لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

دومین «جایزه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی دکتر منوچهر مزینی» برگزار و به هفت ناشر و ۳۲ اثر برگزیده در حوزه شهرسازی و معماری جایزه اهدا شد. در این مراسم، حسین ذبیحی، پژوهشگر شهرسازی و معماری گفت: مزینی از استادان برجسته ای بود که آثار بسیاری برجای گذاشت و همچنان این کتاب ها به عنوان منبع درسی استفاده می شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم دومین «جایزه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی دکتر منوچهر مزینی» چهارشنبه (۴ اردیبهشت) همزمان با ۲۴ آوریل، روز جهانی کتاب با حضور استادان، پژوهشگران، نویسندگان، مولفان، مترجمان و علاقمندان به این حوزه در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار شد.

در آغاز این مراسم حسین ذبیحی، پژوهشگر حوزه شهرسازی و معماری با ارایه زندگینامه ای از زنده یاد منوچهر مزینی گفت: کتاب ها و مقاله های بسیاری در حوزه های معماری و شهرسازی از مزینی به یادگار مانده است. وی همچنین بنیانگذار گروه دکترای شهرسازی و معماری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است؛ مانی که کتابخانه وی اکنون در آن جا نگهداری می شود.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کتاب هایی مانند «از زمان و معماری»، «مدیریت شهری و روستایی در ایران»، «ساختار مدیریت شهری در ایران»، «شهر در ورای دو بُعد»، «مطالعه کالبد شهر تهران از نظر بصری و زیبایی شناسی» و «مطالعه فرادوبُعدی بزرگراه رسالت تهران» از منابع اصلی تدریس در دانشگاه های ایران در این حوزه ها به شمار می روند.

این پژوهشگر شهرسازی و معماری بیان کرد: کتاب «تاریخ و هنر معماری شهر تهران» از آثار مزینی، هم اکنون زیر چاپ رفته است. وی ترجمه ها و مقاله های بسیاری نیز داشت که می توان به ترجمه کتاب «فضا، زمان و معماری» نوشته «زیگفرید گیدیون» و «سیمای شهر» اثر «کوین لینچ» ااشاره کرد. مزینی نظریه ای ارایه کرده بود که کامل کننده نظریه لینچ به شمار می رفت.

سپس شهلا اعزازی، جامعه شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت روز جهانی کتاب درباره کتاب و کتابخوانی در ایران سخن گفت. وی اظهار کرد: در سال های اخیر آمارهای متفاوتی از سرانه کتابخوانی ایرانیان اعلام شده است که متاسفانه هیچ کدام قابل استناد نیستند. آمارگیری به آن چه سنجش می شود بستگی دارد.

این مترجم و پژوهشگر با اشاره به آمار موجود در وبگاه همشهری آنلاین، گفت: از سال ۹۰، عنوان کتاب ها از ۳۵ هزار به ۶۰ هزار افزایش پیدا کرده است. این تعداد کتاب سه هزار ناشر تهرانی و شهرستانی منتشر می کنند که بیش از ۴۰ درصد از کتاب ها چاپ نخست و ۵۶ درصد تجدید چاپ به شمار می روند.

اعزازی ادامه داد: ۲۰ درصد از کتاب ها (نزدیک به هفت هزار عنوان) در حوزه دین و پس از آن کتاب های  ادبیات به ویژه رمان های عامه پسند در درجه بعدی قرار دارند. حوزه علوم اجتماعی با دوهزار عنوان کتاب منتشر شده و پس از آن کتاب های گروه هنر با یک هزار و ۱۳ عنوان بیشترین درصد انتشارهای کتاب را به خود اختصاص داده اند. همچنین کتاب های عامه پسند روانشناسی و مانند آن نیز از پرفروش ترین کتاب ها به شمار می روند. در این آمار، رشد نویسنده های زن، پنج برابر نویسندگان مرد بوده است و خوانندگان کتاب های عامه پسند را نیز ساکنان شهرهای کوچک، پادگان ها، خوابگاه های دانشجویان و دختران جوان تشکیل می دهند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: هزینه های بالا، ممیزی، کتابسازی، در دسترس نبود برخی منابع، نبودن محتوای مناسب و مفید در کتاب ها، همچنین پایین بودن سرانه مطالعه را باید از مسایلی دانست که انتشار و مطالعه کتاب در ایران را دشوار کرده است.

وی در پایان با اشاره به نکته های مثبت وضعیت کتاب در جامعه بیان کرد: حضور زنان در عرصه نویسندگی و ایجاد شیوه ای جدید در نوشتن درباره زندگی خانوادگی از مسایل مهم جامعه نشر به شمار می رود. از سوی دیگر جامعه به موضوع های مهم به ویژه در حوزه های علوم اجتماعی روی آورده است، همچنین عمده ترین کتاب ها به تاریخ شفاهی دوران قاجار اختصاص دارد که این نشان از نگاهی جدید به تاریخ از درون جامعه است. باید امیدوار بود که با بهبود روند پیشرفت های فناوری و استفاده از فضای مجازی در انتشار کتاب ها و مقاله ها، روند مطالعه و سرانه آن در ایران روز به روز افزایش یابد.

اسماعیل جنتی، نویسنده، شاعر و مجری مراسم «جایزه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی دکتر منوچهر مزینی» نیز گفت: کتاب های ترجمه این روزها از تالیف پیشی گرفتند و بیشتر منتشر می شوند و کتاب های تخصصی را نیز تنها برخی ناشران به چاپ می رسانند.

وی افزود: برای بهبود وضعیت سرانه مطالعه در کشور باید از کودکان و مدارس شروع کرد. حتی باید درسی با عنوان کتابخوانی در مدرسه ها ایجاد شود تا کودکان به مطالعه تشویق شوند. چنین افرادی معتاد به مطالعه می شوند و آگاهی در جامعه بالا خواهد رفت.

سید علیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران، سخنران بعدی مراسم بود، وی ضمن اعلام آماری از کتاب های ارسالی به دبیرخانه این جایزه گفت: ۱۶۲ اثر به دبیرخانه فرستاده شد که در این مرحله ۷۴ اثر انتخاب و به مرحله بعدی راه یافتند.

از این میان ۳۲ اثر تالیف و ترجمه در حوزه ها و گرایش های معماری و شهرسازی برگزیده و از سوی هیات داوران شایسته لوح ویژه، لوح افتخار، لوح برتر، تندیس سیمین و زرین شدند. همچنین هفت نهاد ناشر نیز لوح سپاس دریافت کردند.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران – ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی