لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به دنبال ایجاد کمپین «حفاظت از باغ‌ها و درختان تهران» صدوهفتادمین گفتمان هنر و معماری، انجمن مفاخر معماری ایران روز گذشته «چهارشنبه ۲۸ مرداد» وضعیت باغ‌های تهران را مورد بررسی قرار داد؛ در این جلسه مباحث مختلفی درباره علت نابودی باغ‌ها و احداث آسمان‌خراش‌هایی که هر روز با تخریب فضای سبز در یک نقطه از تهران سربرمی آورند، صحبت شد.

به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا، احمد مسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران، در این نشست با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن حق حیات برای انسان، گیاهان، کوه، دشت و افراد گفت: بنا به اقوال ایرانیان، نخستین انسان ایرانی کیومرث است و نسبت کیومرث نیز با گیاه «ریواس» تعریف می‌شود، یعنی نخستین شهریار ایرانی یک عقبه و ریشه دارد. ریشه ما نیز از نظر ایرانی، اسلامی‌بودن به دفاع از حقوق‌مان باز می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش نگرش سودازده در تهران را بر مبنای پول دانست و گفت: متاسفانه همه چیز را به پای پول فدا می‌کنند آنقدر برج می‌سازند که همین برج سازان، منتظر یک روز تعطیل می‌شوند تا بتوانند از شهر فرار کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تهرانگردی‌هایی که روزهای جمعه برگزار می‌کند، اشاره کرد و گفت: مالکان یک باغ در منطقه به دلیل کمبود آب، روش‌های مختلفی برای آبیاری ارائه کرده‌ و از آن‌ها استفاده می‌کنند، اگر در همه محله‌ها ادبیات تعلق محله را عوض کنیم این نوع اتفاقات بهترین راهکار برای نجات فضای سبز در محله‌های مختلف تهران است.

وی ادامه داد: ما در ساختار فعالیت‌هایمان باید کاری کنیم که این مسوولیت‌ها را برعهده ساکنان محله و شهروندان بگذاریم. صمیمانه می‌توان مطرح کرد، نظر خواست و سیاست‌گذاری‌های محله‌ای را در سطح شهر بسط داد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مصطفی میرسلیم، مشاور رئیس جمهور در امور تحقیقات، و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم هاشمی هاشمی رفسنجانی نخست با طرح این پرسش‌ها که شهر را برای چه می‌خواهیم؟ برای تردد خودروها؟ کسب درآمد؟ بسازوبفروش؟ تبلیغ؟ یا ابزارهای سیاسی؟ گفت: من همیشه مدافع این هستم که شهر در خدمت انسان است، انسانی که از طبیعت جدا می‌شود، یعنی چیزی از او کم می‌شود این در افکارش آثاری را به جای می‌گذارد. ناهنجاری‌هایی که به تدریج شاهد هستیم و متاسفانه تهران الگوی آنها شده است به همین دلیل است که تخریب‌ باغ‌ها افزایش پیدا کرده و فروش تراکم برای کسب درآمد زیاد شده است، در نتیجه شاهد افزایش ناهنجاری‌های زیادی هستیم.

او تاکید کرد: در طول ۱۰ سال تعداد پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی هستند و مسوولان به خاطر بازکردن این پرونده‌ها به خود افتخار می‌کنند زیاد شده است، یعنی از شش میلیون به ۱۵ میلیون پرونده افزایش داشته این یعنی ما ۱۵ میلیون تخلف در سطح شهر داریم و مسوولان به خاطر بررسی به این پرونده‌ها با افتخار صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر ما زندگی سالم را از بین ببریم فقط محیط زیست را تخریب نکرده‌ایم بلکه کرامت انسانی را نیز از بین برده‌ایم. این یک مساله‌ گسترده است که باید به ریشه‌های آن دقت کرد.

همچنین کیانوش سوزنچی،‌ عضو هیات علمی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در یک بررسی اجمالی باغ‌های تهران را از سال ۶۷ تا امروز مورد بررسی قرار داد.

او با اشاره به این‌که تعداد باغات در تهران از ۱۳ هزار به ۵۰ هزار باغ رسیده است، گفت: قبلا ۱۳ هزار باغ مساحت‌های زیادی داشتند، اما امروز مساحت آنها بسیار کم شده است. باغ‌هایی که در محور قنات‌ها قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد‌: به شفافیت می‌گویم باغ‌ها در حال نابودی‌اند. آنها خاک مناسب و آب می‌خواستند. نباید باغ را تخریب و در اراضی آن‌ها خانه بسازیم. تقاطع خیابان ولیعصر و مقدس اردبیلی به دلیل ساخت‌وسازهای زیاد به زودی دیگر امکان حرکت ماشین را ندارد و به نظر می‌رسد باید با هواپیما از آن محدوده عبور کرد.

این عضو انجمن بین‌المللی معماران منظر با بیان این‌که ۶۸ درصد باغ‌های موجود تهران بالای ۵۰ هزار متر هستند، گفت: اگر باغ‌های خُرد باغی بمانند قطعا به دلیل موقعیت قرار‌گیری آنها در سفارتخانه‌ها یا حیاط دستگاه های دولتی است. اگر تهران باغ‌های خود را از دست دهد سیل جاری می‌شود چون هیچ خاکی وجود ندارد.

وی سپس این پرسش را مطرح کرد که چقدر حاضرید برای حفظ و توسعه سلامت شهروندان تهرانی مایه بگذارید؟ افزود: باید به دنبال راهکارهایی باشیم یعنی ارزش واقعی بافت‌ها را تبیین کنیم، قوانین را اصلاح کنیم و به آنها منابع اختصاص دهیم و از هر منابعی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا-مرداد ۱۳۹۴
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی