لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

تاریخ شفاهی دانشگاه یزد

فنون تاریخ شفاهی

به مناسبت هفته تاریخ شفاهی (۲۶ مهر – ۳ آبان)

در خزانه فربه و پر و پیمان متدولوژی مورد استفاده در پژوهش های حوزه تاریخ، مردم شناسی و ادبیات عامیانه، مصاحبه های تاریخ شفاهی نیز یکی از ابزار عرصه تحقیقات است که اطلاعاتی درباره گذشته را از شاهدان عینی و ناظران و حاضران و بازیگران وقایع گذشته، گرد می آورد و بدینوسیله، داده هائی در مورد وقایع، مردم، تصمیمات و فرایندهائی که در اسناد و مدارک مکتوب پیدا نمی شوند یا ثبت نشده اند، گردآوری می شود. مصاحبه های تاریخ شفاهی اساساً متکی به خاطرات است و خاطره نیز یک ابزار ذهنی برای ضبط گذشته در ذهن و حافظه انسان هاست که همواره در برهه زمانی حال و به دست روان انسان شکل می گیرد. با تاریخ شفاهی می توان فهمید که ارزش ها و  اعمال و رفتارهای افراد چگونه وقایع گذشته را شکل داده و گذشته انسان ها و جوامع نیز چگونه ارزش ها و اعمال و رفتارهای امروز انسان ها را شکل می دهند. هر مصاحبه از ارزش واحدی برخوردار است و تجربه منحصر به فردی محسوب می شود، در واقع این هم از جذابیت های تحقیقات میدانی است. بنابراین، هر چند ضرب المثل “کار نیکو کردن از پر کردن است” کلام معتبر و متینی است. با تمرین و تکرار می توان به تجربیات غنی تری در حوزه مصاحبه دست یافت.

دانشگاه یزد اولین دانشگاه جامع کشور می باشد که در سال ۱۳۶۶ تاسیس یافته است. محمد صدوقی و سید روح اله خاتمی تلاش زیادی در پی تاسیس یک مرکز آموزش عالی در شهر یزد می نمودند. سرانجام با پیگیری محمدعلی صدوقی این تلاش ها به ثمر می نشیند. در دی ماه ۶۵ بنا به درخواست حبیب اله بیطرف استاندار وقت، هیاتی از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به یزد اعزام گردید و پس از تاکید آن هیئت به لزوم احداث یک واحد دانشگاهی جامع و متمرکز در یزد، شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد یک مرکز دانشگاهی موافقت کرد و دکتر جلیل شاهی مسئولیت راه اندازی دانشگاه یزد را برعهده گرفت.

در اواخر شهریور ۱۳۶۶ طی مسافرت میرحسین موسوی نخست وزیر وقت با حضور هادی وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت اولین کلنگ این مجتمع عظیم دانشگاهی توسط محمدصدوقی بر روی قطعه زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بر زمین زده شد. در ۱۸ بهمن ۱۳۶۷، دانشگاه یزد با پذیرش ۳۸ دانشجو در رشته عمران به طور رسمی آغاز به کار کرد. این دانشگاه در مهر ۱۳۷۰، دانش سرای عالی یزد (دانشگاه تربیت معلم سابق) را تحت پوشش خود قرار داد و این دو مرکز آموزشی در یکدیگر ادغام شده و تحت عنوان “دانشگاه یزد” در دو پردیس در مجاورت ارتفاعات دخمه زرتشتیان و روستای تقی آباد (سیلو) به فعالیت های علمی و آموزشی خود ادامه دادند.

در دویست و نود و چهارمین گفتمان هنر و معماری که به مناسبت هفته تاریخ شفاهی (۲۶ مهر _۲ آبان) به مباحث مربوط به فنون تاریخ شفاهی اختصاص دارد. از تاریخ شفاهی دانشگاه یزد یاد می شود که در آن آقایان دکتر جلیل اولیاء، دکتر جلیل شاهی، مهندس پرویز طلایی و دکتر عمید مسعودی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل  گفتگو  آقای مهندس علیرضا قهاری هستند.

زمان: چهارشنبه ۲ آبان ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵