لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مراسم بزرگداشت روز معمار و هفته معماری روز گذشته در تالار همایش های سبز پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایلنا در ابتدای این مراسم «فریدون رضوی کیا» -دبیر ستاد بزرگداشت روز معمار و هفته معماری با تقدیر و تشکر از کلیه نهادهایی که در طول برگزاری هفته معماری به عنوان حامی حضور داشتند، گفت: خوشبختانه هفته معماری این فرصت را به ما داد که بتوانیم آنطور که شایسته است پیرامون مباحث اصولی شهرسازی به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

وی افزود: سال گذشته هویت بخشی به شهرها طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت که خوشبختانه با حسن توجه ایشان مساله هویت بخشی به شهرها منتج به بازنگری در قوانین و مقررات مدیریت شهری شد.

در سال جاری نیز که شعار شهر پایدار، معماری پایدار یا معماری سازگار با محیط زیست مدنظر ما است تلاش کردیم تا با برگزاری همایش ها و جلسات مختلف این مباحث اصولی را به صورت جدی پیگیری کنیم تا بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد یک شهر پایدار با رعایت تمام قواعد و اصول معماری شهری باشیم.

در ادامه این مراسم «علیرضا قهاری» -رییس انجمن مفاخر معماری ایران نیز گفت: در سال جاری محوری را که مدنظر قرار داده ایم رویکردی به معماری و شهر پایدار یا معماری و شهرسازی سازگار با محیط دارد.

وی افزود: توجه به توسعه پایدار در گرو فرهنگ سازی و تجهیز آحاد مردم به آگاهی های زیست محیطی و نگرش بلند مدت در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری جامعه است، نگرشی که ضعف آن باعث شده تا از برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه های حفاظت محیط زیست خودداری شود و سلطه ماشینیزم و بهره برداری بی رویه از محیط و منابع طبیعی به عنوان یک اصل غیرقابل اجتناب در توسعه و عمران کشور پذیرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ایران به دلایل وسعت و تنوع اقلیمی و زیستگاه ها و منابع فراوان می تواند برای جمعیت خود سرزمینی مطلوب باشد، البته کاربرد و مدیریت صحیح در بهره وری منابع است که می تواند ضامن نیل به این باور و خواسته متعالی باشد؛ امروزه هر عاملی که موجب تخریب محیط زیست و نزول صیانت از نسل آینده کشور باشد، به شدت تهدید شده است که با هوشیاری و درک مسوولانه باید مورد حراست قرار گیرد.

قهاری خاطرنشان کرد: در این راه کمبود ضوابط و قوانین محسوس است و در برنامه چهارم توسعه و سایر برنامه های بلندمدت کشور باید تصمیمیات و نقطه نظرات مورد بازبینی و کارشناسی دقیق قرار گیرد.

مدیر انجمن مفاخر معماری ایران افزود: احیا و تشکیل یک نظام معماری منسجم، تحکیم جایگاه معماران در امور عمرانی و شهرسازی و توجه دقیق به محتوای آموزشی رشته معماری از جمله برنامه هایی باید باشد که حتما مورد رسیدگی قرار بگیرد.

سیروس باور، عضو هیات امنا انجمن مفاخر معماری ایران نیز که به عنوان یکی از سخنرانان در مراسم حضور داشت، گفت: تا وقتی جامعه پایدار وجود نداشته باشد نمی توان به توسعه پایدار امیدوار بود؛ این در حالی است که ما وقتی می توانیم به توسعه پایدار امیدوار باشیم که یک جامعه هم فرهنگ و هم فکر داشته باشیم و این چنین است که می توان به آینده یک شهر پایدار امیدوار بود.

باور افزود: اگر بخواهیم نگاهی به بافت تاریخی آثار ماندگار کشورمان بکنیم، می بینیم که معماران آن دوران خالق آثاری بودند که تا به امروز همچنان بر اذهان ما باقی مانده اند؛ به طور مثال بنایی همچون تخت جمشید بیش از ۱۲۰ سال طول کشید تا ساخته شود این در حالی بود که که در طول ۱۲۰ سال ساخت و ساز این بنا هیچ فردی به روند ساخت و ساز آن تخطی نمی کرد و این نشان از بینش و اعتقاد به فرهنگ پایدار دارد.

این مهندس معمار گفت: ما هیچ گاه فرصت نکردیم که بافت های شهری خود را مورد بررسی قرار دهیم، این در حالی است که امروز بدون برنامه ریزی، تدوین قوانین منسجم و رعایت معیارهای استاندارد معماری مشکلات زیادی برای ما به وجود می آید.

«زین العابدین افلاطونیان» – قائم مقام ستاد بزرگداشت روز معمار و هفته معماری هم در این مراسم گفت: در طول سالهای گذشته این اولین باری است که این چنین نسبت به مقوله معماری جدی نگاه می شود؛ بنابراین امیدوارم که در سالهای بعد کم و کاستی های این دوره به عنوان تجربه ره توشه ای باشد که بتوان از آن به عنوان ابزار گسترش و اعتلای هنر معماری استفاده کرد.

براساس این گزارش و در ادامه مراسم که با حضور مشاور معاون رئیس جمهوری، مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد، مدیر کل دفتر عمران و شهری شهرداریهای کشور، اعضای هیات علمی دانشگاهها و مدیران شرکت های مهندسان مشاور برگزار شد، از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت روز معمار و هفته معماری تقدیر به عمل آمد.

اجرای قطعات موسیقیایی توسط محسن نامجو و گروه موسیقی سهند از دیگر برنامه های مراسم بزرگداشت روز معمار و هفته معماری بود.

منبع: خبرگزاری کار ایران-اردیبهشت ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی