لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

نشست خبری بزرگداشت روز معمار و آغاز هفته‌ی معماری با تاکید بر “توسعه پایدار” امروز با حضور جمعی از اعضای انجمن مفاخر معماری ایران و نمایندگان انجمن انرژی خورشیدی و محیط زیست ایران در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست علیرضا قهاری، رییس هیات مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران با ارایه‌ی گزارشی از برنامه‌های هفته معماری، گفت: از امروز در سراسر کشور برنامه‌هایی با موضوع اصلی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار در تمامی دانشکده‌های معماری ایران اجرا خواهد شد.

وی همچنین از برنامه‌های روز بزرگداشت زنده‌یاد سیدهادی میرمیران، به مراسم اهدای جوایز میرمیران و نمایشگاه کتاب معماری به‌مدت یک هفته در خانه‌ی هنرمندان ایران اشاره کرد. سپس، محمدتقی رضایی حریری، مدرس دانشگاه و دیگر عضو انجمن مفاخر معماری بیانیه‌ی این انجمن را با تمرکز بر موضوع توسعه پایدار خواند.

درا دامه این نشست پروفسور ایرج اعتصام، با بیان اینکه توسعه پایدار در زمینه معماری موضوع وسیع و گسترده‌ای است، گفت: کلمه پایداری در مقابل ناپایداری قرار می‌گیرد که امروزه مورد توجه همه محافل این عرصه است و این ناپایداری تنها محصول دنیای شرق نیست بلکه غرب نیز با این مساله دست به گریبان است.

وی عنوان کرد نباید مدرنیسم و تحولاتی را که در اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ آغاز شد، دلیل این ناپایداری بدانیم، بلکه نحوه نگرش به این نوآوری و مدرنسیم مشکل آفرین است.

اعتصام استفاده از تکنولوژی، مصالح جدید و نحوه بهره‌برداری از آن را علت قطع رابطه با معماری گذشته که انسجامی هم در زمینه معماری و هم شهرسازی داشته است، دانست و اضافه کرد: علت این امر که ما نتوانسته‌ایم با معماری سنتی خود ارتباط مناسبی داشته باشیم اینست که به محتوا و پیام معماری در این دوران توجه نکرده‌ایم و تنها به جسد ساختمان نظر کرده‌ایم؛ اگر به پیام‌های آن توجه کنیم می‌توانیم از ارزش‌های پایدار معماری و شهرسازی در زندگی مدرن امروزی بهره‌برداری کنیم.

محمد منصور فلامکی – مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز به مساله مدیریت در توسعه و پایداری اشاره کرد و افزود: ما در ایران به دلیل داشتن هویت قوی که از گذشته با خود داریم با مقوله‌ی پایداری بیگانه نیستیم و مساله‌ای که اینک باید به آن توجه داشته باشیم مدیریت در معماری شهرها و منطقه‌هایی که به شهرها وابسته‌اند است.

او دو شاخص مدرن بهره‌وری و مشارکت را از مسائلی دانست که با توجه به آن می‌توان در زمینه مدیریت به نتایج شایانی دست یافت.

فلامکی در ادامه توجه به تمامی پدیده‌ها و چگونگی شکل‌گیری آنها را از مقوله‌های اساسی در زمینه‌ی معماری دانست و گفت: باید روند شکل‌گیری پدیده‌ها را بشناسیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که در چه زمینه‌هایی و چگونه می‌توانیم دخالت کنیم.

این عضو انجمن مفاخر معماری ایران متذکر شد که نمی‌توان به امید نسل جدیدی که در محافل علمی هستند نشست بلکه ضروری است کار از هم اکنون آغازشود.

وی گفت: معماری به معنای گسترده را بسیار مهمتر از آن دانست که تنها به دست معماران سپرده شود. باید متخصصان این عرصه خود را همانند شهروندانی فرض کنند که بدون آزاد اندیشی و عمل نمی‌توان راه به جایی برد.

حسن ‌علی لقایی، عضو شورای راهبردی محیط زیست شهر تهران هم در این نشست عنوان کرد: اعتقاد دارم در زمینه توسعه ایران حتا یک لحظه هم نمی‌توان توقف داشت، تاکید کرد: آینده آن چنان فشار می‌آورد که باید سرعت حرکت را بیشتر کرد.

او همچنین از انتقال دانش و تجربه به نسل جوان سخن گفت و افزود: این انتقال باید به سرعتی انجام شود که این نسل بتواند با وجود دانش نوین آن تجارت را ذخیره کند و به‌یاد بسپارد.

وی از اجباری شدن ارزیابی اثرات توسعه شهری بر تمامی پروژه‌های شهری خبر داد و گفت: پس از یک سال تلاش کمیته راهبردی محیط زیست و استادهایی که در این کمیته شرکت داشتند، موفق به ایجاد مصوبه‌ای در این زمینه شده‌ایم.

لقایی با بیان این مطلب که بدون داشتن شهرسازی پایدار نمی‌توانیم معماری پایدار داشته باشیم، افزود: تعامل با طبیعت و سنت دو اصل اساسی در توسعه‌ی پایدار هوشمند است که ما در تاریخ خود در ابعاد مورد نیاز این پایداری را داشته‌ایم ولی با تغییر ایجاد خلا این بین گذشته و امروز ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، ایرج شهروز تهرانی، دیگر عضو انجمن مفاخر معماری ایران، به مسائلی که در زمینه معماری و توسعه شهری باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید در این زمینه مورد توجه قرار دهیم بازدید از بناهای معماری در محیط‌های آموزشی و حتا در میان مردمان عادی است که متاسفانه در فرهنگ ما این امر به درستی جای نگرفته است و مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا دانشجو و اجتماع را به این سمت هدایت کنیم که به محیط اطراف توجه کنند و جزئیات را ببینند تا با فراگیری تمام این مسائل بتوانند فضای بهتری را بسازند.

وی مقوله‌ی بعدی که باید مورد توجه قرار داد را مساله ایمنی در کارگاه‌ها و محیط‌های کار دانست و تصریح کرد: این امر از مسائل مهمی است که در ایران باید به آن توجه شود و اگر مسوولان به این امر توجه لازم را نداشته باشند، معماری پایدار نیز شکل نخواهد گرفت.

مهدی عباسی، کارشناس انجمن مفاخر معماری با ارایه تاریخچه‌ایی از تحولات عمده در صنعت و تولید در قرن ۱۹ اروپا و شکل گیری تجدد و مدر نسیم ریشه ناهنجاری‌هایی که در شهرهای ایران و اسلامی می‌بینیم را جدال نیست و مدرنیته دانست که پیکر جامعه را از درون دچار پوکی کرده است.

بنا به این گزارش، حسین پرهمت، دیگر معمار و کارشناس حاضر در این نشست، با بیان اینکه معماری را باید از درون منازل و مدارس آغاز کرد گفت: از حجم عظیم دانش آموختگان در هنرستان تنها ۱۰ درصد از آنان راهی مراکز معتبر آموزشی می‌شوند در حالی که بقیه این افراد هستند که تنه اصلی اجتماع را می‌سازند و بسیاری از معماران خوب با استعداد در این بدنه ثانوی جای می‌گیرند.

وی تاکید کرد: که نباید به این دانش آموختگان تنها به‌عنوان یک تکنسین نگاه شود و باید منزلت اجتماعی برای آنان قایل شویم.

پرهمت همچنین از وجود دو نوع دید کلان و مقطعی در این عرصه اشاره کرد و گفت: در زمینه دیدکلان به کارشناسانی احتیاج است که به مسائل به‌صورت مقطعی نگاه نکنند و دیدی کلان داشته باشند.

او همچنین ایجاد نهادهای مردمی برای نظارت بر انجمن‌های این عرصه را ضروری دانست.

در پایان این نشست امیرحسین مبرا، نماینده انجمن انرژی خورشیدی ایران، سخنانی در زمینه یکی از پیشنهادهای انجمن انرژی خورشیدی تاسیس روستایی با خانه‌های یک طبقه است که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. بانک جهانی نیز به کشورهایی که این طرح را عملی کنند کمک مالی خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، روز بزرگداشت معمار و هفته‌ی معماری در ایران از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران – اردیبهشت ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی