لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

کتاب اندیشه معماران معاصر ایران اثر اسماعیل آزادی شب گذشته همزمان با اغاز هفته معماری در خانه هنرمندان ایران و با حضور معماران برجسته ایرانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، در ابتدای این مراسم اسماعیل آزادی نویسنده کتاب ضمن تبریک گفتن هفته معماری و زنده کردن یاد شادروان میرمیران به عنوان یکی از معماران برجسته ایرانی گفت:عشق خالق هنر است، چه معشوق باشد و چه نباشد و هنر بی عشق را نمی‌توان هنر نامید.

وی افزود: در تاریخ معماری انسان هایی بوده اند که هنر را و عشق را خلق کرده و این موضوع را با نگاه به آنچه به جا مانده می‌توان فهمید که معماری مورد احترام بشر بوده است.

آزادی با اشاره به آثار به جای مانده همچون تخت جمشید، ایوان مدائن و … تصریح کرد: این آثار به خوبی حسی را در مخاطب بر می‌انگیزد، که به خوبی می‌توان فهمید اینها اوج هنر شیفتگی و معماری و نماد فاخر فرهنگ این مرز و بوم هستند.

به گفته این معمار و نویسنده، در دوران معماصر با نگاه کردن به شهرهای بی‌دروازه‌ امروز، شهرهای بی‌ریختی را می‌توان دید که بویی از هنر در آن به مشام نمی‌رسد و حاصل مظلومیت معمار و معماری هستند.

وی دلیل این مظلومیت را نبودن هنر در بستر مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: در معماری امروز شاهد خلق آثاری هستیم که پول و ثروت در آن حرف اول را می‌زنند.

فریدون مجلسی یکی دیگر از مترجمان کتاب‌های معماری با اشاره به کتاب اندیشه معماران معاصر گفت: این کتاب معماری ۵۰۰ صفحه‌ای که لطف هنری زیادی در آن است برای همه‌ی معماران لازم است. این کتاب درس معماری نیست، اما فرهنگ است. دانشجویان در این کتاب با جوانب معماری آشنا می‌شوند و باید بدانند که رشته‌ی پرمسؤولیتی را برگزیده‌اند.

وی ادامه داد : حفظ هویت معماری یکی از ویژگی های این کتاب است و در آن تلاش شده که دیدگاه‌های مردم گرایانه مطرح شود.

مجلسی با اشاره به معماری مدرن نیز افزود: امان از این کلیشه‌های بازاری. چون استخر، سونا و … با شیشه‌های رفلکس بفنش که جیغ بنفش نویسنده این کتاب را برآورده است.

همچنین شهریار سیروس ادامه داد: وقتی کتاب را دست گرفتم ،چند پرسش برایم پیش آمد. سوالاتی که برای من جدی است و شاید برای خیلی‌ها بدیهی باشد. آن هم این که آیا وجود این کتاب ضرورت دارد یا مهم است که معمار یا هنرمند درباره‌ کارش صحبت کند؟ آیا بهتر نیست معمار لال باشد و کارهایش با مخاطب حرف بزند؟

به گفته وی، برای پدید آوردن بهترین‌ها نباید بهترین اندیشه‌ها را داشته باشیم،بلکه در این زمینه خلاقیت لازم است.

سیروس با بیان این نکته که مکتوب کردن همه سخنان و آثار امری لازم است، تصریح کرد: آثار اگر مکتوب شوند هیچ گاه فراموش نخواهد شد، چرا که لازم است گاهی به سابقه و تاریخ خود برگردیم.

سیروس با بیان اینکه این مجموعه نه تنها باید توسط دانشجویان معماری خوانده شود بلکه مسؤولان هم باید این کتاب را مطالعه کنند تا در تصمیم گیری‌هایشان موثر باشد، تصریح کرد: وجه مشترک معمارانی که در این کتاب نظراتشان مطرح شده است، آشنایی به علوم مختلف است و بر این نکته تاکید کرد که این افراد همگی از پیشرفت، وطن و روح ابداع صحبت می‌کنند.

کامران صفامنش ـ معمار ـ دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: خوشبختانه این کتاب اصیل و سازنده است، چرا که کپی شده نیست و افکار و درد و دل‌های معماران معاصر در این کتاب دیده می شود و این امری مثبت است.

همچنین در این مراسم علی کرمانیان، محمدرضا حائری و محسن شهیدی نیز در میزگردی به نقد این کتاب پرداختند.

کتاب «اندیشه معماران معاصر ایران» نقطه نظرات ۱۲ تن از معماران ایرانی از جمله ایرج اعتصام، گیتی اعتماد، سیروس باور، کیومرث بیات، اردشیر سیروس، حسین شخی زین الدین، علی اکبر صارمی، بهرام فریور صدر، منصور فادمکی، علیرضا قهاری، ایرج کلانتری و ابوالحسن میرعماد را در برمی‌گیرد که اسماعیل آزادی در مصاحبه با این معماران این نظرات را جمع آوری کرده است.

خبرگزاری برنا