلسفی متناسب با فرهنگ ایرانی و تقابل در مبانی فکری، نتوانست در تندباد جریانات اجتماعی هم دوام بیاورد و سیستم آموزشی حاکم، که سال ها قبل در اروپا منسوخ شده بود (با وجود داشتن مدافعانی چند) از اواسط دهه چهل دچار اضمحلال شد.

 
2000 و پانزده - مروری بر فعالیت های فرهنگی2000 و پانزده - مروری بر فعالیت های فرهنگی

یکصد و هشتاد و سومین گفتمان هنر و معماری : انجمن مفاخر معماری ایران در اسفندماه 1382 رسماً شروع به کار نمود. پیش از این، از بهار 1380 و در پی انتخاب هیئت امناء، فعالیت های انجمن در ساختمانی در خیابان سهروردی تهران آغاز شده بود. مجوز فعالیت از سازمان میراث فرهنگی گرفته شد تا موسسه بتواند در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرانتفاعی تحت شماره 16392 به ثبت برسد.

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب نشست دومیکصد معمار، یکصد انتخاب نشست دوم

یکصد و هشتاد و دومین گفتمان هنر و معماری - بازتاب نشست اول "یکصد معمار، یکصد انتخاب" نشان داد، نگاه مصداقی به مبانی نظری معماری امروز ایران، تا چه اندازه، تبدیل به نیاز آموزشی و پژوهشی شده است. بدین ترتیب، ادامه هدفمند این پروژه می تواند در روشن تر شدن راه آینده کمکی موثر باشد. نشست اول گویای این واقعیت نیز بود که عطش و اشتیاق نسل جوان (به دانستن و آموختن بیشتر) را در جائی می بایست پاسخ داد...

 

یکصد و هشتاد و یکمین گفتمان هنر و معماری : دنیا، همیشه برای همه خوب و با شرایط عادی شروع نمی شود. تا به یاد داریم، بوده اند کودکانی که از زمانی که چشم به دنیا گشوده اند و به خودشان آمده اند، چیزی را گمشده داشته اند: "دست پدری که پشتوانه شان باشد و دغدغه مادری که بدرقه راهشان". پدیده کودکان خیابانی یا بچه های خیابان که از آن به عنوان تراژدی شهر یاد می شود، از جمله معضلات و آسیب های اجتماعی است که شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ در جوامع معاصر و در حال توسعه، با آن دست به گریبان هستند.

 
یکصد معمار، یکصد انتخاب نشست اولیکصد معمار، یکصد انتخاب نشست اول

نشست اول: 22 مهر 1394 خورشیدی - باغ‌موزه قصر
یازده اثر معماری معاصر ایران، در نشست اول «یکصد معمار، یکصد انتخاب»، از سوی سخن‌رانان به‌عنوانِ نمونه‌هایی شاخص و برجسته معرفی شد. در این نشست، از حضار هم خواسته‌ شده‌بود نظر خود را درباره هریک از آثار معرفی شده در نشست در فرم مشترکی که در اختیارشان گذاشته‌شده‌بود، اعلام کنند و امتیاز دهند. هرچند تعداد فرم‌های پرشده‌ای که به مدیریت پروژه برگردانده‌شد، حدود یک سوم تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در نشست بود، با این حال، همین تعداد پاسخ‌ها هم نکات زیادی در بر دارند که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌است.