لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مراسم یادمان مرحوم سید هادی میرمیران و روز معمار و اهداء جوایز پنجمین دوره معماری میرمیران شب گذشته چهارم اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مراسم یادمان و بزرگداشت مرحوم سید هادی میرمیران و روز معمار و اهداء جوایز پنجمین دوره جایزه میرمیران شب گذشته با حضور هیئت داوران و پیشکسوتان معمار و جمعی از دانشجویان معماری برگزار شد.

بنابراین گزارش، این مراسم با قرائت پیام علی نیک زاد وزیر مسکن و شهرسازی آغاز شد.

همچنین در این مراسم دکتر ایرج اعتصام رئیس بنیاد معماری میرمیران با زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم میرمیران گفت: از زمان آشنایی معماری ایرانی با معماری مدرن مرحوم میرمیران جزء نخستین افرادی بود که به معماری مدرن ایرانی توجه خاصی را نشان دادند وی به مسئله بنیاد پژوهشی معماری و جوانان با انرژی و با استعداد این رشته اقتصاد خاصی داشتند.

وی افزود: هم اکنون بنیاد معماری میرمیران به منظور رسیدن به اهداف متعالی سید هادی میرمیران فعالیت های پژوهشی فرهنگی و اجتماعی خود را آغاز کرده است.

اعتصام به اقدامات بنیاد اشاره کرد و ادامه داد: درنخستین گام این بنیاد اقدام به برگزاری مسابقات معماری با موضوعات عناصر طبیعی کرد که امروز پنجمین دوره آن را نیز پشت سر گذاشته ایم در دور نخست که مسابقه معطوف به شش نفر از قبول شدگان کنکور آزاد و سراسری بود و در دوره دوم معطوف به فارغ التحصیلان که بهترین پایان نامه ها که دارای ابتکار بودند مورد بررسی قرار گرفت.

رییس بنیاد معماری میرمیران گفت: در ادوار بعدی شورای سیاست گذاری مسابقات تصمیم گرفت معماری را در رابطه با عناصر طبیعی به مسابقه بگذارد که در دوره سوم موضوع نور و معماری و دوره چهارم آب و معماری و در دوره پنجم معماری و طبیعت سبز مطرح شد.

وی با موثر خواندن این مسابقات در میان جامعه معماران اظهار داشت: در ادوار قبلی ۳۸ شرکت کننده داشتیم که این دوره با شرکت ۱۱۰ طرح نشانگر موفقیت این طرح در میان جامعه معماران است.

اعتصام با بیان اینکه دوره ششم مسابقه جایزه معماری میرمیران به صورت بین الملل برگزار می شود، افزود: دور ششم این مسابقات با همکاری کشورهای اروپایی قرار است در سطح بین الملل برگزار شود که بزودی موضوع مسابقه و اعضاء هیئت داوران اعلام می شود.

وی به دیگر اقدامات موفق بنیاد معماری میرمیران نیز اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم نتیجه امضاء قرارداد با بنیاد شمس و مولانا، افتخاری برای بنیاد معماری میرمیران باشد که برگزاری مسابقه ای بین المللی به صورت ایده های مذهبی فرهنگی و گردشگری است.

اعتصام به مراسم شب معمار نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مراسم شب معمار از طرف گروه جوانان بنیاد میرمیران برگزار می شود، اظهار داشت: امسال ما شاهد برگزاری سومین مراسم شب معمار خواهیم بود که هدف اصلی آن، تبادل اطلاعات میان جامعه معماران خواهد بود.

رئیس بنیاد معماری میرمیران، خاطرنشان کرد: معماری از دو جهت دانشگاهی و تبادل اطلاعات میان معماران رشد می یابد که باید به خاطر داشت که ما معماران بزرگی را در طول تاریخ داشته ایم که تحصیلات دانشگاهی نداشتند، اما با تبادل نظر و گفتگو، پهنه معماری امروز ایران را گسترش داده اند.

معماری پایدار، معماری است که خود بقاست

همچنین؛ فریار جواهریان، عضو هیئت داوران جایزه معماری میرمیران، در مورد موضوع مسابقه طبیعت سبز، گفت: حیرت انگیز است که در طول تاریخ، طبیعت و انسان همیشه با یکدیگر در تعامل بوده اند که در این زمینه، دو نگرش باغ ایرانی و باغ ژاپنی وجود دارد.

وی افزود: در نگرش باغ ژاپنی، طراح همیشه به ستایش طبیعت می پردازد و آن را مورد تفسیر و بازسازی قرار می دهد. در واقع یک طراح باغ ژاپنی مینیاتوریست طبیعت است.

عضو هیئت داوران جایزه معماری میرمیران، ادامه داد: اما در نگرش باغ ایرانی، هدف رام کردن طبیعت به منظور نظم دادن به آن است که موجب تسلط انسان بر طبیعت است که البته در این نگرش خط خشونت نیز پدید می ‌آید که متأسفانه منجر به نابودی تدریجی طبیعت می شود.

جواهریان با اشاره به مفهوم معماری پایدار گفت: در این دو نگرش ما باید به دنبال معماری پایدار بگردیم به صورتی که طبیعت ادامه حیات معماری را تضمین کند معماری پایدار است و با طبیعت رابطه نزدیک برقرار کند و به آن آسیب نرساند.

وی خاطرنشان کرد: در معماری گذشته ایران نمونه های فراوانی از معماری پایدار وجود دارد، ‌از جمله خانه های قدیمی که متناسب و سازگار با طبیعت ساخته شده و همچنان نیز محفوظ هستند.

بر اساس این گزارش، دکتر داراب دینا، عضو هیئت داوران با اشاره به طرح های ارسالی با بیان اینکه معماری لباس دوم انسان و طبیعت پوشش آن است، گفت: آثار ارسالی این دوره خیلی حرفه ای بودند که به شخصه در انتخاب بهترین آثار ناتوان بودم، اما این نوع مسابقات در کشورهای اروپایی نیز برگزار می شود تفاوت بین این دو مسابقه این است که در مسابقات اروپایی روح و عرفان در آثار دیده نمی شود و فقط یک طرح اقتصادی است، اما در آثار مسابقات امسال اعتقادات مذهبی و روح ایرانی در آثار موج می زد.

شایان ذکر است، در این مراسم بخشی از فیلم “درخت گلابی” کاری از داریوش مهرجویی به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است، در پایان مراسم جوایز معماری میر میران با حضور هیئت داوران که متشکل از داراب دیبا، ایرج اعتصام، علی اکبر صارمی، فریار جواهریان، سیدعلی قهاری، شهاب کاتوزیان، محمدرضا مثنوی و حمید میران اهدا شد.

همچنین، نفر اول این مسابقه طرح مشترک محسن کاظمیان فر و مهران عارفیان بود که کتاب آثار سید هادی میرمیران، لوح تقدیر و مبلغ ۶۰ میلیون ریال به آن ها اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران