لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به نام خدا

دویست و هفتاد و نهمین گفتمان هنر و معماری

روستای باستانی و تاریخی گَوَرت در ۵ کیلومتری اصفهان و در امتداد جاده اصفهان به نائین قرار گرفته است. هسته اولیه تشکیل روستا، محلی بوده که امروزه به نام ده کهنه (گَوَرت) مشهور و معروف است. این ده هم اکنون در خارج از مناطق مسکونی و همچنین خارج از باغات، در میان اراضی و املاک کشاورزی و همچنین در میان چند کبوترخانه قرار دارد. گَوَرت با داشتن ۱۸۰۰ خانوار دارای جمعیتی بالغ بر ۶۰۰۰ نفر است و مذهب مردم شیعه دوازده امامی است، از لحاظ قومیتی و نژادی دارای تاریخچه و اصالتی است که همه خانواده ها به “محمد بدیع” سر سلسله شش فامیل اصلی گورت می رسند. محمد بدیع در دوره شاه سلطان حسین صفوی می زیسته و از فرماندهان و مدافعان پایتخت صفوی بوده است.

در این روستا، آثار تاریخی و باستانی مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: گَوَرات دژ جنوبی. گَوَرات دژ شمالی . قلعه و برج . مسجد جنب قلعه . عمارت عبداله . مسجد خاله مولود . حسینیه زین العابدین . غریب خانه . چنار شیرعلی . ایوان محمد طالب . نقاره خانه . شهر زیرزمینی . قبرستان شیر سنگی . ۵ قصبه قنات . قصر بانوی عظمی . چهار طاقی . آسیاب نخل . عمارت محمد جعفر . عمارت سید میرزا . تکیه . دژ دستکند . ۲۰ لوله به جای مانده از ۳۰ لوله کبوترخانه مربوط به دوره صفوی .

امامزاده “میرعماد” که به کوشش نوادگانش با طرحی جدید ساخته شده نیز از ساختمان های دوران معاصر است.

در دویست و هفتاد و نهمین گفتمان هنر و معماری که به روستای تاریخی گَوَرت اختصاص دارد، آقایان مجید بدیعی (باستانشناس) و ابوالحسن میرعمادی (معمار و شهرساز) سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است.

زمان: چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵