لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

زلزله اخیر در ژاپن، یکی از بزرگ ترین زمین لرزه های تاریخ بشر بود که با قدرت ۸.۹ ریشتر به وقوع پیوست.
به گزارش خبرنگار معماری نیوز، روز چهارشنبه، تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران، طبق روال هر هفته میزبان پیشکسوتان، پژوهشگران و دانشجویان معماری بود.

موضوع این جلسه بررسی زلزله ژاپن و رفتارشناسی مردم در هنگام زلزله و بعد از زلزله بود. زلزله اخیر در ژاپن، یکی از بزرگ ترین زمین لرزه های تاریخ بشر بود که با قدرت ۸.۹ ریشتر به وقوع پیوست. نکته قابل توجه در این رویداد، هم زمانی آن با پدیده سونامی بود، ولیکن تلفات این رویداد بزرگ در مقایسه با شدت و بزرگای آن، بسیار ناچیز بود. در این جلسه حاضرین به نکاتی اشاره کردند که در ادامه به اختصار تقدیم خوانندگان می شود.

مدیریت منابع انسانی در در ژاپن خیلی بالاست و به جرأت میتوان گفت که تنها کشوری است که در این زمینه قوی است.
ایالات متحده آمریکا اگر در اقتصاد دچار مشکل شود، سریعا شروع به اخراج نیروهای کار می کند. برای مثال میتوان به اقدام این کشور در مورد کارکنان کمپانی بزرگ جنرال موتورز اشاره کرد، ولیکن در ژاپن هیچوقت چنین اقدامی انجام نمی شود و علاوه بر آنکه مدیران دولتی و خصوصی، نیروها را حفظ می کنند، خود افراد نیز حاضر می شوند که با دستمزد پایین کار کنند.
یکی از بزرگان می گوید: اگر برنج بکارید، یکسال می توانید برداشت کنید. اگر درخت بکارید، چندسال میتوانید برداشت کنید و اگر انسان بکارید، دیگر مقدار ندارد و ژاپنی ها به این اصل بسیار توجه می کنند.
بعد از زلزله اخیر ژاپن، یکی از بزرگراه های اصلی کشور به کلی آسیب دید. نکته قابل توجه اینجاست که شرکتی که این بزرگراه را احداث کرده بود، تضمین داد که ظرف ۲۰ روز بزرگراه را کاملا تعمیر کند و دقیقا این کار را انجام داد.
به علت وقوع زلزله، تمامی چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها قطع شده بود ولی با این وجود، هیچ تصادفی رخ نداد ومردم خودشان هدایت وکنترل عبور وسایل نقلیه را بر عهده گرفتند.
مردم کشور ژاپن از نظر فرهنگی آگاهی بسیار زیادی نسبت به زلزله دارند و فرهنگ سازی مقابله با زلزله از دوران دبستان آغاز می شود و دقیقا تمام موارد رویارویی با زلزله آموزش داده می شود و تقریبا تمامی افراد توجیه هستند و در موقع وقوع این رخداد عظیم، بسیار سریع اقدام می کنند.

منتشر شده توسط سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز در تاریخ ۱۳۹۰ جمعه ۶ خرداد