لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

معاون میراث‌ فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از پایان مرمت ایوان مسجد جامع این استان تا آبان ماه سال جاری خبر داد.

احمد ترابی افزود: مرمت ایوان ضلع جنوب غربی مسجد جامع که مربوط به دوران قاجاریه است، از سال ۸۸ آغاز شده و تا دو ماه دیگر به پایان خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه تخریب این بنا از ناحیه رسمی بندی‌ها، طاق و تویزه‌ها است، اظهار داشت: تویزه‌ها طاق‌هایی به شکل هفتی، پنجی یا هلالی هستند که بین دو پایه قرار دارند. ترابی اظهار داشت: تویزه‌های این بنا به مرور زمان دچار فرسایش شده و نیاز به مرمت داشتند.

معاون میراث‌ فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اضافه کرد: وقفه‌های اجباری در مرمت این بنا به دلیل شرایط نامساعد جوی بوده است. ترابی با بیان اینکه احیا بنا به دلیل وسیع بودن محدوده و ظرافت بافت محدوده مرمت شده، طولانی شده است، گفت: مسجد جامع همدان به شماره ۱۷۳۳ در ۲۶ خردادماه ۱۳۷۵ به ثبت ملی سیده است.

وی گفت: این مسجد در سال ۱۲۵۳ هجری مقارن با حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و دارای سه در ورودی، سه ایوان، شش مناره، دو شبستان قدیم و جدید، حیاط و گنبد بزرگ آجری است.

شاسا – ۳۰ شهریور ۹۰