لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

لکسینگتون LEXINGTON،‌ ایالت کنتاکی- امروزه ما در عصری زندگی می‌کنیم که در آن اطلاعات به وفور پیدا می‌شود ولی جمع‏آوری و ذخیره این اطلاعات برای نسل‌های آینده به درستی صورت نمی‌گیرد. با این حال،‌ یک طرح ملی در سطح آمریکا به رهبری دوگ بوید Doug Boyd، تاریخ‌نگار شفاهی برجسته و مدیر مرکز تاریخ شفاهی لویی بی نان Louie B. Nunn در کتابخانه‌های دانشگاه کنتاکی University of Kentucky Libraries، در دست اجراست که امیدوار است بتواند این کمبود را از طریق نشر بهترین دوره‌های آموزشی تاریخ شفاهی در عصر دیجیتال با عنوان OHDA جبران کند.

در حال حاضر این دوره‌ها شامل حدود ۷۰ مقاله توسط زبردست‏ترین کارشناسان تاریخ شفاهی در دانشگاه کنتاکی، برنامه‌های ویدئویی با عنوان «تفکر بزرگ» (Thinking Big) و لینک‏هایی به بیش از ۲۰۰ منبع اینترنتی تاریخ شفاهی است. لازم به ذکر است که این مقاله‌ها نحوه جمع‌آوری، حفاظت و نشر تاریخ شفاهی را در بر می‌گیرند. هزینه‌ی این طرح را نیز موسسه خدمات موزه و کتابخانه Museum and Library Services (IMLS) تقبل کرده و میزبانی طرح را سایت ماتریکس Matrix در دانشگاه دولتی میشیگان بر عهده دارد.

مدیریت و ویراستاری بخشی از این طرح بر عهده خود بوید است که در کنار آن پاسخگوی سوالاتیست که در بخش «از دوگ بپرسید»(Ask Doug) سایت مطرح می‌شود. این بخش با توجه به یک سری از سئوالات، بازدیدکنندگان را در ایراد تصمیم برای انتخاب بهترین وسیله دیجیتال ممکن با توجه به نیازهای خاص خود برای انجام طرح‌های تاریخ شفاهی یاری می‌رساند.

سخنرانی چندین تن از صاحب نظران برجسته تاریخ شفاهی و رسانه‌های دیجیتال در مجموعه تصویری «تفکر بزرگ» گرد آوری شده است.

پس از اینکه مرکز نان به عنوان مرکزی پیشتاز در زمینه تفناوری‏های دیجیتال و تاریخ شفاهی در آمریکا مطرح شد، از بوید برای حضور در این طرح دعوت به عمل آمد. در کنار مشغولیت‌های مدیریتی و ویراستاری، بوید ۱۸ مقاله از مقاله‌های سایت را نوشته است. همچنین دو مقاله‌ نیز توسط سارا آبدمیشانی پرایس Sara Abdmishani Price، هماهنگ‏کننده مجموعه مرکز نان، در این مجموعه دیده می‌شود.

در کنار بوید، چندین تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه دولتی میشیگان نیز در پیشبرد این طرح همکاری دارند. این افراد عبارتند از: استیو کوهن Steve Cohen استاد تحقیقات، کرت دوهرست Kurt Dewhurst مدیر مرکز ابتکارات فرهنگی و هنری، براد راکرد Brad Rakerd استاد علوم و اختلالات ارتباطی و دین رهبرگر Dean Rehberger مدیر مرکز ماتریکس.

یکی از کسانی که در این طرح نقش بسیار کلیدی داشته رهبرگر است که استادیار گروه آموزشی مهارت نوشتن، فصاحت و فرهنگ آمریکای این دانشگاه نیز هست. او امیدوار است که این طرح در آینده مبدل به مجموعه‏ای از بهترین فایل‌های ویدئویی برای تاریخ‌نگاران شفاهی شود. این هدف همزمان با این طرح رو به جلو حرکت می‌کند.

خود بوید یک صاحب‏نظر برجسته در زمینه تاریخ شفاهی، آرشیو و فناوری‌های دیجیتال به شمار می‌آید. اخیراً او رهبری یک تیم تحقیقاتی را برعهده داشت که ایجاد، طراحی و اجرای سیستم OHMS را انجام داد. این سیستم منبعی باز و همگام کننده فراداده‌های تاریخ شفاهی و وسیله‏ای ارتباطی است میان کاربرانی که در پی یافتن واژه‏ای در متن پیاده‏شده مصاحبه‌ها و یا فهرست‌ها و زمان دقیق مربوطه در فایل ویدئویی یا صوتی بارگزاری شده در سایت ماتریکس هستند.

در گذشته، بوید مدیر برنامه‌های دیجیتالی دانشگاه کتابخانه‌های آلاباما، مدیر هیئت تاریخ شفاهی کنتاکی، و قبل از این‏ها ضابط ارشد مجموعه تاریخ شفاهی در انجمن تاریخ کنتاکی بوده است.

حمایت مالی طرح OHDA توسط مراکز مختلفی انجام می‌شود مانند IMLS در مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه میشیگان IMLS at MSU Digital Humanities Center ، مرکز زندگی محلی در کتابخانه کنگره American Folklife Center at the Library of Congress، مرکز اسمیتسونیان در میراث فرهنگی و محلی Smithsonian Center for Folklife and Cultural Heritage، انجمن فولکلور آمریکا American Folklore Society، مرکز نان، کتابخانه‌های دانشگاه کنتاکی و انجمن تاریخ شفاهی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح تاریخ شفاهی در عصر دیجیتال میتوانید با دوگ بوید به نشانی اینترنتی Doug.Boyd@uky.edu ارتباط برقرار کنید یا به سایت www.ohda.matrix.msu.edu مراجعه نمایید.

مرکز لویی بی نان تاریخ شفاهی در کتابخانه مرکزی دانشگاه کنتاکی دارای وجهه بین‏المللی به خاطر مجموعه بی‏نظیری از بیش از ۸،۰۰۰ مصاحبه تاریخ شفاهی در موضوعات مختلفی چون آپالاچیا Appalachia، سیاست، سرگذشت کهنه سربازان، و صنایع مهم ایالت کنتاکی مثل اسب داری، ذغال سنگ و مشروبات الکلی است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز به سایت آن به نشانی www.nunncenter.org یا www.uky.edu/libraries/nunncenter مراجعه کنید.

ویتنی هیل Whitney Hale،
تس پریکا Tessa Perica
۱۹ نوامبر ۲۰۱۲
منبع: uknow.uky.edu

ترجمه: عباس حاجی‌هاشمی – به نقل از سایت تاریخ شفاهی ایران