لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رییس هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران گفت: بیست و هشت سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ ولی ما حرف جدیدی در معماری مساجد نداریم.

سیدعلیرضا قهاری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، افزود: شاید نسبت به قبل، ساخت مساجد کم‌تر هم شده و معماری آن نیز دست چندم معماری دوران صفویه و قاجاریه است و چندان تغییر نکرده است.

وی اظهار کرد: انجمن مفاخر معماری ایران ضمن گرامی‌داشت روز جهانی مسجد (۳۰ مردادماه) و با اعلام هفته‌ی معماری مساجد در نظر دارد، دیدگاه مسؤولان، متولیان، اندیشمندان و معماران را درباره‌ی اهمیت معماری مساجد در این برهه از تاریخ کشورمان جلب کند.

او یادآور شد: هر آن‌چه از دوران‌ ما بر جا می‌ماند، حاصل اندیشه، تفکر و دغدغه‌ی فرهیختگان جامعه نسبت به خلاقیت امروز، حفظ ارزش‌ها و تعالی فرهنگ ماست و این چیزی است که در آینده، همگان با آن سنجیده خواهیم شد.

قهاری ادامه داد: فلسفه و تفکر وحدانیت وجود انسان از اهداف نماز است و مسجد نیز محل آن و اگر ما نتوانیم به بنای مسجد کالبد بدهیم و نیاز نزدیک کردن انسان را به خدا در آن برطرف کنیم، فرق معماری و بنای مسجد با یک اداره چیست؟

او با تاکید بر این‌که باید به معماری مساجد اهمیت داد و به سراغ ارزان‌ترین راه‌ها نرفت، تصریح کرد:‌ ما بهای کمی به معماری مساجد می‌دهیم؛ ما به معماری مدرسه‌ها حساسیت نشان می‌دهیم، ولی درباره‌ی ساخت مسجد این حساسیت را نداریم. در حالی که در میان تمام ادیان، مساجد مسلمانان تنها مرکز مذهبی‌اند که در آن کارهای مختلفی از جمله عبادت‌، اجماع مسلمانان و حل و فصل مشکلات انجام می‌شود.

رییس هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران متذکر شد: نظارتی بر ساخت و سبک معماری مساجد صورت نمی‌گیرد و طرح معماری مساجد به تصویب هیچ مجمعی نمی‌رسد و مکان‌یابی نیز در ساختار مسجد مطرح نیست.

او گفت: معمولا زمین‌هایی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته می‌شوند، نامناسب و معمولا وقفی‌اند. همچنین در طرح‌های جامع شهری پیشنهادی برای ساخت مسجد در نظر گرفته نمی‌شود. حال آن‌که یکی از مهم‌ترین اصول شهرهای اسلامی، معماری مسجد آن بوده است.

قهاری تاکید کرد: مکان‌یابی، نخستین چیزی است که برای ساخت مساجد باید در نظر گرفته شود. چگونه است که ما برای ساختمان ۲۰ طبقه، ۲۰ پارکینگ را در نظر می‌گیریم، ولی هنگامی که مسجدی را می‌سازیم، با توجه به ترافیک و شلوغی شهرهای جدید محلی مناسبی برای پارکینگ و دیگر مشکلات آن نداریم؟!

او در ادامه اظهار داشت: منظور ما، معماری باشکوه و حکومتی نیست و ما می‌خواهیم، تغافلی را که در طراحی معماری مساجد رخ داده، به برکت این سال که به نام پیامبر اعظم (ص) مزین شده است و نیز تقارن روز جهانی معماری مساجد با بعثت این بزرگوار که نخستین مسجد اسلام را با دست خود بنا نهادند، یادآور شویم.

قهاری افزود: این افتخار نیست که مساجد قدیمی را به‌عنوان الگو مورد استفاده قرار دهیم، بلکه با استفاده از فلسفه، بینش و دانش معماران، مساجدی به مراتب بهتر از گذشته می‌توانیم بسازیم که وقتی انسان به آن‌ها وارد می‌شود، تحت تاثیر فضای روحانی و ملکوتی آن قرار گیرد.

منبع: سایت ایسنا- یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی