لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دلایل ثبت جهانی نشدن ماسوله زیاد است، ولی می‌توان آنها را حل کرد.
شهرک تاریخی ماسوله تنها شهر تاریخی زنده کشور به‌شمار می‌رود که به‌شکل کامل در ۳۰ تیر ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: دغدغه ثبت جهانی ماسوله برای تمام مسوولان استان بسیار اهمیت دارد به همین خاطر در این ارتباط فعالیت‌های خوبی آغاز شده، اما نکته مهم این است که برای رفع مشکلات ثبت جهانی این شهر، همه باید با عزمی جدی، موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو برداریم.وی ضرورت آزادسازی حریم فضای سبز ماسوله را یکی از دلایل ثبت جهانی نشدن این شهر ارزیابی کرد و گفت: به‌دلیل مداخله‌های غیراصولی انجام‌شده در دهه‌های اخیر، این فضا از شکل اصلی خود خارج شده است و باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط، فضاهای اداری موجود در این منطقه به داخل بافت منتقل شود. این موضوع پیوستگی کالبدی، اجتماعی و معنایی بافت تاریخی را زنده می‌کند. حریم فضای سبز نیز باید یه یک سایت گردشگری تبدیل شود.پورعلی وجود کابل‌های برق را که موجب آشفتگی بصری بافت شهر ماسوله شده است، نیز به‌عنوان یکی دیگر از دلایل ثبت جهانی نشدن آن دانست و افزود: در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال ۱۳۹۰، بحث زیرزمینی کردن کابل‌های برق این شهر بررسی شد و در حال تأمین اعتبارات است که امیدواریم هرچه سریع‌تر اعتبار لازم تأمین و کارهای عملیاتی طرح آغاز شود.

وی همچنین گفت: اکنون مرمت چند بنای شاخص ماسوله با مشارکت مردم و هیات امنای چند مسجد معروف در حال انجام است. این بناها شامل مسجد محله «کشه‌سر» و تکیه حسینیه ماسوله است که مرمت آنها با تاکید بر استفاده از مصالح اصیل انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی ماسوله همچنین از بازسازی مجموعه امامزاده «عون بن علی» در شهر تاریخی ماسوله با محوریت بازسازی گنبدخانه به‌شکل اصیل خبر داد و افزود: این مجموعه شامل بازسازی خود بقعه، مسجد رواق جلوخان، مجموعه زائرسرا، مسجدجامع شهر و مزار شهداست. اکنون ساماندهی مزار شهدا به‌وسیله شهرداری ماسوله و با نظارت سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.