لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

در گوشه و کنار ایران هر مخاطب، مناطق تاریخی بسیاری را می شناسد که یا به حال خود رها شده اند یا در انتظار توجه مدیران فرهنگی اند تا با اختصاص نیروی انسانی، وقت و توجه نسبت به تعمیر آن اقدام شود.

9

۳۲ بنای تاریخی از ۱۹ استان کشور از سوی صندوق حفظ و احیا برای مرمت و بهره برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می شود. محمدرضا پوینده، سرپرست صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این بناها با مجوز هیات وزیران و با هدف احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی واگذار می شوند.

این ۳۲ بنای تاریخی برای متوسط ۱۳ سال به بخش های عمومی و خصوصی واگذار شده و مدت متوسط مرمت این بناها حدود ۱۳ ماه مشخص شده است که پس از مزمت از سوی بخش خصوصی به بهره برداری می رسند.

وی مجموع هزینه سرمایه گذاری در این بناها را حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مبلغ از سوی بخش خصوصی تامین و هزینه می شود فرآیند واگذاری بناهای تاریخی بازنگری شده و با تسهیل امور، زمینه جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران فراهم می شود.

 فرآیند واگذاری بناهای تاریخی در ماه های آینده ادامه خواهد داشت و امسال بیش از ۵۰ بنا به بخش خصوصی واگذار می شود.

با توجه به کمبود منابع مادی برای مرمت و بازسازی بناهای بجامانده از گذشته از یک سو و تعداد زیاد آثار و عمارت های تاریخی که در گوشه و کنار ایران وجود دارد و در وضعیت اسفبار بسر می برند، به نظر می رسد واگذاری این بناها به بخش خصوصی که منابع مالی کافی برای مرمت را در اختیار دارند بتواند در بهسازی بخشی از تاریخ ایران نقش فعالی را ایفا کند.

بنابر اخبار اعلام شده، فهرست این ۳۲ بنای تاریخی که تا هفته آینده به مزایده گذاشته می شوند، به این شرح است: کاروانسرای «گبرآباد» و کاروانسرای «مرنجاب» در استان اصفهان، حمام «سالار»در استان زنجان، خانه «نجفی» در استان بوشهر، کاخ «ناصرالدین میرزا» و «نصیرالدوله» در استان تهران، کاروانسرای «شاه عباسی» دامغان، خانه «تدین»، خانه «طاهریان»، کاروانسرای «ده نمک»، کاروانسرای «میاندشت»، خانه «رجبی» و کاروانسرای «ایوانکی» در استان سمنان، مجموعه کاروانسرای «حجت آباد وزیر» در استان یزد، خانه «امینیان» و عمارت «شترگلو» در استان کرمان، کاروانسرای «شاه عباسی لات» در استان گیلان، قلعه «کنجانچم» و قلعه «میرغلام هاشمی» در استان ایلام، خانه «شریف» در استان خراسان جنوبی، دو کاروانسرای «مهر» و «زعفرانیه» در استان خراسان رضوی، کاروانسرای «قوام آباد» در استان فارس، خانه «آقاجان نسب» در استان مازندران، کاروانسرای «آوه» و کاروانسرای «دودهک» در استان مرکزی، حمام «قلعه» و حمام «محله حاجی» در استان همدان، کاخ «شهرستانک» در استان البرز، مجموعه «ماکو» در استان آذربایجان غربی، خانه «سوری» در استان کرمانشاه و حمام «تنکابنی» در استان قزوین.

منبع: سایت میراث فرهنگی – اردیبهشت ۱۳۸۸

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی