لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

نبود هنر در بستر مدیریت شهری موجب مظلومیت معماری شده است.

کتاب اندیشه معماران معاصر ایران اثر اسماعیل آزادی شب گذشته همزمان با آغاز هفته معماری در خانه هنرمندان ایران و با حضور معماران برجسته ایرانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، در ابتدای این مراسم اسماعیل آزادی نویسنده کتاب ضمن تبریک گفتن هفته معماری و زنده کردن یاد شادروان میرمیران به عنوان یکی از معماران برجسته ایرانی گفت: عشق خالق هنر است که معشوق باشد و چه نباشد و هنر بی عشق را نمی توان هنر نامید.

وی افزود در تاریخ معماری انسان هایی بوده اند که هنر را عشق و عشق را خلق کرده اند و این موضوع را با نگاه به انجه به جا مانده می توان فهمید که معماری مورد احترام بوده است.

آزادی با اشاره به آثار به جای مانده همچون تخت جمشید، ایوان مدائن و … تصریح کرد: این آثار به خوبی حسی را در مخاطب بر می انگیزد که به خوبی می توان فهمید این ها اوج هنر شیفتگی و معماری و نماد فاخر فرهنگ این مرز و بوم هستند.

به گفته این معمار و نویسنده در دوران معاصر با نگاه کردن به پهرهای بی دروازه امروز، شهرهای بی ریختی را میتوان دید که بویی از هنر آن به مشام نمی رسد و حاصل مظلومیت معمار و معماری هستند.

وی دلیل این مظلومیت را نبودن هنر در بستر مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: در معماری امروز شاهد خلق آثاری هستیم که پول و ثروت در آن حرف اول را می زنند.

فریدون مجلسی یکی دیگر از مترجمان کتاب های معماری با اشاره به کتاب اندیشه معماران معاصر گفت: این کتاب معماری ۵۰۰ صفحه ای که به لطف هنری زیادی که در آن است برای همه ی معماران لازم است. این کتاب درس معماری نیست، اما فرهنگ است.

دانشجویان در این کتاب با جوانب معماری آشنا می شوند و باید بدانند که رشته ی پرمسئولیتی را برگزیده اند.

وی ادامه داد: حفظ هویت معماری یکی از ویژگی های این کتاب است و در آن تلاش شده که دیدگاه مردم گرایانه مطرح شود.

مجلسی با اشاره به معماری مدرن نیز افزود: امان از این کلیشه های بازاری، چون استخر، سونا و .. با شیشه های رفلکس بنفش که جبغ بنفش نویسنده این کتاب را برآورده است.

همچنین شهریار سیروس ادامه داد: وقتی کتاب را دست گرفتم، چند پرسش برایم پیش آمد. سوالاتی که برای من جدی است و شاید برای خیلی ها بدیهی باشد.

آن هم این که آیا وجود این کتاب ضرورت دارد یا مهم است که معمار یا هنرمند درباره کارش صحبت کند؟ آیا بهتر نیست معمار لال باشد و کارهایش با مخاطب حرف بزند؟

به گفته وی برای پدید آوردن بهترین ها نباید بهترین اندشه را داشته باشیم، بلکه در این زمینه خلاقیت لازم است.

سیروس با بیان این نکته که مکتوب کردن همه سخنان و آثار امری لازم است، تصریح کرد: آثار اگر مکتوب شوند هیچ گاه فراموش نخواهند شد، چرا که لازم است گاهی به سابقه و تاریخ خود برگردیم.

سیروس با بیان اینکه این مجموعه نه تنها باید توسط دانشجویان معماری خوانده شود بلکه مسئولان هم باید این کتاب را مطالعه کنند تا در تصمیم گیری هایشان موثر باشد.

تصریح کرد: وجه مشترک معمارانی که در این کتاب نظراتشان مطرح شده است.آشنایی به علوم مختلف است و بر این نکته اتاکید کرد که این افراد همگی از پیشرفت، وطن و روح ابداع صحبت می کنند.

کامران صفامنش-معمار-دیگر سخنران این مراسم بود که گفت:خوشبختانه این کتاب اصل و سازنده است. چرا که کپی شده نیست و افکار و درد و دل های معماران معاصر در این کتاب دیده می شود و این امری مثبت است

همچنین در این مراسم علی کرمانیان، محمدرضا حائری و محسن شهیدی نیز در میزگردی به نقد این کتاب پرداختند.

کتاب «اندیشه معاصر ایران» نقطه نظرات ۱۲ تن از معماران ایرانی از جمله ایرج اعتصام، گیتی اعتماد، سیروس یاور، کیومرث بیات، اردشیر سیروس، حسین شخی زین الدین، علی اکبر صارمی، بهرام فریور صدر، منصور فادمکی، علیرضا قهاری، ایرج کلانتری و ابوالحسن میرعماد را در بر میگیرد که اسماعیل آزادی در مصاحبه با این معماران این نظرات را جمع آوری کرده است.

منبع: خبرگزاری برنا
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی